liniasarria
barcelona Facebook Líniaxarxa icono twitter icono rss
Comunicació21
Cultura21
linia 20 edicions de proximitat

OPINIÓ

Joan Manel del Llano, conseller de Districte de Barcelona en Comú | Actualitzat el 09 Octubre 2018 a les 11:18

La idea de les superilles parteix del reconeixement que Barcelona pateix mancances importants i està al límit de la seva capacitat en diversos aspectes:

-L’espai verd per habitant sense comptar Collserola, amb dades del 2013, és un dels més baixos d’Europa: la mitjana és de 6,64 m2 de verd per habitant, i l’Eixample amb prou feines disposa d’1,85 m2/habitant.

-Barcelona té uns alts nivells de contaminació, que causen milers de morts prematures a la ciutat i a l’àrea metropolitana. La contaminació acústica també és elevada, i més del 50% de la població pateix nivells de soroll d’entre 60 i 70 dB durant el dia, quan l’Organització Mundial de la Salut recomana un màxim de 65 dB.

-A la ciutat, així mateix, es produeixen molts accidents: l’any 2016 hi va haver 12.000 ferits i una trentena de morts.

Podríem parlar també dels problemes causats pel sedentarisme o l’efecte illa de calor, que fa pujar fins a 4 graus la temperatura al centre de la ciutat durant l’estiu, etc. I a més de tots aquests elements, el marc legal vigent ens empeny a reduir el consum energètic i les emissions causants de l’efecte d’hivernacle.

En aquest context, les superilles són una eina molt útil per organitzar la ciutat d’una nova manera, amb l’objectiu d’invertir l’actual distribució de l’espai públic entre vehicles i persones, les quals, en projectes així, es prenen totalment en consideració a fi de millorar-los la qualitat de vida i les condicions ambientals del seu entorn immediat.

A Barcelona, la mobilitat individual motoritzada (cotxes i motos), tot i representar poc més del 25% dels desplaçaments, ocupa en molts carrers entre el 50 i el 75% de l’espai públic, i per això és necessari repensar-ne aquest ús predominant. El model superilles aporta una solució per recuperar l’espai públic per a l’estada, el joc, el lleure, la festa, la cultura, l’intercanvi econòmic, d’informació, coneixement... Al mateix temps que s’estableixen nous espais i eixos verds i s’augmenta la biodiversitat de la ciutat.

Les superilles no són cap invent nou a la ciutat, i ja n’hi ha unes quantes d’implantades (la darrera al voltant del Mercat de Sant Antoni) que efectivament estan fent visibles aquestes “noves” dinàmiques d’aprofitament de l’espai públic. A mitjà termini, n’hi ha d’altres de previstes, i concretament al districte de Sarrià-Sant Gervasi han estat entitats i veïns i veïnes del barri de la Bonanova els que han plantejat la possibilitat d’impulsar-ne també una al seu barri.

L’àmbit d’estudi per a la seva implantació és el comprès entre els carrers de Balmes, Ganduxer, passeig de la Bonanova/de Sant Gervasi i la ronda del General Mitre. En aquesta zona del barri s’ha vist que hi ha força voreres poc accessibles i un espai públic molt escàs (5,9 m2/habitant en general i 0,9 m2/habitant de places/espais verds). També és destacable que dos eixos del barri són utilitzats com a dreceres de cotxes, que travessen el barri per accedir o marxar de grans vies com la Ronda de Dalt i els centres educatius i sanitaris de la part alta del districte; el carrer de Sant Gervasi de Cassoles en sentit nord i els carrers de Teodora Lamadrid i Castanyer en sentit sud, que suporten un trànsit diari de més de 5.000 vehicles, són vies estretes que no haurien d’absorbir tant volum de trànsit, perquè l’estretor de les voreres dificulta la convivència entre vianants i vehicles privats.

Per solucionar aquests problemes i caminar cap a un entorn més amigable, confortable i saludable per al veïnat, s’ha creat el grup impulsor (GI) de la superilla al barri, que ja ha fet la primera reunió el passat mes de juny. Aquest grup està format per entitats, veïns i veïnes i representants de l’administració i dels diferents grups polítics amb representació al districte.

La idea del procés participatiu de les superilles és treballar a partir d’una primera proposta que es porta al GI per desenvolupar-la conjuntament. Un cop aprovada pel GI, la intenció en aquest cas és obrir el debat a altres col·lectius (principalment comerciants, comunitat educativa i equipaments) i finalment a tot el veïnat amb actuacions informatives diverses. Aquest és un procés necessàriament llarg per recollir les diferents opinions i poder plantejar la millor proposta possible perquè tingui el suport de bona part del veïnat. La voluntat és desenvolupar aquest procés fins a final d’aquest any 2018 i poder presentar una proposta ben treballada a principis del 2019.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

Nou episodi de tensió entre espanyolistes i antifeixistes

Sarrià va viure el tres d’octubre un nou episodi de tensió al carrer, després del que es va [...]

Recta final de l’enderroc parcial de l’Ateneu Popular de Sarrià

L’enderroc parcial de les casetes del carrer Hort de la Vila, convertides des del 2015 en [...]

Jaume Asens nega les retallades i parla de “canvi de tempos”

El Ple extraordinari sobre les possibles retallades, celebrat el passat 25 de setembre i que [...]

Sarrià diu adéu a una Festa Major amb un veïnat bolcat en els actes

Sarrià es va acomiadar de la seva Festa Major el passat dia 7 d’octubre després de 10 dies [...]

Alberto Fernández Díaz: "La llista del PP serà potentíssima"

Alberto Fernández Díaz ens atén quan falten vuit mesos per a les eleccions municipals. El PP [...]

El 30% dels nous pisos hauran de ser de protecció oficial

“Dia històric”. Així va definir la tinent d’alcalde d’Urbanisme de Barcelona, Janet Sanz, el [...]

Nou clam veïnal pel metro

A principis del passat mes de setembre es va resoldre una de les demandes històriques pel que [...]

Satisfacció a la FAVB perquè el 30% dels nous pisos hauran de ser socials

El passat 28 de setembre, el Ple de l’Ajuntament va aprovar la mesura que obligarà tots els [...]

Asens haurà d’aclarir el 25 de setembre les possibles retallades

El Districte celebrarà un Ple extraordinari el pròxim dia 25 de setembre, forçat pel Grup [...]

Tornen les crítiques al bus V9 amb l’inici del curs escolar

Sarrià-Sant Gervasi és un districte amb una mobilitat, tant pel que fa al transport privat [...]

L’astrònom Josep Comas i Solà ja té un espai a Vil·la Urània

El llegat de l’astrònom Josep Comas i Solà (1868–1937) ja té el seu espai al Centre Cívic [...]

Eduardo Mendoza presenta el seu nou llibre a Sant Gervasi

La biblioteca Joan Maragall de Sant Gervasi va ser l’escenari el passat 3 de setembre de la [...]