Representants de les televisions locals i de la Xarxa Audiovisual Local celebren els 2 anys de la plataforma digital La Xarxa+.

La plataforma La Xarxa+ ha celebrat els dos anys de vida amb una penetració en l’audiència més que positiva. L’aposta per apropar els continguts de l’audiovisual de proximitat a noves audiències d’una manera atractiva ha estat del tot guanyadora i els 150.000 usuaris registrats ho demostren. Dos anys enrere, l’estrena d’aquesta pla­taforma OTT (overthetop) suposava l’obertura definiti­va de La Xarxa als nous hàbits de consum marcats per les plataformes d’estríming, bevent del primer embrió, Xala!, que va marcar el camí.

Segons dades del 2022, l’hàbit de consum audiovisu­al a demanda entre els joves s’estenia fins a percentat­ges molt alts, un pèl més baixos entre els espectadors de més de 50 anys, que preferien els continguts a la televisió lineal. Però diuen que un hàbit es canvia i es modifica en 21 dies, de la mateixa manera que es perd, així que La Xarxa ha traçat un camí intel·ligent per abra­çar tots els públics, sobretot els més joves, i implicar‐los en una plataforma que permeti reforçar la identitat amb les televisions i ràdios locals, les que veritablement tei­xeixen els continguts audiovisuals de proximitat.

En dos anys, la plataforma La Xarxa+ ha registrat 150.000 usuaris

Sobre el primer embrió que va néixer fa set anys, el director d’operacions de la Xarxa Audiovisual Local (XAL), Miquel Herrada, admet que “el sector audiovisual local va ser pioner, perquè Xala! va ser la primera plata­forma OTT de l’audiovisual català i la vam fer els mitjans de proximitat, un fet que demostra que, tot i que som petits, som innovadors i àgils”.

Des de la posada en marxa de La Xarxa+, s’han distri­buït més de 10.000 continguts i s’han ofert més de 1.000 esdeveniments en directe, dues xifres que no pas­sen desapercebudes per als seus impulsors. Per això, Herrada reconeix que es tracta “d’un creixement que no s’atura i que ens dona xifres”. Els 150.000 usuaris, doncs, és el primer sostre que ha trencat La Xarxa+, però en vol més.

Els documentals, una aposta estratègica del catàleg de VOD.

Els continguts estrella són els esportius, els culturals, les tradicions i els que tenen a veure amb els castells. La Xarxa+ és el punt de trobada per als qui en formen part, els qui els segueixen i els qui volen descobrir‐ne més. I no només ho fa a través dels directes, sinó que els docu­mentals, una peça clau en el catàleg de la plataforma, també exploten aquestes temàtiques. I coincideix, del tot, amb l’objectiu de La Xarxa, el de ser la veu de la pro­ximitat i de la informació que afecta els espectadors de manera més immediata. Perquè estar al dia sobre l’ac­tualitat del Barça està molt bé, però vibrar amb un derbi català a Segona Federació ve encara més de gust, i el lloc on fer‐ho són, indubtablement, els mitjans de proximitat.

En aquest sentit, Herrada explica que el camí natural era apostar per una oferta que inclogués l’emissió 24/7 de tots els canals locals, sense limitacions segons el lloc de procedència, el país de residència o els horaris dels espectadors. La Xarxa+, diu, “és imprescindible per garantir la transformació que necessita el sector; hem descobert que hi ha públics locals a l’altra banda del pla­neta, ens consumeixen des d’uns 130 països d’arreu del món, i hem de ser‐hi”. A més, conclou, “La Xarxa+ ens calia per obrir‐nos al món, per anar a buscar nous públics i per garantir la transformació digital en els mit­jans, són línies estratègiques de futur per a un audiovi­sual que té molts anys per davant”.

Miquel Herrada subratlla que “La Xarxa+ és imprescindible per garantir la transformació que necessita el sector”

I com en tots els casos, quan s’engega un projecte cal la implicació dels qui en formen part. En concret, la dels mitjans locals associats a La Xarxa, els quals nodrei­xen la plataforma i també se’n beneficien. Arribar més lluny i portar els seus continguts i productes a més públics, potser inesperats. Aquest era el plantejament inicial per part de La Xarxa i l’objectiu de la nova plata­forma, davant del qual les ràdios i les televisions locals de seguida van remar a favor.

“La plataforma és de tots els mitjans adherits a La Xarxa, ells estan al centre i són els protagonistes amb la seva oferta i la seva programació”, diu Herrada, que exposa que “el que fem des de la XAL és posar al seu ser­vei una eina perquè la seva feina arribi molt més enllà, i la seva participació ha estat essencial des del primer dia”. A més, conclou, La Xarxa+ reforça el sentiment d’identi­tat amb la televisió local que tria cada usuari i la conver­teix en una eina per connectar amb els nous públics.

El 2025 ha començat amb força per a la plataforma La Xarxa+ i, dos anys després del seu naixement, ha tor­nat a demostrar que l’evolució tecnològica és un dels trets d’identitat dels mitjans audiovisuals de proximitat catalans. És l’aposta de futur que permet renovar les seves audiències i creure en una programació diversa, global, innovadora i amb capacitat de sorprendre.

 

Reportatge publicat al número de primavera 2025 de la revista Comunicació 21.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram