Linia Nord ed. Barcelonès Nord
barcelonesnord Facebook Líniaxarxa icono twitter icono rss
Comunicació21
Cultura21
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Pedro Jesús Fernández | Actualitzat el 02 Març 2017 a les 10:35

A finals de gener es va presentar a les Cotxeres de Sants, Barcelona, el nou projecte polític Un País en Comú. La proposta dels impulsors és iniciar un procés participatiu que recorrerà tot Catalunya per recollir les idees i demandes de la gent comuna.

El projecte vol que ningú no es quedi enrere i construir una nova força política capaç de guanyar una majoria de país per impulsar una alternativa de progrés que prioritzi les polítiques socials i defensi l’Estat de benestar. El document fundacional conté els elements bàsics del model de país que es vol construir, un país més just, democràtic, solidari i respectuós amb totes les diversitats i creences. Un nou país on les institucions estiguin al servei de la gent i no al servei de les elits polítiques, econòmiques i financeres. Un nou país que prioritzi donar resposta als problemes reals de la majoria social, un país construït des de baix.

El document s’estructura a partir de sis eixos que reflecteixen els trets característics d’aquest nou espai polític:

Un nou model econòmic i ecològic basat en la sostenibilitat; un nou model de benestar per una societat justa i igualitària; un país fratern i sobirà en tots els àmbits; una revolució democràtica i feminista; un país inclusiu on tothom tingui cabuda i un projecte de país des de tots els territoris.

A Badalona, aquest projecte es va presentar el 25 de febrer al Centre Cívic la Salut. El debat es va centrar en l’eix territorial: la Regió Metropolitana de Barcelona. A la presentació hi eren presents organitzacions polítiques com Podem, EUiA, ICV... i moltes persones que volem que les institucions estiguin al servei de la ciutadania.

La Regió Metropolitana de Barcelona, un 8% del territori, concentra el 64% de la població de Catalunya, compta amb la primera ciutat amb més densitat de població de la Unió Europea -l’Hospitalet- i la tercera en nombre d’habitants de Catalunya, Badalona. La població d’aquest territori ha crescut a través de vàries onades migratòries procedents d’altres terres de l’Estat durant bona part del segle XX i, actualment, d’altres països.

Aquest augment tan ràpid de la població ha configurat un territori poc vertebrat, amb manca d’equipaments i amb dèficits d’infraestructures. El paradigma de tot això ho trobem a Badalona, una ciutat oblidada per les administracions central i autonòmica i que pateix greus problemes econòmics i socials.

A l’espai metropolità és també on més es manifesten les desigualtats socials i, per això, cal prioritzar l’acció pública sobre les ciutats més desfavorides per garantir i fer efectius els drets bàsics a tota la població. S’ha de treballar, van proposar alguns dels assistents, per aconseguir una regió metropolitana més equilibrada i evitar les desigualtats existents actualment.

Badalona, i les altres ciutats del Barcelonès-nord, necessiten una actuació urgent de les administracions per situar-se en el lloc que els correspon. No pot ser que continuïn sent l’abocador d’allò que molesta la capital i via de sortida per desplaçar-se a altres llocs. Cal organitzar i gestionar la Regió d’una altra manera i s’han de revertir les desigualtats i la segregació territorial.

Tanmateix, a tot el territori s’han de garantir els drets fonamentals. No pot ser que es continuï expulsant persones del seu habitatge i retallant serveis mentre hi ha centenars de pisos buits. Com tampoc s’han de tancar els ulls davant la pobresa extrema que afecta milers de catalans.

Les administracions han d’aplicar polítiques que mobilitzin el parc d’habitatge privat buit, promoure un parc d’habitatge públic i altres règims de tinença i així poder oferir a la ciutadania una quantitat suficient d’habitatge social que permeti actuar davant les emergències.

Cal, també, prioritzar i millorar la mobilitat col·lectiva. A Badalona existeix un dèficit de transport públic que dificulta els desplaçaments. És urgent l’ampliació de la xarxa de metro i tramvia com també ho és el trobar una solució a les barreres que suposen la via del tren i l’autopista.

Calen, en definitiva, un conjunt d’actuacions que correspon bàsicament a la xarxa ferroviària, que és la més avantatjosa per servir de forma eficient i sostenible una àrea urbana densa amb un alt nivell d’ocupació.

Evidentment que es va parlar d’altres temes que ens afecten com a badalonins, però això ho deixarem per un altre escrit.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

Un de cada quatre colomencs depèn de les ajudes socials

El 23,9% de la població de Santa Coloma -gairebé un de cada quatre veïns- té dependència [...]

Voler acollir i no poder: el drama dels refugiats

53 veïns del Barcelonès Nord han respost a la crida del Programa Català de Refugi. Una [...]

Les restes de Baetulo deixaran pas al lateral de la C-31 al juny

Les obres del primer tram del lateral de l’autopista C-31 a Bufalà, començaran al juny i [...]

Sant Adrià és on hi ha més risc de robatoris de cotxes

El 2015 es van produir 175 robatoris de cotxes assegurats a Sant Adrià, un 1,4% dels 12.502 [...]

La nova escola de Montgat seguirà un model innovador

La nova escola d’educació infantil i primària de Montgat, que s’ubicarà a la Ronda Països [...]

Tiana tindrà acabat el Pla Local d’Educació a l’octubre

L’Ajuntament preveu enllestir el Pla Local d’Educació de Tiana (PLET) el pròxim més [...]

Neix l’associació de ciutats per a la gestió pública de l’aigua

Badalona i Santa Coloma integren la nova Associació de Municipis per a la Gestió Pública de [...]

La Penya converteix l’Olímpic en una àgora política per un dia

El Pavelló Olímpic es va vestir diumenge de gala per celebrar el 50è aniversari de la primera [...]

L'exalcalde de Santa Coloma, Bartomeu Muñoz, contra les cordes

“Li vaig entregar els diners a ell”. Així va assenyalar ahir l’empresari Manuel Carrillo [...]

Encara hi ha més de cent símbols de la dictadura a la comarca

El 7 de març Santa Coloma va esborrar del seu mapa l’últim carrer amb nom franquista. Ara bé, [...]

El govern i el PSC de Badalona arriben a un acord per als pressupostos

L'acord per tirar endavant els pressupostos del 2017 ja és un fet. Després de mesos de [...]

El CE Mas Ram, nou actor en les converses entre Penya i govern

El Club Esportiu Mas Ram vol fer-se veure en les negociacions entre l’Ajuntament i el Club [...]

EL + LLEGIT

 

HEMEROTECA

L'Hemeroteca de
linianord-barcelonesnord
Març 2017
Dl Dm Dc Dj Dv Ds Dm
27 28 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31 1 2