Centenars de testimonis dels atemptats de Brussel·les retransmetien dimarts en directe la barbàrie que vivien. Ho feien a través de Periscope, l’aplicació que permet mostrar la vida en temps real. Un any després de la seva creació, aquesta aplicació ha aconseguit més de 10 milions de comptes actius i ha permès fer visible allò que alguns poders volen mantenir invisible: el drama dels refugiats amb les transmissions del periodista del Bild Paul Ronzheimer, les revoltes a Baltimore, els atacs de París o els atemptats de Brussel·les, i fer-ho, a més, en directe.

Segons un estudi publicat a la BBC, l’any 2021 es consumiran més hores de contingut en temps real (streaming) que no pas de forma convencional. L’imperi dels vídeos en live-streaming és aquí i, més enllà de l’ús lúdic que en fan els famosos –Gerard Piqué, Beyoncé o Katy Perry són algunes de les celebrities s’han animat a mostrar a través de Periscope la seva vida a altres ulls–, Periscope suposa una revolució a molts nivells.

Una eina al servei de la informació

Kayvon Beykpour, un dels creadors de l’aplicació, va començar a treballar en la idea després de veure la impossibilitat de fer difusió del que passava en les revoltes de la plaça de Taksim contra el Govern turc, l’agost del 2013. “Periscope ofereix la possibilitat de trencar la censura o de fer visible l’abús de poder”, explica Toni Roig, professor de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la Universitat Oberta de Catalunya. “La facilitat d’emissió per mitjà del nostre telèfon intel·ligent, l’agilitat, la ‘transparència del directe’, la interconnexió amb Twitter i la possibilitat de poder incorporar comentaris durant el directes són la clau de l’èxit que té”, considera aquest expert.

Periscope ha estat present en els atemptats de Brussel·les; hi ha moltes retransmissions dels usuaris fetes en directe que es van desenvolupar des d’alguns dels punts més negres de la ciutat. Periscope és “una revolució d’immediatesa per al món del periodisme, però alhora obre nous interrogants ètics i legals en determinats casos”, explica Roig.

La retransmissió en directe (live-streaming) arriba per quedar-se

Nascuda el 26 de març de 2015, en només quatre mesos Periscope tenia dos milions d’usuaris actius al dia i va ser escollida la millor aplicació de l’any per l’App Store. “El futur de les xarxes socials passa pel vídeo en directe; queda demostrat que la retransmissió en directe d’esdeveniments o l’ús que en fan celebritats –fet molt valorat per anunciants i patrocinadors– té un gran seguiment pel que hi ha d’espontani, de moment viscut ‘ara i aquí’. Els testimonis ‘en viu’ i ‘capturats’ es valoren molt”, afirma Toni Roig.

Per a Sílvia Martínez, professora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC, “el live-streaming s’ha afegit a l’anomenat consum social de continguts, que cerca la connectivitat i la conversa entre els usuaris”; la bidireccionalitat d’aquesta eina entre emissor i receptor és una de les claus de l’èxit que té.

Periscope i l’exhibicionisme dels famosos

Famosos que fugen de les càmeres però que a la vegada mostren per les xarxes socials la seva vida quotidiana: una contradicció dels famosos que per a Manuel Armayones, professor de Psicologia de la UOC, respon a diferents tipus de necessitats: “Mostrar la seva vida amb la intenció d’humanitzar-se davant del públic, controlar el flux d’informació que es genera sobre ells i en alguns casos també una mica de narcisisme”.

“L’exhibicionisme a la xarxa respon a moltes necessitats: d’aprovació, de retroalimentació, de pertinença al grup i en alguns casos també té motivacions purament narcisistes”, afirma Armayones. “Cadascú acaba ensenyant el que vol i, per tant, el que li interessa”, explica aquest psicòleg. Per als famosos és una eina que “els permet traspassar la frontera de la intimitat cap a l’‘extimitat’, una mena d’‘intimitat pública’; poden sortir de la seva pròpia imatge per projectar-ne una altra al món”. Al mateix temps, però, “els pot anar en contra; algú pot retransmetre situacions en què es vegin involucrats sense tenir coneixement que els enregistren”, explica aquest psicòleg.

Segons el sociòleg de la UOC Francesc Núñez, “l’aparició de les TIC i de nous espais de comunicació digital en l’era del consumisme desborda la intimitat dels espais privats i la fa irrompre en l’espai públic”.

Les marques comercials també hi juguen

El fet que personatges populars utilitzin aquesta aplicació “ajuda a estendre’n el consum i a fer que hi hagi una massa voluminosa d’usuaris que la converteixen en un canal de distribució interessant per a marques i empreses”, afirma Sílvia Martínez, directora del postgrau de Social Media Content de la UOC.

Hi ha moltes marques comercials que s’han animat a utilitzar Periscope: Bershka, Balmain, Asos, Adidas, General Electric, etc. En aquesta línia, l’experta en màrqueting de la UOC, Neus Soler, explica que aquesta aplicació “unifica una sèrie de factors per potenciar certes estratègies de màrqueting basades en l’ús del vídeo, que cada cop és més valorat pel dinamisme i per la possibilitat de viralitzar-se que té; la tecnologia en directe, que implanta en l’empresa una imatge innovadora, creativa i moderna, i el màrqueting en temps real, que permet oferir continguts –campanyes, esdeveniments, promocions– en temps real”. La transparència del que és directe “acosta la marca a l’usuari i augmenta l’engagement (el vincle) amb l’emissor”, conclou Soler.

Storify de l’article.

Núria Bigas. Periodista, tècnica de Mitjans i Comunicació Externa de la Universitat Oberta de Catalunya.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram