cultura21, el portal català del sector de la cultura

el portal català del sector de la cultura

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

A FONS

Redacció | Actualitzat el 01 Agost 2014 a les 23:16

La cultura, com molts àmbits de la societat, s’ha d’enfrontar al repte de la transició cap a l’era digital. Davant d’aquest fet, el Consell Nacional de la Cultura i de les Arts ha elaborat l’estudi Dinàmiques Digitals a Catalunya per diagnosticar la situació i establir els camins que cal emprendre per treure el màxim profit a la nova realitat.

Aquesta dinàmica digital es detecta en diversos eixos vertebrals de la cultura: emergeixen noves formes de vida centrades en el món de l’oci i el consum; apareixen nous processos productius, productes i formes de circulació de béns, capitals i serveis; es desplacen les institucions tradicionals; es descobreixen nous marcs de coneixement que estan modificant amb rapidesa la nostra visió del món, i s’obren noves oportunitats d’expressió artística i cultural.

La diagnosi ha identificat onze trets principals que tenen una gran incidència sobre les activitats creatives, culturals i de comunicació, entre els quals el CoNCA destaca el creixement de l’oferta d’informació i redistribució de l’atenció; l’emergència d’una cultura global i d’una major interacció entre les diverses cultures del món; el sorgiment de noves formes i oportunitats de col·laboració entre persones o organitzacions, i la tendència vers una societat cada cop més individualitzada i a la desinstitucionalització.

Amb tot, a l’hora d’abordar l’anàlisi, es remarquen tres aspectes importants:

  • La transversalitat de la revolució digital, que incideix sobre el conjunt de les activitats socials, econòmiques i culturals, i obliga a forjar una visió el més àmplia possible del procés.
  • La incertesa i la imprevisibilitat a causa del ràpid avenç de les tecnologies, les quals fan que moltes prediccions quedin ràpidament obsoletes i que molts productes i serveis digitals tinguin cicles de vida molt curts.
  • Les múltiples mirades i interpretacions sobre el procés de digitalització, que dificulten la configuració d’un diagnòstic sobre la qüestió que sigui àmpliament compartit.

L’estudi Dinàmiques Digitals a Catalunya presenta 23 propostes estructurades en quatre eixos temàtics sobre el procés de digitalització.

  • Creació, producció i difusió de continguts digitals. Es posa l’accent en donar un suport específic a les estratègies d’innovació per al desenvolupament de nous formats d’expressió cultural, i l’establiment d’instruments de finançament per a la creació i la producció de continguts en suport digital oberts a l’experimentació de formats i a la distribució per canals emergents.
  • Ciutadania i comunitats culturals. S’incideix en la configuració de comunitats d’usuaris implicats amb la cultura a través de les xarxes socials digitals (engagement) i donar suport a iniciatives basades en la seva participació com a productors de continguts culturals (prosumers), així com també el consum cultural col·laboratiu.
  • Administració i drets de propietat intel·lectual. Es planteja millorar l’accés a la informació i promoure l’adaptació ràpida dels drets de propietat intel·lectual al procés de revisió que s’està fent a escala internacional.
  • Empresa. Es plantegen una sèrie de mesures per canalitzar la distribució de continguts culturals fets a Catalunya i incrementar la utilització de la llengua catalana a través de les plataformes d’intermediació digital globals i locals.

El document identifica com aspecte clau i prioritari establir una estructura de governança adequada que aglutini tots els esforços que s’estan realitzant en aquest àmbit. En aquest sentit, s’indica que el Departament de Cultura ha d’assumir el paper de líder de la transformació digital en el sector cultural, recordant que totes les accions han d’estar basades en la cooperació multilateral (govern, sector privat i societat civil), tal com requereix una tecnologia que ha canviat models de producció, de distribució i de consum.

A més, l’estudi apunta que aquesta governança no ha d’oblidar l’àmbit europeu, i per això proposa constituir un grup de diplomàcia cultural amb l’objectiu d’incidir en els organismes internacionals. Per últim, el document recomana aprofitar els instruments que ja existeixen per impulsar les línies d’innovació en el sector cultural, com per exemple el Mobile World Capital, el projecte City Protocol Society o l’elecció de Barcelona com a Capital d’Innovació d’Europa.

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

+ NOTÍCIES

Convocats els Premis Nacionals de Cultura 2018

El Consell Nacional de la Cultura i de les Arts ha obert la convocatòria per presentar [...]

13 companyies i entitats catalanes participen en la fira d’arts escèniques de Freiburg

La 30a edició de la fira internacional d'arts escèniques i música Internationale Kulturbörse [...]

Els dobladors reclamen el nou conveni col·lectiu després de quatre anys sense

Els treballadors del doblatge porten quatre anys sense un marc legal propi que els empari: [...]

Montse Ayats és reelegida presidenta dels editors en català

L'Associació d'Editors en Llengua Catalana ha renovat la seva junta directiva, en la qual [...]

Un projecte euroregional promou la música contemporània a Barcelona, Montpeller i Palma

L'Associació Música Actual de Barcelona ha posat en marxa el projecte Pirineus-Mediterrània [...]

Ventura Pons reivindica Ocaña, Gato Pérez i Rubianes en un documental

Aquesta setmana arriba als cinemes Universal i faraona, el cinquè documental en la [...]

El festival de Cantonigròs s'atura després de 35 anys

L'organització del Festival Internacional de Música de Cantonigròs ha decidit no continuar [...]

Laura Borràs deixa la Institució de les Lletres Catalanes

Laura Borràs s'ha incorporat com a nova diputada al Parlament, després de concórrer com a [...]

El concurs literari 'Ficcions' de l'AMIC fa deu anys

La desena edició del concurs literari Ficcions, l'aventura de crear històries, impulsat per [...]

La UPF Barcelona School of Management impulsa un festival d'animació

El Màster Universitari en Animació de la UPF Barcelona School of Management organitza dijous [...]

EL + LLEGIT

EL + COMENTAT

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.