comunicació21, el portal català del sector de la comunicació

el portal català del sector de la comunicació

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Redacció | Actualitzat el 17 Juliol 2017 a les 20:51

La Direcció General de Mitjans de Comunicació ha sotmès a consulta pública una primera versió del projecte de Decret dels serveis de comunicació audiovisual comunitaris sense ànim de lucre a Catalunya, amb l'objectiu de recollir les opinions i el posicionament del sector. El període per fer aportacions finalitza el 31 de juliol.

Amb aquest decret es pretén regular les ràdios i les televisions del tercer sector catalanes per dotar-les de "seguretat jurídica" (actualment es troben en situació d'alegalitat), i al mateix temps prevenir la "proliferació" d'emissions comercials sense llicència. En aquest sentit, la DGMC assenyala que, en els últims anys, el nombre de mitjans comunitaris ha anat disminuint (actualment són una seixantena, principalment ràdios), mentre que el de mitjans comercials que emeten sense llicència s'ha anat incrementant.

El passat febrer, la DGMC ja va realitzar una consulta pública prèvia a l'elaboració del text per recollir l'opinió de la ciutadania en general i del sector en particular.

El projecte de decret

L'esborrany del Decret estableix que els serveis de comunicació audiovisual de caràcter comunitari són aquells prestats per entitats privades sense ànim de lucre, entenent com a tals "els serveis destinats a donar resposta a les necessitats socials, culturals i de comunicació específiques de les comunitats i els grups socials a què donen cobertura, així com a fomentar la participació ciutadana i la vertebració del teixit associatiu".

El text indica que, per poder operar, els mitjans del tercer sector s'hauran de sotmetre a un règim de llicència que recollirà les condicions el servei i els compromisos adquirits. El Consell de l'Audiovisual de Catalunya seria l'encarregat d'atorgar i renovar les llicències, que tindrien una durada de 15 anys. L'adjudicació es faria per concurs públic.

El document també assenyala que la programació dels mitjans comunitaris ha d'emetre's en obert i no pot contenir cap forma de comunicació comercial. Amb tot, s'accepten les contribucions en concepte de patrocini cultural per part d'entitats que integren l'economia social i del tercer secor, o per a la promoció en l'àmbit de la responsabilitat social corporativa.

També s'estableix que els continguts "no poden estar orientats al proselitisme religiós o polític, ni a l'adoctrinament o l'orientació ideològica o religiosa de caràcter excloent, dogmàtica o manipuladora, contraris als drets fonamentals".

L'esborrany indica que les entitats sense ànim de lucre hauran de justificar la procedència dels seus fons, així com el desglossament de les despeses i ingressos. A més, les despeses d'explotació no podran superar els 100.000 euros anuals en el cas de les televisions, i els 50.000 en el de les ràdios. També caldrà acreditar el pagament de drets, cànons o taxes que derivin de la seva activitat.

Consell de la Comunicació Audiovisual Comunitària

Aquesta primera versió del text del Decret preveu la creació del Consell de la Comunicació Audiovisual Comunitària sense Ànim de Lucre, un òrgan col·legiat de participació ciutadana i de consulta en la matèria que es reuniria amb caràcter ordinari dues vegades l'any.

El Consell estaria format per representants del Govern de les àrees competents en matèria de mitjans, del Consell de l'Audiovisual, de mitjans del tercer sector, d'entitats associatives locals i experts en l'àmbit de la comunicació.

Les funcions del Consell serien assessorar i informar el Govern en matèria de comunicació audiovisual comunitària; proposar la realització d'actuacions per promocionar-la; promoure l'elaboració d'estudis, informes i avaluacions sobre aquest àmbit; analitzar la informació sobre mitjans del tercer sector; elaborar i divulgar publicacions i guies de bones pràctiques; promoure la transferència de coneixement i el diàleg amb altres observatoris, institucions o organismes competents en la matèria, i analitzar l'impacte de les polítiques de les administracions públiques.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

 

Bernat Barrachina, nou responsable de comunicació de l'Ajuntament de Badalona

El periodista Bernat Barrachina Hernández es va incorporar el 13 de juliol com a nou [...]

El web d'El Periódico creix un 43% en un any

Les edicions digitals d'El Periódico van registrar al juny 13.535 usuaris únics en el conjunt [...]

El CAC dona per bo el tractament de TV3 a la filtració de la conversa de Lluís Salvadó

El ple del Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha aprovat el tractament informatiu de TV3 [...]

El CAC constata la necessitat d'un contracte programa per a la CCMA

El Consell de l'Audiovisual de Catalunya ha fet públic l'Informe de l'audiovisual a Catalunya [...]

El Govern atorga la Creu de Sant Jordi a la Fundació puntCAT i l'humorista gràfic Fer

El Consell Executiu ha atorgat la Creu de Sant Jordi a 31 persones i 24 entitats que han [...]

L'APIB premia els reportatges sobre violència masclista del Diario de Ibiza

La sèrie de reportatges sobre la violència masclista de Marta Torres, publicat al Diario de [...]

La Xarxa busca cap d'operacions

La Xarxa Audiovisual Local ha obert la convocatòria de procés de selecció per proveir el lloc [...]

Els 65ens Premis Ondas es posen en marxa

Ràdio Barcelona ha obert la convocatòria de la 65a edició dels Premis Ondas, format per 24 [...]

El Govern autoritza la licitació del servei de difusió de TDT i ràdio

El Govern ha aprovat autoritzar el Centre de Telecomunicacions i Tecnologies de la Informació [...]

Jordi Borràs i el policia que el va agredir es denuncien mútuament

El fotoperiodista Jordi Borràs ha presentat una denúncia contra l'agent de la Policia [...]

EL + LLEGIT

 

EL + COMENTAT

 

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.