comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Berta Florés | Actualitzat el 03 Agost 2018 a les 12:30

Quan diem que el periodisme (també) està impregnat de masclisme n'hi ha que es posen les mans al cap, com si sentissin un disbarat. I ara, però com podeu insinuar-ho, això? Veieu fantasmes per tot arreu, no sigueu pesades! És per això que cada vegada hi ha més dones que hem decidit ser-ho més, de pesades. I que ens dediquem, per exemple, a recordar que només un 25% de les notícies estan protagonitzades per dones, mentre que el 75% tenen homes al centre de la informació. O a denunciar que a més d'invisibilitzar-nos, els mitjans ens presenten de manera estereotipada i sovint ens tracten com a objectes i no com a subjectes. O a assenyalar que a les seccions d'opinió hi ha una mitjana de 8 mascles per cada 2 femelles, segons els recomptes del col·lectiu On Són Les Dones, del qual formo part.

I és que els mitjans són especialistes a explicar una història que n'exclou moltes altres, d'històries i realitats. Com si l'actualitat es reduís a una enorme autopista asfaltada i il·luminada i mai no contemplés què passa als marges i als camins que han quedat a l'ombra, oblidats a l'altre cantó de les tanques. Com a periodistes tenim el repte de combatre la mirada androcèntrica (que sovint també és classista i racista) que ens ve instal·lada de sèrie: hem d'aprendre a fugir de la versió oficial que considera que allò que és masculí és universal i que ignora les experiències femenines, per "poc importants". Així, per exemple, hem de vetllar perquè en una notícia sobre l'atur s'hi inclogui el percentatge d'aturades en relació al d'aturats. Perquè en una notícia sobre els camps de refugiats, s'esmentin totes les violències que pateixen les refugiades. Perquè en una notícia sobre medicaments se'ns indiqui si se n'han estudiat els efectes secundaris en dones o si, com és costum, s'ha partit de l'anatomia masculina com a model vàlid per a tots els cossos. Hem de fer reportatges sobre el turisme on també es parli de les condicions de les dones que netegen les habitacions de turistes. Hem d'escriure cròniques sobre premis literaris on es repassi la composició (no paritària) dels jurats i del conjunt de persones premiades. Hem de preparar peces esportives que no ignorin els triomfs de les esportistes. Hem d'abordar la violència masclista sense culpabilitzar ni les supervivents ni les víctimes.

Hem d'aprendre, en definitiva, a sortir dels focus de l'autopista per encendre fanals dins dels silencis socials. Només amb una perspectiva de gènere (real) podem reajustar el prisma i enfocar també les experiències i els sabers que s'escombren a la perifèria. Perquè allò que no s'anomena no existeix, que deia Steiner. I resulta que, ves per on, les dones existim. Disculpeu les molèsties.

Berta Florés, periodista i autora del blog lavidaesunabroma.cat.

 

Article publicat en el número d'estiu 2018 de la revista Comunicació 21.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Tornen les vagues a TV3, ara per recuperar les 35 h setmanals

La vicepresidenta de la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals, Núria Llorach, va [...]

Convocats els 30ens premis periodístics Pica d'Estats

El Patronat de Turisme de la Diputació de Lleida ha obert la convocatòria de la 30a edició [...]

Malarrassa redueix la periodicitat a quinzenal

El periòdic gratuït Malarrassa de Terrassa aquest octubre ha passat d'una periodicitat [...]

Prisa i Vocento s'alien en la venda de publicitat programàtica

Els grups Prisa i Vocento han arribat a un acord per crear una plataforma conjunta de venda [...]

Prensa Ibérica ultima el llançament de Neomotor

El proper 26 d'octubre es posarà en marxa Neomotor, un nou mitjà multimèdia de Prensa Ibérica [...]

Entra en vigor la nova instrucció sobre la presència de llengua i cultura catalanes a TV i ràdios

La modificació de la Instrucció general sobre la presència de la llengua i la cultura [...]

La Generalitat treu a licitació la inserció d'esqueles a diaris impresos

El Departament de la Presidència ha obert el procés de licitació per adjudicar el servei de [...]

Els beneficis d'Imagina van créixer un 10,3% el 2017

Imagina Media Audiovisual (matriu de Mediapro) va tancar el 2017 amb un benefici net de [...]

El festival Zoom premia Mercedes Milà, Laura Rosel i 'Polònia'

El Festival Internacional de Ficció Televisiva i Formats Zoom d'Igualada ha començat a [...]

Torrelles de Llobregat licita la gestió integral del butlletí municipal

L'Ajuntament de Torrelles de Llobregat ha obert el procés de licitació per adjudicar els [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.