comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Karina Sánchez | Actualitzat el 10 Setembre 2018 a les 11:00

Resulta sorprenent que encara existeixin marques que gestionen per separat les seves relacions amb els mitjans i la seva presència a les xarxes socials. Compten amb una agència, departament o professional de les relacions públiques encarregat de fer arribar els seus missatges hard als periodistes; i amb un social media manager que s'encarrega de compartir continguts més soft en els seus perfils de Facebook, Twitter, LinkedIn, etc. És això una manera eficient de treballar?

En contraposició a aquesta fragmentació de la comunicació, està guanyant terreny la gestió integrada de la comunicació a mitjans i la comunicació en xarxes socials. És el que es coneix com social PR (de l'anglès social media + public relations) i ofereix diversos avantatges:

  • Permet aconseguir una major difusió de les campanyes.
  • Fomenta sinergies que estalvien recursos.
  • Evita contradiccions en la comunicació.
  • Millora la relació amb els consumidors i periodistes.
  • Agilitza la reacció en cas de crisi d'imatge.
  • Tots dos canals es retroalimenten entre si.

Per exemple, recentment vam organitzar la presentació a Espanya de la nova línia d'auriculars amb cancel·lació de soroll d'un conegut fabricant d'electrònica de consum. La campanya va abastar tant els mitjans de comunicació (mitjançant notes de premsa, un tour de mitjans i enviament d'unitats d'avaluació a mitjans especialitzats) com la comunicació en xarxes socials (amb articles al blog de la marca, publicacions en xarxes socials i un trobada amb influencers). En aquest cas, el client ja disposava del seu propi equip de social media relations, però era fonamental que existís una actuació coordinada amb l'equip de relacions públiques de la nostra agència per aconseguir la màxima difusió de la campanya.

És cert que els missatges dirigits als periodistes i els que es dirigeixen als consumidors no poden ser els mateixos. Té tan poc sentit publicar una nota de premsa a Facebook com enviar un testimonial de vídeo a una base de dades de periodistes... No obstant això, convé tenir present que el 45% dels periodistes consulta el blog d'una empresa quan escriuen sobre aquesta, i el 25% visita les seves xarxes socials per ampliar la informació, segons un estudi de Tekgroup. De la mateixa manera, un consumidor pot veure una menció a una marca a Twitter, buscar informació a internet i acabar llegint una notícia relacionada publicada per un mitjà de comunicació. En cap d'aquests casos ha d'haver-hi contradiccions o inconsistències en els missatges estratègics que la marca vol transmetre.

En aquest sentit, les agències de màrqueting i comunicació juguen un important paper en la difusió de les bondats del social PR. Poques marques compten amb els recursos necessaris per dissenyar, implementar i fer el seguiment d'una campanya de comunicació integral que abasti tant els mitjans de comunicació com les xarxes socials. No obstant això, les agències compten amb equips multidisciplinaris que engloben aquests i altres àmbits (com el màrqueting de continguts, el disseny gràfic, la compra de mitjans, etc.). Els poden posar a disposició de les marques per donar-los suport en les seves campanyes de comunicació integral.

Però encara fa falta bastanta conscienciació al respecte. En moltes empreses, el gabinet de premsa i l'equip de xarxes socials continuen funcionant com a sitges aïllades, cadascun lliurant les seves batalles. Fins i tot hi ha marques que contracten agències diferents per a cada funció!

Davant d'aquest enfocament antiquat, no hi ha dubte que el social PR s'acabarà imposant, perquè és més rendible, efectiu i fiable. Al cap i a la fi, encara que els missatges d'una marca es difonguin en diversos canals, s'acaben trobant al mateix lloc: la ment del consumidor.

Karina Sánchez, digital strategist de l'agència Canela PR.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

El TC admet a tràmit els recursos del PP contra el decret de renovació de RTVE

El ple del Tribunal Constitucional ha acordat per unanimitat admetre a tràmit els dos [...]

Denuncien Arcadi Espada per homofòbia en un article a El Mundo

La Crida LGBTI ha presentat una denúncia davant la Fiscalia de delictes d'odi i discriminació [...]

Fernando Belzunce, nou director editorial de mitjans regionals i revistes de Vocento

El periodista Fernando Belzunce ha estat nomenat director editorial de mitjans regionals i [...]

Fernando Garea vol que la presidència d'Efe s'esculli per via parlamentària

El president de l'Agència Efe, Fernando Garea, ha reclamat que la presidència del mitjà sigui [...]

La UPV recorda que el dret a la informació no ha d'estar supeditat a un contracte de treball

La Unió de Periodistes Valencians ha criticat la sentència que condemnava tres protaurins per [...]

Josep Capella presideix l'editora de Revista Cambrils

El periodista Josep Capella i Matas, corresponsal de TV3 a París, és el president de [...]

Lydia del Canto i Tomás Mayoral, nous directors de Levante-EMV i d'Información

Prensa Ibérica Media ha confiat les direccions de Levante-EMV i Información a Lydia del Canto [...]

Condemnen tres protaurins per agredir una fotoperiodista a Petrés

El Jutjat Penal número 3 de València ha condemnat tres protaurins –Vicente Joaquín Galindo, [...]

Neix Ràdio Catalunya-Itàlia a Roma

L'11 de setembre va començar a emetre Ràdio Catalunya-Itàlia, un projecte radiofònic digital [...]

Prorrogat el termini del 6è concurs de guions transmèdia

Guionistes Associats de Catalunya i el Mercat Audiovisual de Catalunya han prorrogat fins al [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.