Imprimeix

Deborah Gray | Actualitzat el 11 Gener 2019 a les 10:01

Aquest 2018 que deixem enrere hem vist importants moviments en el sector de les relacions públiques: des de grans fusions, com la protagonitzada per Burson-Marsteller i Cohn & Wolfe, a la reorientació de gegants com Weber Shandwick. I això és només el principi: el 70% dels professionals de les RRPP creu que el seu sector canviarà dràsticament en els propers cinc anys, segons The Holmes Report. Què està passant?

Simplement, el sector està reaccionant als profunds canvis experimentats en els últims anys: auge dels mitjans digitals, fragmentació de les audiències, convergència del màrqueting i les RRPP, diàleg cada cop més directe entre les marques i els consumidors ... Sens dubte, el 2019 aquesta transformació seguirà accelerant-se, impulsada encara més si és possible per nous aspectes disruptius que estan sorgint en l'àmbit tecnològic i dels continguts.

Noves tendències en tecnologia i continguts

Entre les tecnologies noves que més donaran a parlar aquest any figura sens dubte la intel·ligència artificial, que està passant ràpidament d'un hype a una realitat en les relacions públiques. La possibilitat d'automatitzar de forma intel·ligent aspectes com la recerca de dades, el seguiment de mitjans, i fins i tot l'enviament de notes de premsa als periodistes serà una eina molt valuosa per al nostre treball. Ens permetrà prescindir de tasques mecàniques que consumeixen molt de temps, per centrar-nos en oferir més valor afegit.

També en el pla tecnològic, aquest any es començarà a acusar l'impacte de la cerca per veu i la cerca visual. Aquest Nadal hauran arribat a moltes llars dispositius com Amazon Echo o els smartphones amb Google Lens, que canvien la forma d'usar internet. L'usuari només ha de dir en veu alta què busca o apuntar amb la càmera a un objecte, i l'aplicació el porta al lloc que considera més rellevant. S'han acabat les pàgines de resultats: o ets el més rellevant o no existeixes. Segons Google, el 20% de les recerques des de dispositius mòbils ja es fan mitjançant la veu, mentre que plataformes com Pinterest registren 600 milions de cerques visuals cada mes. Les agències haurem d'esforçar-nos molt més per situar els missatges de les nostres marques en aquest primer lloc.

Potser la forma d'aconseguir-ho sigui mitjançant la personalització del contingut. L'auge del màrqueting de continguts és insostenible i ens condueix a la infoxicació. La solució passa per conèixer millor els usuaris, per tal d'oferir-los continguts a mida. Això ja ho fa Google amb els seus resultats de cerca personalitzats, o Facebook amb les publicacions seleccionades que es mostren a les cronologies dels usuaris. L'era d'una mateixa nota de premsa, ebook o vídeo per a tots s'acaba. No és casualitat que la comunicació escrita i el contingut multimèdia figurin entre les cinc àrees prioritàries que els professionals de les RRPP consideren que han de millorar, segons The Holmes Report: les agències hem de reforçar les nostres capacitats de continguts, perquè la personalització marcarà la diferència.

Parlant de continguts, si el 2018 el Reglament General de Protecció de Dades ens va fer ballar el cap a tothom, el 2019 haurem d'estar molt atents a la forma en què s'implementarà finalment la nova Directiva Europea dels Drets d'Autor. Malgrat en principi es tracta d'una bona notícia per als nostres clients, perquè ajudarà a protegir millor les seves marques, hi ha alguns aspectes controvertits. Per exemple, l'obligació que les empreses d'internet remunerin als mitjans de comunicació per les notícies que comparteixen; o l'exigència que les xarxes socials controlin la difusió per part dels usuaris de materials protegits per drets d'autor.

L'adaptació necessària de les agències

Tots aquests canvis que arriben de forma incessant obliguen les agències de relacions públiques a adaptar-se per sobreviure. Els esquemes tradicionals ja no serveixen, la competència és cada vegada més ferotge (només als Estats Units hi ha més de 12.000 agències de RRPP, segons Forbes) i els clients exigeixen cada cop més resultats als professionals de la comunicació.

Com podem adaptar-nos a aquests canvis? Hi ha tres aspectes clau: diversificació, flexibilitat i reorganització. En primer lloc, hem de ser capaços d'ampliar els nostres serveis per satisfer les noves necessitats dels clients; per aquest motiu a Canela PR vam posar en marxa a principis de 2018 una nova divisió de creativitat i disseny gràfic.

En segon lloc, hem d'alleugerir i flexibilitzar les nostres formes de treballar per ser més competitius; en aquest sentit, a Canela PR hem traslladat totes les nostres oficines a espais de treball compartits (coworking). Així podem centrar-nos en el nostre core business en lloc de preocupar-nos per canviar bombetes o donar d'alta línies telefòniques.

Finalment, és necessari reorganitzar les nostres estructures amb la finalitat de prestar un servei més eficient als clients. Per aquesta raó, aquest any a Canela PR ens organitzarem per especialitats (Consumer, B2B i Lifestyle) en lloc de per oficines geogràfiques. Perquè al client de RRPP no li importa on som, sinó quins serveis podem proporcionar-li.

A l'hora d'afrontar aquests canvis, les agències mitjanes i petites tenim l'avantatge de comptar amb menors inèrcies i resistències al canvi; però les agències grans també estan emprenent aquesta transformació, com mostren els exemples que hem vist al principi. Al final, es tracta de definir un nou model d'agència capaç de respondre a l'evolució del sector.

Deborah Gray, fundadora i directora de l'agència Canela PR.