comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació | Actualitzat el 22 Maig 2018 a les 13:34

Darrerament el món de les pantalles s'està poblant, fins a arribar a la saturació, de missatges que diuen una cosa i la contrària. Sembla que el regne dels oxímorons hagi envaït les galàxies visuals i els escenaris de la comunicació. Ho advertia fa pocs dies Marina Subirats en un article del diari Ara. Les imatges de manifestacions i els relats dels informatius de totes les cadenes, que es posicionen de forma unívoca en el rebuig a la sentència pels fets de Pamplona, conviuen estretament amb imatges de personatges femenins que sembla que reclamin, des d'una bona part dels missatges publicitaris, una relació basada en un tracte poc menys que vexatori.

La crítica que es fa des dels feminismes, entitats, institucions i mitjans de comunicació al paper configurador d'un model de sexualitat de la cultura masclista basat en la relació binària dominador/dominada sense consentiment, que sembla jugar a fet i amagar amb uns missatges que en la ficció, majoritàriament publicitària, proliferen, a cor què vols, en total llibertat, defensant, implícitament i explícitament, tot el contrari.

Amenaces i advertències sobre formes i comportaments masclistes que coexisteixen amablement amb discursos condescendents que les redueixen a pures estratègies de màrqueting, tot campant per les pantalles sense problema i legitimant allò que el moralisme informatiu diu menystenir. I l'oxímoron es diversifica encara més quan els personatges femenins s'ofereixen també com a superwomans amb poder, aparentment lliures, però, en el fons, proveïdes de totes les armes de seducció patriarcalitzades amb el peatge afegit de presentar-se com a doblegades als cànons estètics més arquetípics. Imatges de fèmines "poderoses" que vehiculen comportaments del tot patriarcals. Això sí, amb sabates d'agulla i el perfum adequat. Oxímorons o doble moral?

Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

'La Marató' bat rècords amb una recaptació de 10.715.430 euros

La 27a edició de La Marató de TV3 va acomiadar la transmissió a la 1.45 h de la matinada amb [...]

Movistar+ vol aprofundir en la producció de continguts en català

La producció de l'spin-off de Merlí per part de Movistar+ no serà una fet aïllat. O almenys [...]

La plantilla es mobilitza contra el pacte per renovar la CCMA

Els treballadors de TV3 i Catalunya Ràdio s'han mostrat contràris al pacte per renovar el [...]

Marta Ariño, nova presidenta de l'associació de revistes ARI

L'assemblea general de l'Associació de Revistes ha escollit per unanimitat Marta Ariño [...]

Els 24ens Premis Zapping escalfen motors

L'Associació de Consumidors de Mitjans Audiovisuals de Catalunya ha posat en marxa la 24a [...]

Fernando de Yarza assumeix la vicepresidència de la WAN-IFRA de camí a la presidència

L'Associació Mundial de Diaris i Editors de Notícies (WAN-IFRA) ha escollit Fernando de Yarza [...]

Mig segle després: recordant la revista Grama

La societat colomenca recorda aquests dies una de les primeres experiències de periodisme [...]

El Parlament tomba una moció de Cs sobre la CCMA

El ple del Parlament ha rebutjat una moció sobre la Corporació Catalana de Mitjans [...]

Querella contra el jutge Florit pel seu "atac letal" al secret professional dels periodistes

L'agència Europa Press, el Diario de Mallorca i els periodistes Blanca Pou i Kiko Mestre han [...]

La CNMC ordena a Onda Cero i la SER que cessin els anuncis de Sonovit

La Comissió Nacional dels Mercats i la Competència ha enviat sengles requeriments a Onda Cero [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.