comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Karina Sánchez | Actualitzat el 10 Setembre 2018 a les 11:00

Resulta sorprenent que encara existeixin marques que gestionen per separat les seves relacions amb els mitjans i la seva presència a les xarxes socials. Compten amb una agència, departament o professional de les relacions públiques encarregat de fer arribar els seus missatges hard als periodistes; i amb un social media manager que s'encarrega de compartir continguts més soft en els seus perfils de Facebook, Twitter, LinkedIn, etc. És això una manera eficient de treballar?

En contraposició a aquesta fragmentació de la comunicació, està guanyant terreny la gestió integrada de la comunicació a mitjans i la comunicació en xarxes socials. És el que es coneix com social PR (de l'anglès social media + public relations) i ofereix diversos avantatges:

  • Permet aconseguir una major difusió de les campanyes.
  • Fomenta sinergies que estalvien recursos.
  • Evita contradiccions en la comunicació.
  • Millora la relació amb els consumidors i periodistes.
  • Agilitza la reacció en cas de crisi d'imatge.
  • Tots dos canals es retroalimenten entre si.

Per exemple, recentment vam organitzar la presentació a Espanya de la nova línia d'auriculars amb cancel·lació de soroll d'un conegut fabricant d'electrònica de consum. La campanya va abastar tant els mitjans de comunicació (mitjançant notes de premsa, un tour de mitjans i enviament d'unitats d'avaluació a mitjans especialitzats) com la comunicació en xarxes socials (amb articles al blog de la marca, publicacions en xarxes socials i un trobada amb influencers). En aquest cas, el client ja disposava del seu propi equip de social media relations, però era fonamental que existís una actuació coordinada amb l'equip de relacions públiques de la nostra agència per aconseguir la màxima difusió de la campanya.

És cert que els missatges dirigits als periodistes i els que es dirigeixen als consumidors no poden ser els mateixos. Té tan poc sentit publicar una nota de premsa a Facebook com enviar un testimonial de vídeo a una base de dades de periodistes... No obstant això, convé tenir present que el 45% dels periodistes consulta el blog d'una empresa quan escriuen sobre aquesta, i el 25% visita les seves xarxes socials per ampliar la informació, segons un estudi de Tekgroup. De la mateixa manera, un consumidor pot veure una menció a una marca a Twitter, buscar informació a internet i acabar llegint una notícia relacionada publicada per un mitjà de comunicació. En cap d'aquests casos ha d'haver-hi contradiccions o inconsistències en els missatges estratègics que la marca vol transmetre.

En aquest sentit, les agències de màrqueting i comunicació juguen un important paper en la difusió de les bondats del social PR. Poques marques compten amb els recursos necessaris per dissenyar, implementar i fer el seguiment d'una campanya de comunicació integral que abasti tant els mitjans de comunicació com les xarxes socials. No obstant això, les agències compten amb equips multidisciplinaris que engloben aquests i altres àmbits (com el màrqueting de continguts, el disseny gràfic, la compra de mitjans, etc.). Els poden posar a disposició de les marques per donar-los suport en les seves campanyes de comunicació integral.

Però encara fa falta bastanta conscienciació al respecte. En moltes empreses, el gabinet de premsa i l'equip de xarxes socials continuen funcionant com a sitges aïllades, cadascun lliurant les seves batalles. Fins i tot hi ha marques que contracten agències diferents per a cada funció!

Davant d'aquest enfocament antiquat, no hi ha dubte que el social PR s'acabarà imposant, perquè és més rendible, efectiu i fiable. Al cap i a la fi, encara que els missatges d'una marca es difonguin en diversos canals, s'acaben trobant al mateix lloc: la ment del consumidor.

Karina Sánchez, digital strategist de l'agència Canela PR.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Barcelona Comerç premia el compromís de betevé

La Fundació Barcelona Comerç ha distingit betevé amb el Premi al Compromís amb el Comerç. El [...]

Catalunya Ràdio obre una finestra als 'millennials'

L'emissora musical i cultural de Catalunya Ràdio, iCat, estrenarà aquest diumenge un programa [...]

Puyal repassa 50 anys de periodisme

La Biblioteca Les Corts - Miquel Llongueras de Barcelona acull aquest dijous, a les 19 h, la [...]

L'Institut del Teatre licita la gestió de l'hemeroteca digital de premsa

L'Institut del Teatre ha obert el procés de licitació del servei digital de seguiment diari i [...]

Identificat i interrogat un dels agressors del càmera de Telemadrid

Els Mossos d'Esquadra han identificat i interrogat un dels agressors del càmera de [...]

Un reportatge de Jordi Brescó guanya el Mañé i Flaquer de periodisme turístic

La Petite Ceinture de Jordi Brescó, reportatge publicat al monogràfic El Arte de Caminar de [...]

Lavinia desenvolupa la plataforma OTT de la corporació de Castella-la Manxa

LaviniaNext ha desenvolupat la nova plataforma OTT de Castilla-La Mancha Media, operativa des [...]

betevé licita el manteniment dels sistemes d'edició i emmagatzematge

Informació i Comunicació de Barcelona ha obert el procés de licitació per a l'adjudicació [...]

El Síndic i el CIC organitzen una jornada sobre llibertat d'expressió i mitjans

El Síndic de Greuges i el Consell de la Informació de Catalunya organitzen la jornada [...]

En marxa els 16ens Premis 'El CAC a l'escola'

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha obert la convocatòria de la 16a edició dels [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.