La decisió del Grupo Godó d’eliminar els dos únics continguts de programació pròpia que quedaven a la graella de 8tv, obre de nou –i probablement de forma definitiva– el debat sobre quin hauria de ser el futur del MUX que gestiona en exclusiva. Un canal multiplexat que correspon al 50% de tot l’espai radioelèctric de cobertura nacional sota titularitat de la Generalitat de Catalunya, si deixem al marge els canals locals del país. És exactament el mateix espai (una sola freqüència en cada demarcació) que té la CCMA per a tots els seus canals de la TDT, més la reciprocitat amb IB3. Una decisió que té molt a veure amb el fracàs de la televisió privada catalana, que ha perdut pràcticament el 80% de la seva audiència: del 4,4% de share de l’octubre de 2014 al 0,9% del mes passat.

De fa anys, i encara aquests dies, quan s’ha parlat del futur del MUX privat català davant el llarg procés de fracassos del Grupo Godó a l’hora d’impulsar la compromesa oferta de quatre canals televisius en català, s’ha plantejat la idea de fer entrar un altre operador audiovisual privat que el gestionés totalment o parcial. La idea parteix de la creença que encara hi ha un bon marge de negoci per a la TDT en català. Una creença ben instal·lada… en un escenari que ja és cosa del passat. Mentre es produeix una recuperació general dels ingressos publicitaris de la televisió, que ha beneficiat i molt el duopoli privat espanyol, la participació de les televisions catalanes –amb TV3 al capdavant– no para de disminuir.

Per altra banda, els consums audiovisuals a la mateixa pantalla del menjador estan migrant a ofertes IPTV o OTT, tant pel que fa al creixement en nombre d’abonats a la televisió de pagament –una de cada tres llars amb connexió a internet ja són usuàries d’un o varis d’aquests serveis– com pels hàbits de consum: mentre la pantalla de televisió guanya protagonisme a l’hora de connectar-se a continguts d’internet –un creixement del 44% en dos anys– hi ha el doble de persones que prefereixen veure sèries o pel·lícules a demanda que en directe. Dues tipologies de continguts que, a més, no paren de créixer en el seu consum, i que es corresponen amb l’oferta més atractiva d’aquestes plataformes, juntament amb les retransmissions esportives. Unes molt recents dades que ajuden a entendre com el consum de la TDT en obert ja només representa tres quartes parts del temps del consum total televisiu.

Davant d’aquest panorama tan difícil, qualsevol proposta que pretengui reforçar el consum televisiu de canals de TDT en català hauria de ser tan ferma com pragmàtica. I l’únic que té capacitat –i necessitats– per liderar-ho és la CCMA. Els canals de TV3 es troben literalment encaixonats dins el seu actual únic MUX, sense possibilitat que cap d’ells pugui saltar a l’alta definició, com ja va fer TV3 fa uns anys. Aquest MUX ja no té espai per sumar més canals a la reciprocitat televisiva, a banda d’un IB3 que s’emet a una molt baixa resolució d’imatge. I assumint, ja definitivament, que no hi ha viabilitat per a un canal generalista en català al marge de TV3, sí, sí que hi hauria espai de mercat per a algun de temàtic nou. Una idea que ja té uns quants anys, però que ara, amb una bona estratègia transmèdia i multiplataforma, continua sent plenament vigent. Ja abans d’anunciar-se aquest proper punt i final de 8tv com a canal generalista, ja apuntava alguna mesura estratègica sobre l’ús d’una bona part d’aquest segon MUX nacional per part de la mateixa CCMA.

I això es pot fer? Sí, si es vol. De fet, cal recordar que, el 2014, quan es va anunciar la decisió del Govern espanyol de suprimir un dels tres MUX de titularitat de la Generalitat per al primer dividend digital, el llavors ministre José Manuel Soria va afirmar que “serà la mateixa Generalitat qui decideix quin en perd”. Des d’un primer moment, el Govern va assumir com a inevitable que era la CCMA la que es quedaria amb la meitat dels seus MUX, i que el que gestiona el Grupo Godó en sortiria indemne de la dramàtica retallada. És més, durant uns tres anys, va ser la CCMA la que li va pagar un milionari lloguer per utilitzar part del seu MUX, desocupat de feia temps, per a les emissions de TV3 HD. Un bon negoci per al Grupo Godó que es materialitzava després que la presidència de la CCMA hagués finalment renunciat a traspassar-li la gestió del departament comercial de TV3. Una polèmica proposta que hagués estat una important font d’ingressos per als de Godó, però un desastrós negoci per a TV3. Només cal recordar que, el 2015, la comercialització de 8tv va passar a mans de Publiespaña fins a inicis d’enguany, en el que va ser el capítol final de la fracassada relació empresarial amb el grup Mediaset; i que actualment aquesta publicitat la porta una altra empresa també externa al Grupo Godó, Pulsa Media Consulting, qui gestiona el secundari mercat publicitari dels canals temàtics de la TDT.

Ara, davant la proximitat del segon dividend digital, amb els canvis de freqüències de la TDT que comportarà a les demarcacions de Tarragona, Lleida i Girona, tocaria fer un pensament. Un pensament tan urgent com necessari.

Daniel Condeminas i Tejel, consultor en comunicació.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram