cultura21, el portal català del sector de la cultura

el portal català del sector de la cultura

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Pro-Docs | Actualitzat el 02 Novembre 2017 a les 10:13

En Joan Salvat s'ha vist obligat a deixar la direcció del programa Sense ficció per decisions alienes al seu desig, un programa que ell mateix i el seu equip havien creat fa vuit anys, i que s'ha convertit en uns dels programes emblemàtics de la cadena. En Salvat posa fi a la seva trajectòria al capdavant del Sense ficció. Una trajectòria profundament creativa i amb una passió per la no-ficció sense prejudicis, amb ètica periodística, i amb un esperit obert a tot tipus d'històries, tant de dins com de fora de Catalunya.

Ja com a director durant quasi 25 anys del 30 minuts, en Joan, amb l'ajuda imprescindible de les productores i productors del seu equip, havia demostrat la creativitat instintiva i poc convencional, reconeixent i impulsant els talents d'un equip excepcional. Dos exemples d'entre molts serien: Balseros, nascut com a reportatge televisiu de Carles Bosch i Josep Maria Domènech per al programa, i amb la col·laboració d'una productora externa, que es va transformar (i com sempre, això no passa sense moltes complicacions i superant molts obstacles) en una pel·lícula documental nominada als Oscars; Els nens perduts de franquisme de Montse Armengou i Ricard Belis també demostrava com la passió i la creativitat desbordava els límits d'un programa que havia de lluitar a vegades amb les idees més restrictives de "serveis informatius".

Arrencar i consolidar el Sense ficció no deu haver estat gens fàcil, quasi bé semblava un salt al buit, després de l'èxit i el prestigi ja assolit pel 30 minuts. Un programa de documentals que aspirava a fer produccions properes, obrir una finestra per a les coproduccions catalanes, i oferir a l'audiència catalana el millor dels documentals internacionals. Més de 200 programes després, amb 80 coproduccions i una trentena de produccions properes, en Joan deixa el programa Sense ficció a dalt de tot, igual com va deixar el 30 minuts. És un programa quasi bé únic en el panorama de la televisió pública europea actual, un programa setmanal en el primer canal de la televisió pública catalana i en prime time, amb documentals eclèctics, que registra unes audiències que moltes vegades superen la mitjana de la cadena.

Per a les productores catalanes de documentals, el Sense ficció ha estat –amb les coproduccions, i especialment abans de les retallades dels pressupostos– un aliat important per a l'acceptació de noves idees i la creació de projectes d'èxit nacional i internacional. En Joan ha seguit amb el seu esperit obert, curiositat enorme, i ambició discreta però fèrria, i ha connectat programes de qualitat, humans i intel·lectuals, amb audiències grans. Els últims anys sembla que han crescut els obstacles per tot arreu. Mai és fàcil per a un productor, des de fora, entendre els problemes d'un director de programa, què pot o no pot entrar en el seu projecte. I no tots els productors tindran la mateixa valoració d'aquestes negociacions. Però és indiscutible l'enorme impacte d'en Joan Salvat en fer popular, viable, i creativament viu, el gènere documental a Catalunya.

Els productors, com a homenatge al seu llegat, seguirem explicant històries de no-ficció per l'audiència que esperem segueixi fidel a aquestes històries que en Joan Salvat a través del Sense ficció ha posat a les seves pantalles durant tots aquests anys.

Moltes gràcies, Joan!

Pro-Docs, Associació de Productors de Documentals de Catalunya.

Article publicat a Infoproa, el butlletí de PROA (Productors Audiovisuals Federats).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

L'IRL incrementa la dotació dels ajuts a la traducció d'obres literàries i de pensament

L'Institut Ramon Llull ha augmentat fins als 210.000 euros la dotació de les subvencions de [...]

Xavier Gonzàlez-Costa guanya el recuperat Premi de Teatre Infantil Xaro Vidal

Una caca de pessebre, de l'escriptor Xavier Gonzàlez-Costa, ha estat l'obra guanyadora de la [...]

TV3 i la Filmoteca produeixen una docusèrie sobre la història del cinema català

El 7 de gener TV3 estrenarà la docusèrie La gran il·lusió. Relat intermitent del cinema [...]

Temporada Alta tanca amb un total de 59.299 espectadors i una ocupació del 94,4%

L'organització de Temporada Alta ha quedat satisfeta amb la 27a edició del festival, [...]

'Una dramatúrgia - ritual' d'Héctor Mellinas guanya la residència brossiana 2019

El jurat de la residència Joan Brossa de 2019 ha escollit el projecte Una dramatúrgia - [...]

Badalona Cultura licita els tallers de teatre i arts escèniques

Badalona Cultura ha obert el procés de licitació per adjudicar els serveis de coordinació [...]

Balaguer serà la Capital de la Sardana 2021

El 2021, Balaguer agafarà el relleu de Sant Feliu de Guíxols com a Capital de la Sardana. El [...]

La Nit de Santa Llúcia premia Jordi Cabré, Carles Rebassa i Víctor García Tur

Fira Sabadell va acollir aquest divendres la 68a edició de la Nit de Santa Llúcia, durant la [...]

L'Acadèmia del Cinema reconeix Joan Pera amb el Gaudí d'Honor

La junta directiva de l'Acadèmia del Cinema Català ha acordat distingir l'actor Joan Pera amb [...]

Indigestió organitza un fòrum per reflexionar a l'entorn de la cultura

La Lleialtat Santsenca de Barcelona acull aquest dilluns el fòrum Nosaltres, el públic, [...]

EL + LLEGIT

EL + COMENTAT

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.