comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Deborah Gray | Actualitzat el 07 Febrer 2018 a les 08:59

Les fake news, notícies falses, postveritat o com vulguem anomenar-les s'han convertit en un problema de primer ordre per al sector de la comunicació i les relacions públiques. No només afecten la ja de per si qüestionada credibilitat dels mitjans de comunicació, sinó que estan començant a minar la confiança en les xarxes socials com a fonts d'informació i afecten la reputació de les marques quan es difonen rumors sobre elles.

Davant de la gravetat del problema, les companyies de xarxes socials i les empreses d'internet per fi han començat a proposar tímides mesures per combatre les notícies falses. Facebook ha començat a demanar als usuaris que valorin la fiabilitat de les fonts informatives que es comparteixen en la seva plataforma; Twitter podria seguir el mateix camí i afegir una funció per etiquetar les notícies falses que es difonen; i també Google va posar en marxa fa uns mesos un sistema de verificació d'informacions difoses en el seu servei Google News.

Tanmateix, no està clar que aquestes mesures frenin l'epidèmia de les fake news. Per exemple, Reporters Sense Fronteres considera que és una paradoxa posar en mans dels usuaris la lluita contra la desinformació, assumint que tots poden distingir entre les notícies falses i les veritables. Però sembla que no és així: segons el I Estudi sobre l'impacte de les fake news a Espanya realitzat per la consultora Simple Lógica en col·laboració amb la Universitat Complutense de Madrid, el 86% de la població espanyola té importants dificultats per diferenciar entre una notícia falsa i una veritable.

Davant d'aquesta realitat, les fake news estan provocant un ressorgir de la credibilitat dels mitjans de comunicació i els canals de comunicació tradicionals de les marques. El 60% dels usuaris enquestats per The Holmes Report assenyala que la por a les notícies falses els està portant a informar-se més en mitjans professionals; mentre que una altra investigació feta per Ogilvy indica que els mitjans periodístics són les fonts amb més credibilitat (47% dels usuaris), seguides per les pàgines web i notes de premsa de les empreses (22%).

Contra les fake news, col·laboració entre agències i periodistes

Mentre les xarxes socials, les empreses d'internet i els governs es posen d'acord en com combatre les notícies falses, les agències de relacions públiques també hem de fer alguna cosa al respecte. Fins al moment, bàsicament ens hem dedicat a realitzar campanyes de comunicació de crisi quan la marca d'algun client s'ha vist afectada per una bola. No obstant això, les mentides es viralitzen amb més rapidesa i facilitat que els desmentits posteriors.

Què podem fer les agències de comunicació per ajudar a combatre les fake news? La millor manera de frenar la difusió de notícies falses és realitzar bé la nostra feina. Això inclou:

  • Seguir apostant pels periodistes com a principal canal per difondre informació.
  • Enviar als mitjans informació precisa, rellevant i actualitzada perquè la publiquin.
  • Traçar una línia que separi clarament la informació de la publicitat o el màrqueting.
  • Atribuir totes les dades i declaracions que inclouen els comunicats que difonem.
  • Habilitar canals que permetin als mitjans contrastar i desmentir les notícies falses.
  • Controlar la reputació online de les marques dels nostres clients per detectar mentides.
  • Col·laborar amb els mitjans per desmentir les notícies falses i identificar el seu origen.

Això permetrà que els periodistes segueixin rebent informació de qualitat que els faciliti fer la seva feina; que les empreses puguin difondre els seus missatges i protegir la reputació de les seves marques; i, el que és encara més important, que els consumidors no es vegin privats del seu dret a consumir una informació veraç. La batalla contra les fake news tot just acaba de començar i no hi ha dubte que serà llarga i complexa, però tots ens hi juguem molt.

Deborah Gray, fundadora i directora de l'agència Canela PR.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

CAC i CST produiran continguts per detectar conductes de risc dels menors davant les pantalles

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya i el Consorci Sanitari de Terrassa han signat un [...]

Sindicats i direcció d'El Periódico acorden 135 baixes

El comitè d'empresa d'El Periódico i la direcció del Grupo Zeta han tancat un acord per a [...]

À Punt estrena Consell de la Ciutadania

El passat dilluns es va constituir el Consell de la Ciutadania d'À Punt Mèdia, l'òrgan [...]

TV3HD abandona el MUX de Godó i es trasllada al de la CCMA

El canal TV3HD s'ha incorporat al múltiplex de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals [...]

El CAC convoca els premis a la investigació sobre comunicació audiovisual

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha obert la convocatòria de la 30a edició dels [...]

La URV i Repsol renoven la Càtedra d'Excel·lència en Comunicació

La Universitat Rovira i Virgili i Repsol han renovat el conveni de col·laboració que ambdues [...]

OJD llança un servei per auditar les campanyes de publicitat exterior digital

L'empresa auditora Introl ha posat en marxa el servei de certificació de campanyes [...]

infoLibre s'apropa als beneficis

L'editora d'infoLibre va reduint les pèrdues any rere any. El 2017 ha tancat amb un resultat [...]

Los 40 recupera el lideratge de la ràdio musical

Los 40 torna a ser l'emissora musical més escoltada a Catalunya, trencant gairebé tres anys [...]

Rècords de RAC1 i 'El matí de Catalunya Ràdio' a l'EGM

La primera onada de 2018 de l'Estudi General de Mitjans certifica el bon moment de la ràdio [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.