De vegades, enmig dels debats i les crítiques sobre la pervivència dels arquetips de gènere en els espais públics, ens centrem en la presència de determinats missatges a les tanques de publicitat de ciutats o carreteres, o en l’emissió per diferents canals audiovisuals d’espots que segueixen insistint en una anacrònica i estereotipada divisió de funcions associada als rols de gènere. Anacrònica i estereotipada tant pel que representen els posats o situacions dels personatges masculins i femenins com pels efectes que sobre unes i altres s’associen als productes que anuncien.

Amb més discreció, però també de forma menys sofisticada i directa, en els espais reservats a determinats productes exhibits als prestatges dels supermercats i centres comercials, trobem missatges en aquest sentit. El diàleg directe amb els i les consumidores que els propis envasos dels productes proposen insisteix en ressaltar les seves virtuts al·ludint als efectes de força i potència per als homes, i a la capacitat d’erotització per a les dones. Els envasos de determinats productes de cosmètica que perseveren en destacar els efectes diferenciats que asseguren generar en homes i dones en són un exemple. Una forma persistent que, allunyada dels grans altaveus generalistes, segueix contribuint a generar expectatives i reforçant tossudament uns imaginaris sexistes, rancis i caducats, com sempre.

Observatori de les Dones en els Mitjans de Comunicació

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram