El ministre de Consum, Alberto Garzón, ha anunciat una regulació que vetarà l’emissió de publicitat d’aliments i begudes no saludables quan es dirigeixi a menors de 16 anys. Garzón considera que el sistema d’autoregulació establert per la indústria el 2005 és “insuficient”, atenent a les dades de sobrepès i obesitat infantil de l’Estat, i entén que “una de les causes” és la publicitat.

“Els menors són persones consumidores vulnerables i tenim l’obligació de protegir-los enfront la publicitat”, ha afirmat el ministre en una roda de premsa a Barcelona amb l’alcaldessa de la ciutat, Ada Colau.

Per la seva part, Colau ha anunciat que l’Ajuntament regularà mitjançant dues instruccions la presència en l’espai públic de publicitat d’aliments i begudes perjudicials per a la salut, i reforçarà la presència de productes saludables en els serveis d’alimentació que hi ha en equipaments i serveis municipals.

Afectacions a mitjans i entorn digital

Alberto Garzón ha explicat que la nova normativa, que s’aprovarà via Reial decret, afectarà els horaris de protecció reforçada i els espais publicitaris de programes televisius dirigits al públic infantil. A més, regularà tant la TV lineal com no lineal, continguts radiofònics, sales de cinema i publicitat a internet, xarxes socials, webs o aplicacions mòbils quan els continguts estiguin dirigits a menors de 16 anys. La nova normativa també inclourà limitacions en la publicitat de mitjans impresos. A partir d’aquestes premisses, les empreses podran tenir la seva pròpia autoregulació sempre que suposin un marc de protecció superior al de la norma.

D’aquesta manera, el ministeri de Consum aposta per seguir les recomanacions dels organismes internacionals i assimilar la normativa estatal a la de països com el Regne Unit, Portugal o Noruega.

Cinc grups de productes que no es podran publicitar

El criteri de mesurament dels perfils nutricionals seran els que estableix l’Organització Mundial de la Salut. Així dons, la normativa afectarà cinc categories de productes que no podran fer publicitat dirigida a menors de 16 anys independentment del contingut de nutrients.

La primera és la de productes de confiteria de xocolata i sucre, barretes energètiques i cobertures dolces i postres. La segueix el grup d’aliments que inclou pastissos, galetes dolces i la resta de productes de brioixeria. Tampoc es podran anunciar tres categories formades pels sucs, les begudes energètiques i els gelats.

Per a la resta de categories de productes s’estableix un límit de contingut en nutrients per cada 100 grams. En aquest cas, es podran anunciar sempre que els greixos totals i saturats, el sucre total i afegit, i els nivells de sal es mantinguin per sota dels límits establerts per a cada producte.

La regulació de Barcelona

Les dues instruccions que té previst aprovar l’Ajuntament de Barcelona estan alineades amb l’anunci del Ministeri de Consum sobre la nova normativa estatal.

Una primera instrucció limitarà la presència de la publicitat d’aliments i begudes de baixa qualitat nutricional en els suports publicitaris que gestiona el consistori, com per exemple marquesines, banderoles o lones presents en l’espai públic.

Addicionalment, una segona instrucció enfocada a la compra pública alimentària se centrarà en reforçar l’aplicació de criteris de sostenibilitat en els aliments presents en equipaments i serveis municipals, com poden ser els serveis de càtering o les màquines expenedores, entre d’altres.

Les dues instruccions municipals, que s’aprovaran en les properes setmanes, se centren en impulsar un sistema alimentari urbà més sa, just i sostenible, d’acord amb els compromisos adquirits per l’Ajuntament en el Pacte de Milà de 2015 i en el marc de la designació de la ciutat com a Capital Mundial de l’Alimentació Sostenible 2021.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram