De gener a octubre, la difusió dels diaris fets a Catalunya ha caigut una mitjana del 7,97% respecte el mateix període del 2012, segons dades facilitades per Media Hotline. Aquesta davallada generalitzada s’ha produït principalment per la caiguda de les vendes a quiosc, del 14,63%, i de la difusió per altres canals (subscripcions col·lectives i vendes en bloc a administracions i empreses), del 3,22%, i en menor mesura per les subscripcions individuals, que cauen un 1,07%.

Si a les xifres dels diaris catalans s’hi afegeixen les de les capçaleres de Madrid que es distribueixen a Catalunya, la caiguda de la difusió encara és més pronunciada, del 9,65%. En concret,en conjunt les vendes a quiosc retrocedeixen un promig del 13,20%, la difusió per altres canals ho fa un 11,14%, i les subscripcions un 1,60%.

Difusió total

Segons les dades de Media Hotline, durant els primers deu mesos del 2013, La Vanguardia es manté com el diari que té una major difusió a Catalunya, amb una mitjana diària de 146.668 exemplars, retrocedint un 10,03% respecte el mateix període de l’any passat. Per darrere es troben El Periódico, amb 92.117 exemplars de promig (-5,75%); El País, 28.419 (-15,75%); El Punt Avui, 24.280 (-8,37%); l’Ara, 13.394 (-3,01%); El Mundo, 10.997 (-5,79%); Segre, 9.964 (-5,36%); Diari de Tarragona, 9.716 (-4,81%); La Razón, 7.965 (-41,01%); Regió 7, 5.983 (-6,42%); Diari de Girona, 5.830 (-5,12%); ABC, 4.116 (-6,30%), i Diari de Terrassa, amb una mitjana de 3.336 exemplars diaris (-14,64%).

Vendes a quiosc

La major difusió del diari de Godó, però, no és gràcies a les vendes a quioscos i llibreries, sinó al major nombre de subscriptors individuals i als altres canals de difusió. Així, El Periódico lidera les vendes en establiments amb una mitjana de 57.184 exemplars diaris durant els deu primers mesos de l’any, un 14,02% inferior al 2012. A continuació sí trobem La Vanguardia, amb 43.903 exemplars de promig (-20,16%), seguida d’El País, amb 18.785 (-13%); El Punt Avui, 9.889 (-4,18%); l’Ara, 9.506 (-7,13%); El Mundo, 8.179 (-0,29%); Diari de Tarragona, 4.460 (-10,02%); Segre, 4.361 (-7,23%); La Razón, 4.179 (+7,05%, l’únic que puja); ABC, 3.099 (-0,78%); Diari de Girona, 2.671 (-7,99%); Regió 7, 2.166 (-8,90%), i Diari de Terrassa, 1.503 exemplars (-21,05%).

Altres canals de difusió

La Vanguardia és amb diferència el diari que gaudeix d’una major difusió mitjançant les vendes en bloc i les subscripcions col·lectives, amb 40.314 exemplars de mitjana diària. La xifra suposa un retrocés del 10,61% respecte els deu primers mesos del 2012, en bona part per les fortes davallades de juliol i agost (del 28,58 i el 40,53%, respectivament). El Periódico és el segon diari amb més difusió per altres canals, amb 29.468 exemplars (un 7,61% més que l’any passat), però la resta queden a molta distància. Cal destacar que capçaleres com El Mundo i La Razón tenen una major difusió extra que la majoria de diaris catalans, malgrat patir una considerable davallada.

En concret, La Razón ha difós a Catalunya per altres canals 3.663 exemplars de mitjana diària durant els deu primers mesos de l’any (-61,31%); El País, 3.152 (-39,49%); Diari de Tarragona, 2.990 (+4,29%) El Mundo, 1.723 (-22,41%); El Punt Avui, 1.612 (-10,32%); l’Ara, 1.539 (+6,98%); Regió 7, 1.390 (-0,55%); Segre, 1.352 (-1,62%); Diari de Girona, 1.222 (+7,94%); ABC, 749 (-21,91%), i Diari de Terrassa, 463 exemplars (-13,02%).

Subscripcions individuals

Pel que fa a les subscripcions individuals, el diari que en té més és La Vanguardia, amb 62.451 exemplars de mitjana diària de gener a octubre (-0,76%), però la segona capçalera no és el diari de Zeta, sinó El Punt Avui, amb 12.779 exemplars (-11,13%).

A continuació trobem El País, amb 6.481 exemplars de promig (-6,47%); El Periódico, amb 5.465 (+42,18%); Segre, 4.251 (-4,54%); Regió 7, 2.427 (-7,29%); Diari de Tarragona, 2.266 (-4,94%); l’Ara, 2.348 (+10,02%); Diari de Girona, 1.937 (-8,18%), i Diari de Terrassa, 1.371 (-6,94%).

Els tres últims llocs en subscripcions individuals els ocupen capçaleres de Madrid: El Mundo, amb 1.094 exemplars diaris de mitjana (-12,35%); l’ABC, amb 268 (-13,59%), i La Razón, amb un promig de 124 (-7,35%).

Els diaris espanyols cauen més que els catalans

En termes generals, les quatre capçaleres de Madrid que es distribueixen a Catalunya pateixen en conjunt una davallada major que la dels diaris catalans, excepte en les vendes a quiosc. En concret, respecte al període gener-octubre de l’any passat, els diaris catalans aquest 2013 han difós una mitjana diària de 311.287 exemplars, un retrocés del 7,97%, mentre que els madrilenys, amb 51.496 exemplars de promig, cauen un 18,65%.

En la venda a establiments, però, les capçaleres catalanes, amb 135.642 exemplars de mitjana, cauen un 14,63%, mentre que les de Madrid, amb 34.242 exemplars, ho fan la meitat, un 7,01%.

Quant a la difusió per altres canals, els diaris catalans registren un promig de 80.349 exemplars diaris, un 3,22% menys que l’any passat, mentre que els de Madrid es queden amb 9.288, que representa una caiguda del 47,99%.

Finalment, en subscripcions individuals, les capçaleres catalanes també pateixen un retrocés menor respecte les de Madrid: les primeres, amb 95.295 exemplars de mitjana en conjunt, retrocedeixen un 1,07%, i les segones, amb 7.966 exemplars, ho fan un 7,59%.

Article elaborat en col·laboració amb el Butlletí de l’ACPG amb dades de Media Hotline.