cultura21, el portal català del sector de la cultura

el portal català del sector de la cultura

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Pro-Docs | Actualitzat el 02 Novembre 2017 a les 10:13

En Joan Salvat s'ha vist obligat a deixar la direcció del programa Sense ficció per decisions alienes al seu desig, un programa que ell mateix i el seu equip havien creat fa vuit anys, i que s'ha convertit en uns dels programes emblemàtics de la cadena. En Salvat posa fi a la seva trajectòria al capdavant del Sense ficció. Una trajectòria profundament creativa i amb una passió per la no-ficció sense prejudicis, amb ètica periodística, i amb un esperit obert a tot tipus d'històries, tant de dins com de fora de Catalunya.

Ja com a director durant quasi 25 anys del 30 minuts, en Joan, amb l'ajuda imprescindible de les productores i productors del seu equip, havia demostrat la creativitat instintiva i poc convencional, reconeixent i impulsant els talents d'un equip excepcional. Dos exemples d'entre molts serien: Balseros, nascut com a reportatge televisiu de Carles Bosch i Josep Maria Domènech per al programa, i amb la col·laboració d'una productora externa, que es va transformar (i com sempre, això no passa sense moltes complicacions i superant molts obstacles) en una pel·lícula documental nominada als Oscars; Els nens perduts de franquisme de Montse Armengou i Ricard Belis també demostrava com la passió i la creativitat desbordava els límits d'un programa que havia de lluitar a vegades amb les idees més restrictives de "serveis informatius".

Arrencar i consolidar el Sense ficció no deu haver estat gens fàcil, quasi bé semblava un salt al buit, després de l'èxit i el prestigi ja assolit pel 30 minuts. Un programa de documentals que aspirava a fer produccions properes, obrir una finestra per a les coproduccions catalanes, i oferir a l'audiència catalana el millor dels documentals internacionals. Més de 200 programes després, amb 80 coproduccions i una trentena de produccions properes, en Joan deixa el programa Sense ficció a dalt de tot, igual com va deixar el 30 minuts. És un programa quasi bé únic en el panorama de la televisió pública europea actual, un programa setmanal en el primer canal de la televisió pública catalana i en prime time, amb documentals eclèctics, que registra unes audiències que moltes vegades superen la mitjana de la cadena.

Per a les productores catalanes de documentals, el Sense ficció ha estat –amb les coproduccions, i especialment abans de les retallades dels pressupostos– un aliat important per a l'acceptació de noves idees i la creació de projectes d'èxit nacional i internacional. En Joan ha seguit amb el seu esperit obert, curiositat enorme, i ambició discreta però fèrria, i ha connectat programes de qualitat, humans i intel·lectuals, amb audiències grans. Els últims anys sembla que han crescut els obstacles per tot arreu. Mai és fàcil per a un productor, des de fora, entendre els problemes d'un director de programa, què pot o no pot entrar en el seu projecte. I no tots els productors tindran la mateixa valoració d'aquestes negociacions. Però és indiscutible l'enorme impacte d'en Joan Salvat en fer popular, viable, i creativament viu, el gènere documental a Catalunya.

Els productors, com a homenatge al seu llegat, seguirem explicant històries de no-ficció per l'audiència que esperem segueixi fidel a aquestes històries que en Joan Salvat a través del Sense ficció ha posat a les seves pantalles durant tots aquests anys.

Moltes gràcies, Joan!

Pro-Docs, Associació de Productors de Documentals de Catalunya.

Article publicat a Infoproa, el butlletí de PROA (Productors Audiovisuals Federats).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

Irene Solà guanya el 38è Premi Documenta

Els dics, de l'artista, poetessa i escriptora osonenca Irene Solà, ha estat la guanyadora de [...]

El Clúster impulsa la Setmana del Talent Audiovisual

El Clúster Audiovisual de Catalunya ha transformat el Pitching Audiovisual [...]

James Ellroy s'enduu el 13è premi Pepe Carvalho

El jurat de la 13a edició del Premi Pepe Carvalho ha decidit per unanimitat concedir el [...]

Arriba als cinemes la 'Tierra firme' de Carlos Marques-Marcet

Aquesta setmana s'ha estrenat als cinemes la pel·lícula Tierra firme, el segon llargmetratge [...]

Vilanova acull la primera convenció catalana de literatura fantàstica

La Societat Catalana de Ciència-Ficció i Fantasia (SCCFF) organitza aquest cap de setmana la [...]

El balanç del festival Tomorrowland passa de puntetes sobre l'incendi

Quatre mesos després de la celebració del festival de música electrònica Tomorrowland al parc [...]

L'Ateneu Barcelonès estrena premis

L'Ateneu Barcelonès impulsa uns nous guardons batejats amb el nom de la institució, que [...]

El CoNCA reclama 31 mesures en polítiques culturals públiques

El nou informe anual sobre l'estat de la cultura del arriba en mig de circumstàncies [...]

El Gremi d'Editors premia Jorge Herralde

El Gremi d'Editors de Catalunya ha distingit l'editor Jorge Herralde amb el Premi Atlàntida [...]

El Molino nega una possible compra per part de l'Ajuntament

La directora d'El Molino, Elvira Vázquez, ha negat que hi hagi hagut negociacions amb [...]

EL + LLEGIT

EL + COMENTAT

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.