comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Saül Gordillo | Actualitzat el 17 Gener 2018 a les 07:00

Captar audiència jove és un dels reptes dels mitjans de comunicació en general i dels públics en particular. Vincular l'atracció d'una audiència jove a la promoció dels continguts culturals és un dels objectius de la ràdio pública que encaixa perfectament amb el retorn d'iCat a l'FM. El suport de Cultura amb el retorn a les ones hertzianes i el compromís amb el sector musical del país en aquesta nova etapa d'iCat ens obliguen a fer un seguiment exhaustiu de l'impacte de la graella i del projecte de l'emissora cultural i musical de Catalunya Ràdio. És per aquest motiu que les dades de l'última onada de l'Estudi General de Mitjans (EGM) del 2017 ens aporten informació rellevant per avaluar els primers símptomes del retorn d'iCat a l'FM.

Més enllà de les dades quantitatives, que equivalen pràcticament amb les xifres d'audiència de la primera onada de l'EGM quan va néixer iCat FM, per Sant Jordi del 2006, el que té un valor significatiu és el perfil dels oients de l'emissora. iCat ha retornat amb una audiència que rejoveneix força el perfil d'oient del grup d'emissores públiques: 37 anys de mitjana d'edat. Aquesta dada està per sota de la mitjana de Catalunya Ràdio i també per sota de la mitjana d'edat de l'oient de ràdio temàtica a Catalunya, que és de 42 anys, i del de la ràdio temàtica musical, que és de 41,2 anys. La mitjana d'edat de l'audiència de Radio 3 és de 43,3 anys, mentre que la de RAC 105 se situa en els 40,5 anys.

iCat va abandonar per motius pressupostaris l'emissió per FM la tardor de 2012, set anys després de la seva estrena, i en el seu comiat de les ones va deixar una audiència de 39.000 oients a l'EGM. Tres mesos després del retorn a l'FM, en el primer estudi d'audiència l'emissora musical i cultural reprèn la seva trajectòria amb un registre de 13.000 oients diaris. L'emissió per FM, però, no ha suposat cap davallada de l'escolta d'iCat per internet durant el primer trimestre de la recuperació del senyal en FM, ja que els usuaris únics que han consumit àudio en directe a la web i l'aplicació mòbil –que han estat renovades– ha crescut un 35,5% a l'octubre de 2017 respecte al mateix mes de l'any anterior i un 22,7% al novembre respecte al mateix període.

L'EGM aporta més informació sobre els hàbits culturals i usos tecnològics dels oients d'iCat, emissora que atrau un perfil d'oient que manifesta anar més sovint a concerts en directe –un 22,4% diu haver-ho fet els darrers 30 dies, un percentatge que supera de llarg el de les altres emissores musicals de Catalunya. L'oient d'iCat també és el més assidu a anar al teatre: un 11,7% declara fer-ho un cop al mes, com a mínim. També és l'oient que més compra per internet: un 26,6%, deu punts per sobre dels oients de la segona emissora que té l'audiència més intensiva en el consum digital. Un 56,7% dels oients d'iCat escolten la ràdio per internet a través de tauleta electrònica (tablet), un percentatge que duplica el de les ràdios musicals. Les dades de l'EGM també indiquen que un 53,5% dels oients d'iCat tenen titulació superior.

El rejoveniment de l'audiència és un dels estímuls en aquesta nova etapa d'iCat. Guanyar audiència a l'FM sense perdre el consum digital i captant perfils que fins ara no escoltaven els continguts musicals i culturals de la ràdio pública.

Saül Gordillo, director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la CCMA.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

El CAC convoca els premis a la investigació sobre comunicació audiovisual

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha obert la convocatòria de la 30a edició dels [...]

La URV i Repsol renoven la Càtedra d'Excel·lència en Comunicació

La Universitat Rovira i Virgili i Repsol han renovat el conveni de col·laboració que ambdues [...]

OJD llança un servei per auditar les campanyes de publicitat exterior digital

L'empresa auditora Introl ha posat en marxa el servei de certificació de campanyes [...]

infoLibre s'apropa als beneficis

L'editora d'infoLibre va reduint les pèrdues any rere any. El 2017 ha tancat amb un resultat [...]

Los 40 recupera el lideratge de la ràdio musical

Los 40 torna a ser l'emissora musical més escoltada a Catalunya, trencant gairebé tres anys [...]

Rècords de RAC1 i 'El matí de Catalunya Ràdio' a l'EGM

La primera onada de 2018 de l'Estudi General de Mitjans certifica el bon moment de la ràdio [...]

El Suprem ratifica la condemna a Rogelio Rengel per estafar Luis del Olmo

La Sala Penal del Tribunal Suprem ha confirmat la condemna a deu anys i sis mesos de presó [...]

L'Ara és el diari que més creix a l'EGM

La primera onada de 2018 de l'Estudi General de Mitjans mostra una recuperació en part dels [...]

La Societat Catalana de Comunicació ret homenatge a Joan Fuster

La junta de la Societat Catalana de Comunicació de l'Institut d'Estudis Catalans homenatja [...]

L'ACN crea una borsa de treball per a substitucions

L'Agència Catalana de Notícies ha obert una convocatòria per crear una borsa de treball de [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.