comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Deborah Gray | Actualitzat el 07 Febrer 2018 a les 08:59

Les fake news, notícies falses, postveritat o com vulguem anomenar-les s'han convertit en un problema de primer ordre per al sector de la comunicació i les relacions públiques. No només afecten la ja de per si qüestionada credibilitat dels mitjans de comunicació, sinó que estan començant a minar la confiança en les xarxes socials com a fonts d'informació i afecten la reputació de les marques quan es difonen rumors sobre elles.

Davant de la gravetat del problema, les companyies de xarxes socials i les empreses d'internet per fi han començat a proposar tímides mesures per combatre les notícies falses. Facebook ha començat a demanar als usuaris que valorin la fiabilitat de les fonts informatives que es comparteixen en la seva plataforma; Twitter podria seguir el mateix camí i afegir una funció per etiquetar les notícies falses que es difonen; i també Google va posar en marxa fa uns mesos un sistema de verificació d'informacions difoses en el seu servei Google News.

Tanmateix, no està clar que aquestes mesures frenin l'epidèmia de les fake news. Per exemple, Reporters Sense Fronteres considera que és una paradoxa posar en mans dels usuaris la lluita contra la desinformació, assumint que tots poden distingir entre les notícies falses i les veritables. Però sembla que no és així: segons el I Estudi sobre l'impacte de les fake news a Espanya realitzat per la consultora Simple Lógica en col·laboració amb la Universitat Complutense de Madrid, el 86% de la població espanyola té importants dificultats per diferenciar entre una notícia falsa i una veritable.

Davant d'aquesta realitat, les fake news estan provocant un ressorgir de la credibilitat dels mitjans de comunicació i els canals de comunicació tradicionals de les marques. El 60% dels usuaris enquestats per The Holmes Report assenyala que la por a les notícies falses els està portant a informar-se més en mitjans professionals; mentre que una altra investigació feta per Ogilvy indica que els mitjans periodístics són les fonts amb més credibilitat (47% dels usuaris), seguides per les pàgines web i notes de premsa de les empreses (22%).

Contra les fake news, col·laboració entre agències i periodistes

Mentre les xarxes socials, les empreses d'internet i els governs es posen d'acord en com combatre les notícies falses, les agències de relacions públiques també hem de fer alguna cosa al respecte. Fins al moment, bàsicament ens hem dedicat a realitzar campanyes de comunicació de crisi quan la marca d'algun client s'ha vist afectada per una bola. No obstant això, les mentides es viralitzen amb més rapidesa i facilitat que els desmentits posteriors.

Què podem fer les agències de comunicació per ajudar a combatre les fake news? La millor manera de frenar la difusió de notícies falses és realitzar bé la nostra feina. Això inclou:

  • Seguir apostant pels periodistes com a principal canal per difondre informació.
  • Enviar als mitjans informació precisa, rellevant i actualitzada perquè la publiquin.
  • Traçar una línia que separi clarament la informació de la publicitat o el màrqueting.
  • Atribuir totes les dades i declaracions que inclouen els comunicats que difonem.
  • Habilitar canals que permetin als mitjans contrastar i desmentir les notícies falses.
  • Controlar la reputació online de les marques dels nostres clients per detectar mentides.
  • Col·laborar amb els mitjans per desmentir les notícies falses i identificar el seu origen.

Això permetrà que els periodistes segueixin rebent informació de qualitat que els faciliti fer la seva feina; que les empreses puguin difondre els seus missatges i protegir la reputació de les seves marques; i, el que és encara més important, que els consumidors no es vegin privats del seu dret a consumir una informació veraç. La batalla contra les fake news tot just acaba de començar i no hi ha dubte que serà llarga i complexa, però tots ens hi juguem molt.

Deborah Gray, fundadora i directora de l'agència Canela PR.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

La Xarxa busca cap d'operacions

La Xarxa Audiovisual Local ha obert la convocatòria de procés de selecció per proveir el lloc [...]

Els 65ens Premis Ondas es posen en marxa

Ràdio Barcelona ha obert la convocatòria de la 65a edició dels Premis Ondas, format per 24 [...]

El Govern autoritza la licitació del servei de difusió de TDT i ràdio

El Govern ha aprovat autoritzar el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació [...]

Jordi Borràs i el policia que el va agredir es denuncien mútuament

El fotoperiodista Jordi Borràs ha presentat una denúncia contra l'agent de la Policia [...]

Les ràdios de Sant Pol i la Seu reben la concessió definitiva per emetre

El Govern ha acordat atorgar als ajuntaments de Sant Pol de Mar i la Seu d'Urgell la [...]

Convocats els ajuts per a entitats i organitzacions del sector de la comunicació

El Departament de la Presidència ha obert la convocatòria per a la concessió de subvencions [...]

Jordi Borràs és agredit per un home que s'identifica com a policia

El fotoperiodista d'elMón Jordi Borràs va ser agredit aquest dilluns al vespre al centre de [...]

El Congrés no pot culminar la renovació de la cúpula de RTVE per un sol vot

La renovació del consell d'administració de RTVE per la via urgent ha patit un contratemps [...]

El Govern sotmet a informació pública la 'Carta de serveis' del DOGC

El Departament de la Presidència està tramitant l'elaboració del Projecte d'ordre per aprovar [...]

L'ICUB i el CPC preservaran la memòria del periodisme

L'Institut de Cultura de Barcelona, mitjançant l'Arxiu Històric, i el Col·legi de Periodistes [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.