cultura21, el portal català del sector de la cultura

el portal català del sector de la cultura

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Òscar Moreno | Actualitzat el 11 Maig 2017 a les 13:48

Produir cinema documental en aquest país, sent català i amb el panorama actual de finançament, és en ocasions surrealista. Més encara quan el projecte compta amb la coproducció de TV3 i TVE, la qual cosa ja és molt. I no parlaré de les incompatibilitats d'exclusivitat entre les plataformes privades i les cadenes generalistes perquè llavors ja m'estendria massa.

El primer mur amb el qual un topa és la temàtica del projecte. Si no és un tema amb referents catalans oblida't de TV3 i dels deu punts o més de la possible ajuda de l'ICEC. Si el tema és massa català, oblida't de TVE, Movistar+ o la resta de televisions autonòmiques. Si, amb sort, l'interès sobre la temàtica del projecte és general, apareix el segon topall, la llengua. En català per a TV3 i en castellà per a TVE, el que suposa fer com a mínim dues versions del mateix documental (que mai arribaran a ser iguals) o més, fins i tot, si parlem d'un llargmetratge (les llargues i les dues per a televisió). Perquè ells tenen dret sobre totes les versions, encara que després només emetin la que s'ha adaptat al minutat que demanen. I tot això, què comporta per a un productor? Més temps i despesa que no ajuden a millorar el resultat final.

Un documental basa part del seu metratge en intervencions de gent que aporta la seva visió sobre uns fets o temes determinats i, amb la imposició d'aquestes condicions idiomàtiques, els rodatges de les entrevistes esdevenen un mal de cap absurd. Quan es tracta de crear un clima positiu, íntim i on la persona se senti el més còmode possible, acaba passant tot el contrari. L'entrevista es torna feixuga i repetitiva. Demanar a qui accedeix a col·laborar voluntàriament, que respongui a la mateixa pregunta primer en català i després en castellà, o a la inversa, suposa un esforç extra que no es veu recompensat en absolut. Es perd ritme, espontaneïtat i emotivitat en la resposta, trenca el diàleg fluid, provoca, en ocasions, inseguretat en la persona entrevistada i, en conseqüència, multiplica les hores de rodatge, muntatge, postproducció, etc.

La ficció té el recurs del doblatge. En documentals, deixant de banda la veu en off, hi ha el voice over, però quan es fa sobre llengües cooficials similars, la cosa grinyola. La solució és senzilla, i es diu subtitulat. Però els subtítols sembla ser que no agraden a l'espectador, asseguren des de les cadenes, perquè resten audiència. I si donat el cas els accepten, provoca que els documentals s'emetin en hores intempestives.

Conscient que el tema de la llengua aixeca passions i debats en molts àmbits, com a l'educació, per exemple, crec que caldria reflexionar perquè l'idioma no fos, quan parlem de llengües cooficials, una barrera a l'hora de finançar les produccions en l'àmbit cultural. Hauríem de tenir la llibertat de fer els nostres documentals en l'idioma que més convingui a la producció i, per damunt de tot, deixar que la gent s'expressi en la llengua que li sigui més còmode.

Òscar Moreno, soci fundador de Rec Videoproduccions.

Article publicat a Infoproa, el butlletí de PROA (Productors Audiovisuals Federats).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

El Festival de Sitges s'exhibeix a Madrid

La Fundació SGAE organitza un cicle de cinema a Madrid sobre el Festival Internacional de [...]

Convocats els ajuts als premis i concursos que contribueixin al desenvolupament de públics

L'Institut Català de les Empreses Culturals ha obert la convocatòria per a la concessió de [...]

El BCN Film Fest dedica una jornada als guionistes

La segona edició del Festival Internacional de Cinema de Barcelona-Sant Jordi, que se celebra [...]

18 empreses i entitats catalanes participen en la fira Jazzahead de Bremen

La 13a edició de la fira internacional Jazzahead!, que se celebra fins diumenge a Bremen, [...]

Un projecte per actualitzar el cançoner tradicional guanya el 3r Premi Teresa Rebull

Les cançons seran sempre nostres, el projecte presentat pel líder del grup Obeses Arnau [...]

Convocades sis línies d'ajudes al foment de la llengua

L'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural ha obert la convocatòria per a la concessió de [...]

El Centre d'Art Contemporani de Barcelona licita la coordinació i producció tècnica

L'Institut de Cultura de Barcelona ha obert el procés de licitació dels serveis de [...]

Vilafranca estrena un festival del pensament

Vilafranca acull fins diumenge la primera edició de VilaPensa, el Festival del Pensament del [...]

168 històries arriben a la final del concurs literari 'Ficcions'

El jurat de la desena edició del concurs literari Ficcions, l'aventura de crear històries ha [...]

L'OSIC convoca 11 línies d'ajuts en l'àmbit de les arts

L'Oficina de Suport a la Iniciativa Cultural ha obert la convocatòria per a la concessió de [...]

EL + LLEGIT

EL + COMENTAT

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.