cultura21, el portal català del sector de la cultura

el portal català del sector de la cultura

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Anna Soler-Pont | Actualitzat el 25 abril 2018 a les 11:15

Què tenen en comú The Handsmaid's Tale, Call Me by Your Name, Game of Thrones, Incerta glòria i Wonder? Que al darrere de les respectives produccions audiovisuals en format sèrie o llargmetratge hi ha una obra literària. I en què s'assemblen The Little Stranger, Red Sparrow, Annihilation, Where You'd Go i Crazy Rich Asians? Que són llargmetratges que s'estrenaran al llarg del 2018 a les pantalles i a l'origen hi tenen una novel·la.

Quantes adaptacions literàries han arribat a la carrera dels Oscar els darrers anys? Moltíssimes. Algunes edicions fins i tot eren majoria els títols nominats a millor pel·lícula provinents d'un llibre. Només cal buscar les llistes per comprovar-ho. A vegades eren adaptacions de llibres desconeguts que gràcies a l'adaptació i al seu èxit van tornar a arribar a les llibreries, com per exemple el llibre de memòries publicat el 1853 per Solomon Northup, 160 anys abans de convertir-se en la base de Twelve Years a Slave, pel·lícula guanyadora dels Oscar del 2013, entre molts altres premis.

Més d'un terç de les produccions audiovisuals estrenades arreu del món el 2017 van ser adaptacions literàries. Més del 30%. La xifra segueix creixent a un ritme accelerat i és evident que estem vivint un boom de les adaptacions literàries i que és una tendència propiciada pels executius dels grans studios de Hollywood o de plataformes com Netflix o HBO. Cada vegada són més els productors, sobretot als Estats Units, que prefereixen desenvolupar un projecte a partir d'un llibre abans que d'un guió original. I ho argumenten dient que si falla alguna cosa, si hi ha problemes o canvis de guió, d'art, d'interpretació... "sempre es pot tornar al llibre", que dona més nivells d'informació a tots els equips.

Comprar els drets audiovisuals d'un llibre s'ha convertit en garantia d'èxit. Si el llibre és conegut, perquè assegura una primera "audiència potencial". Si el llibre no ho és tant, perquè l'obra literària es converteix en una base sòlida a partir de la qual desenvolupar l'obra audiovisual.

Fa només una dècada, quan saltava la notícia d'una nova adaptació d'una obra literària de renom l'escepticisme era majúscul. Els comentaris "el llibre és millor que la pel·lícula" o "s'han carregat totalment la novel·la" solien ser els més habituals a les sortides del cine. Però m'atreveixo a afirmar que les coses han canviat totalment. I on abans hi havia escepticisme, ara hi ha molta curiositat. Els espectadors-lectors ja no s'enfronten a una adaptació literària de la mateixa manera, són cada vegada més conscients que el llibre sempre serà el llibre, intocable a les prestatgeries; i que l'adaptació audiovisual serà justament, com el nom indica, una adaptació. Potser amb menys personatges i subtrames, potser amb un altre final i segurament transportat a un altre escenari o país. El que de veritat importa és que l'essència i la "tesi" de l'autor o autora de la novel·la quedin reflectides a l'obra audiovisual.

Anna Soler-Pont, agent literària, productora audiovisual, fundadora i directora de Pontas Agency.

Article publicat a Infoproa, el butlletí de PROA (Productors Audiovisuals Federats).

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

L'IRL incrementa la dotació dels ajuts a la traducció d'obres literàries i de pensament

L'Institut Ramon Llull ha augmentat fins als 210.000 euros la dotació de les subvencions de [...]

Xavier Gonzàlez-Costa guanya el recuperat Premi de Teatre Infantil Xaro Vidal

Una caca de pessebre, de l'escriptor Xavier Gonzàlez-Costa, ha estat l'obra guanyadora de la [...]

TV3 i la Filmoteca produeixen una docusèrie sobre la història del cinema català

El 7 de gener TV3 estrenarà la docusèrie La gran il·lusió. Relat intermitent del cinema [...]

Temporada Alta tanca amb un total de 59.299 espectadors i una ocupació del 94,4%

L'organització de Temporada Alta ha quedat satisfeta amb la 27a edició del festival, [...]

'Una dramatúrgia - ritual' d'Héctor Mellinas guanya la residència brossiana 2019

El jurat de la residència Joan Brossa de 2019 ha escollit el projecte Una dramatúrgia - [...]

Badalona Cultura licita els tallers de teatre i arts escèniques

Badalona Cultura ha obert el procés de licitació per adjudicar els serveis de coordinació [...]

Balaguer serà la Capital de la Sardana 2021

El 2021, Balaguer agafarà el relleu de Sant Feliu de Guíxols com a Capital de la Sardana. El [...]

La Nit de Santa Llúcia premia Jordi Cabré, Carles Rebassa i Víctor García Tur

Fira Sabadell va acollir aquest divendres la 68a edició de la Nit de Santa Llúcia, durant la [...]

L'Acadèmia del Cinema reconeix Joan Pera amb el Gaudí d'Honor

La junta directiva de l'Acadèmia del Cinema Català ha acordat distingir l'actor Joan Pera amb [...]

Indigestió organitza un fòrum per reflexionar a l'entorn de la cultura

La Lleialtat Santsenca de Barcelona acull aquest dilluns el fòrum Nosaltres, el públic, [...]

EL + LLEGIT

EL + COMENTAT

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.