liniagracia
barcelona Facebook Líniaxarxa icono twitter icono rss
Comunicació21
Cultura21
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

David Rabadà | Actualitzat el 08 Febrer 2018 a les 09:58

Després de més de vint anys impartint classes a Secundària crec hi ha un tema d'actualitat que no s'ha contrastat amb els principals experts, els professors. Sí que n'opinen i en fan ressò molts que no treballen a l'aula com polítics, sociòlegs i pedagogs. En fi, qui no imparteix classes predomina en els debats, però qui sí que coneix els fets poc se'l veu als mitjans.

L’educació per competències s’està implantant a Catalunya sense una anàlisi contrastat ni un debat objectiu entre tots els professors. Sí que n’hi hagut al respecte entre molts pedagogs i mestres de Primària, però no amb professors de Secundària. L'educació per competències ja s'aplica a les escoles de Primària on els infants els calen moltes habilitats a desenvolupar. Però a Secundària el que cal és ensenyar més coneixements professionals que no pas habilitats adquirides d'infant. El problema és que els teòrics de l'educació han convençut d'aplicar la pedagogia de competències a Secundària. Els directors i cap d’estudis de Secundària ja han rebut cursos per aplicar aquesta pedagogia.

En aquests cursos d’educació per competències s'implanta l'avaluació de les habilitats personals i emocionals en detriment dels coneixements a ensenyar. Així doncs, els butlletins d’avaluació ja no tindran notes numèriques, sinó valoracions escrites sobre aquestes habilitats. Per tant, ja no se sabrà si un fill ha obtingut un 6, un 9 o un 3 en matemàtiques, ans al contrari, tot tendirà a valoracions verbals sobre aptituds personals i capacitats laborals. La pregunta és si això millora o no el sistema d’ensenyament català.

Més aviat sembla que han complicat més la troca. Tot aquest ideari prové d'autoanomenats experts en educació i de polítics que els donen suport. Cal preguntar-se doncs qui són els experts reals. Tot sembla amagar interessos en favor dels demagogs però en detriment dels coneixedors de l’ofici, els professors. La prova és quan es busca informació sobre educació per competències i es comprova que no està demostrada en cap treball científic rigorós. I cal indicar com a ciències aquelles disciplines que apliquen el mètode científic genuí (psiquiatria, neurobiologia...) i no les que no ho fan (pedagogia, psicopedagogia, "ciències" de l'educació...). En resum, si l'educació per competències no té el suport del mètode científic i pot provocar la disminució dels coneixements, ¿per què s'està imposant?, ¿Per què patir el risc de reduir el nivell de cultura dels instituts?, ¿Per què arriscar-se a promoure alumnes amb menys coneixements i menys capacitat crítica?

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

La situació crítica de l’habitatge fa créixer les protestes veïnals

Les reivindicacions veïnals en defensa del dret a l’habitatge no s’aturen. Aquesta setmana, [...]

Gràcia reconeix la defensa de les llibertats nacionals

La 23a edició dels Premis Vila de Gràcia, que es van celebrar el passat 26 d’abril al Centre [...]

La cantant sud-africana Alice Phoebe visita el Tradicionàrius

El Centre Artesà Tradicionàrius (CAT) acollirà demà a partir de dos quarts de nou del vespre [...]

Els gegants de Gràcia celebren el seu 25è aniversari

Els Gegants de Gràcia van celebrar dissabte passat la seva trobada anual. Aquest any, però, [...]

Alfred Bosch: “El govern d’Ada Colau s’ha dedicat a generar nous problemes”

Alfred Bosch ens rep al seu despatx de l'Ajuntament pocs dies després d'haver presentat amb [...]

La sentència de la Manada sacseja el feminisme: a partir d'ara què?

La sentència del cas de la Manada ha sacsejat la societat. Rebuig social, indignació... [...]

Una manifestació protestarà contra la gentrificació i l’especulació

La lluita contra l’especulació immobiliària, la gentrificació i la batalla dels barris per [...]

Llum verda a un Espai Barça que els veïns consideren “il·legal”

El passat 12 d’abril el FC Barcelona i l’Ajuntament van escenificar l’acord que permetrà [...]

Les escoles de l’1-O recorden el referèndum sis mesos després

“L’1 d’octubre va ser també la llavor d’un futur que és nostre”. Aquest és un petit fragment [...]

Llum verda per fer de Pi i Margall un gran corredor verd

El Districte va aprovar a finals de març el projecte de reforma del carrer Pi i Margall, que [...]

Gràcia vol potenciar la bici com a transport d’ús diari

El carrer Gran de Gràcia va acollir dissabte passat una jornada dedicada al món de la [...]

Un passatge per a la lluitadora antifranquista Isabel Vicente

L’Escola Univers acull avui un acte d’homenatge a la lluitadora antifranquista Isabel [...]

EL + LLEGIT

 

HEMEROTECA