Captar audiència jove és un dels reptes dels mitjans de comunicació en general i dels públics en particular. Vincular l’atracció d’una audiència jove a la promoció dels continguts culturals és un dels objectius de la ràdio pública que encaixa perfectament amb el retorn d’iCat a l’FM. El suport de Cultura amb el retorn a les ones hertzianes i el compromís amb el sector musical del país en aquesta nova etapa d’iCat ens obliguen a fer un seguiment exhaustiu de l’impacte de la graella i del projecte de l’emissora cultural i musical de Catalunya Ràdio. És per aquest motiu que les dades de l’última onada de l’Estudi General de Mitjans (EGM) del 2017 ens aporten informació rellevant per avaluar els primers símptomes del retorn d’iCat a l’FM.

Més enllà de les dades quantitatives, que equivalen pràcticament amb les xifres d’audiència de la primera onada de l’EGM quan va néixer iCat FM, per Sant Jordi del 2006, el que té un valor significatiu és el perfil dels oients de l’emissora. iCat ha retornat amb una audiència que rejoveneix força el perfil d’oient del grup d’emissores públiques: 37 anys de mitjana d’edat. Aquesta dada està per sota de la mitjana de Catalunya Ràdio i també per sota de la mitjana d’edat de l’oient de ràdio temàtica a Catalunya, que és de 42 anys, i del de la ràdio temàtica musical, que és de 41,2 anys. La mitjana d’edat de l’audiència de Radio 3 és de 43,3 anys, mentre que la de RAC 105 se situa en els 40,5 anys.

iCat va abandonar per motius pressupostaris l’emissió per FM la tardor de 2012, set anys després de la seva estrena, i en el seu comiat de les ones va deixar una audiència de 39.000 oients a l’EGM. Tres mesos després del retorn a l’FM, en el primer estudi d’audiència l’emissora musical i cultural reprèn la seva trajectòria amb un registre de 13.000 oients diaris. L’emissió per FM, però, no ha suposat cap davallada de l’escolta d’iCat per internet durant el primer trimestre de la recuperació del senyal en FM, ja que els usuaris únics que han consumit àudio en directe a la web i l’aplicació mòbil –que han estat renovades– ha crescut un 35,5% a l’octubre de 2017 respecte al mateix mes de l’any anterior i un 22,7% al novembre respecte al mateix període.

L’EGM aporta més informació sobre els hàbits culturals i usos tecnològics dels oients d’iCat, emissora que atrau un perfil d’oient que manifesta anar més sovint a concerts en directe –un 22,4% diu haver-ho fet els darrers 30 dies, un percentatge que supera de llarg el de les altres emissores musicals de Catalunya. L’oient d’iCat també és el més assidu a anar al teatre: un 11,7% declara fer-ho un cop al mes, com a mínim. També és l’oient que més compra per internet: un 26,6%, deu punts per sobre dels oients de la segona emissora que té l’audiència més intensiva en el consum digital. Un 56,7% dels oients d’iCat escolten la ràdio per internet a través de tauleta electrònica (tablet), un percentatge que duplica el de les ràdios musicals. Les dades de l’EGM també indiquen que un 53,5% dels oients d’iCat tenen titulació superior.

El rejoveniment de l’audiència és un dels estímuls en aquesta nova etapa d’iCat. Guanyar audiència a l’FM sense perdre el consum digital i captant perfils que fins ara no escoltaven els continguts musicals i culturals de la ràdio pública.

Saül Gordillo, director de Catalunya Ràdio i dels Mitjans Digitals de la CCMA.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram