Linia Nord ed. Barcelonès Nord
barcelonesnord Facebook Líniaxarxa icono twitter icono rss
Comunicació21
Cultura21
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Pedro Jesús Fernández | Actualitzat el 02 Març 2017 a les 10:35

A finals de gener es va presentar a les Cotxeres de Sants, Barcelona, el nou projecte polític Un País en Comú. La proposta dels impulsors és iniciar un procés participatiu que recorrerà tot Catalunya per recollir les idees i demandes de la gent comuna.

El projecte vol que ningú no es quedi enrere i construir una nova força política capaç de guanyar una majoria de país per impulsar una alternativa de progrés que prioritzi les polítiques socials i defensi l’Estat de benestar. El document fundacional conté els elements bàsics del model de país que es vol construir, un país més just, democràtic, solidari i respectuós amb totes les diversitats i creences. Un nou país on les institucions estiguin al servei de la gent i no al servei de les elits polítiques, econòmiques i financeres. Un nou país que prioritzi donar resposta als problemes reals de la majoria social, un país construït des de baix.

El document s’estructura a partir de sis eixos que reflecteixen els trets característics d’aquest nou espai polític:

Un nou model econòmic i ecològic basat en la sostenibilitat; un nou model de benestar per una societat justa i igualitària; un país fratern i sobirà en tots els àmbits; una revolució democràtica i feminista; un país inclusiu on tothom tingui cabuda i un projecte de país des de tots els territoris.

A Badalona, aquest projecte es va presentar el 25 de febrer al Centre Cívic la Salut. El debat es va centrar en l’eix territorial: la Regió Metropolitana de Barcelona. A la presentació hi eren presents organitzacions polítiques com Podem, EUiA, ICV... i moltes persones que volem que les institucions estiguin al servei de la ciutadania.

La Regió Metropolitana de Barcelona, un 8% del territori, concentra el 64% de la població de Catalunya, compta amb la primera ciutat amb més densitat de població de la Unió Europea -l’Hospitalet- i la tercera en nombre d’habitants de Catalunya, Badalona. La població d’aquest territori ha crescut a través de vàries onades migratòries procedents d’altres terres de l’Estat durant bona part del segle XX i, actualment, d’altres països.

Aquest augment tan ràpid de la població ha configurat un territori poc vertebrat, amb manca d’equipaments i amb dèficits d’infraestructures. El paradigma de tot això ho trobem a Badalona, una ciutat oblidada per les administracions central i autonòmica i que pateix greus problemes econòmics i socials.

A l’espai metropolità és també on més es manifesten les desigualtats socials i, per això, cal prioritzar l’acció pública sobre les ciutats més desfavorides per garantir i fer efectius els drets bàsics a tota la població. S’ha de treballar, van proposar alguns dels assistents, per aconseguir una regió metropolitana més equilibrada i evitar les desigualtats existents actualment.

Badalona, i les altres ciutats del Barcelonès-nord, necessiten una actuació urgent de les administracions per situar-se en el lloc que els correspon. No pot ser que continuïn sent l’abocador d’allò que molesta la capital i via de sortida per desplaçar-se a altres llocs. Cal organitzar i gestionar la Regió d’una altra manera i s’han de revertir les desigualtats i la segregació territorial.

Tanmateix, a tot el territori s’han de garantir els drets fonamentals. No pot ser que es continuï expulsant persones del seu habitatge i retallant serveis mentre hi ha centenars de pisos buits. Com tampoc s’han de tancar els ulls davant la pobresa extrema que afecta milers de catalans.

Les administracions han d’aplicar polítiques que mobilitzin el parc d’habitatge privat buit, promoure un parc d’habitatge públic i altres règims de tinença i així poder oferir a la ciutadania una quantitat suficient d’habitatge social que permeti actuar davant les emergències.

Cal, també, prioritzar i millorar la mobilitat col·lectiva. A Badalona existeix un dèficit de transport públic que dificulta els desplaçaments. És urgent l’ampliació de la xarxa de metro i tramvia com també ho és el trobar una solució a les barreres que suposen la via del tren i l’autopista.

Calen, en definitiva, un conjunt d’actuacions que correspon bàsicament a la xarxa ferroviària, que és la més avantatjosa per servir de forma eficient i sostenible una àrea urbana densa amb un alt nivell d’ocupació.

Evidentment que es va parlar d’altres temes que ens afecten com a badalonins, però això ho deixarem per un altre escrit.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

Molina (FAV Badalona): “Els partits polítics d’esquerres s’han de reorganitzar”

Julio Molina atén Línia Nord dos mesos després d’agafar les regnes de la Federació [...]

Els preus del lloguer pugen un 10% en només un any

Ja no passa només a Barcelona. El preu del lloguer s’està disparant arreu del país i el [...]

Badalona congela l’IBI dels habitatges per tercer any seguit

El Ple municipal va aprovar dimarts la congelació de l’Impost de Béns Immobles (IBI) als [...]

Nova crida perquè Parlon col·labori amb el referèndum

El Ple municipal de dilluns havia de ser escenari de la presentació de dues mocions [...]

Salvem Montgat es mobilitza contra el Wavegarden

La plataforma Salvem Montgat espera reunir avui un centenar de persones en la mobilització en [...]

L’ocupació de pisos a la Mina continua i el PSC mira cap a la Generalitat

L’ocupació massiva de pisos públics propietat del Consorci de la Mina continua i el PSC [...]

L’Església podria pagar impostos a Tiana per les activitats econòmiques

Tiana podria seguir el camí de Badalona i Terrassa i exigir a l’Església que pagui impostos [...]

Les ciutats del Besòs projecten un parc a les Tres Xemeneies

L’Eix Besòs continua avançant. A través d’aquest espai de treball conjunt, Barcelona, [...]

L’oposició en bloc reprovarà la gestió de Callau i Ramos

Tots els grups municipals de l’oposició, a excepció de la regidora no adscrita, Fina López, [...]

Línia Nord entra en un dels blocs de la Mina ocupats

Una setmana després que els clans organitzessin una ocupació massiva de més de 40 pisos a la [...]

La Generalitat explica el referèndum a Badalona

El Teatre Blas Infante de Badalona va acollir ahir a la tarda l’únic acte que la campanya [...]

Badalona no descarta comprar Sant Jeroni de la Murtra

La publicació d’un anunci de venda del monestir de Sant Jeroni de la Murtra en una pàgina web [...]