Tots els mitjans de comunicació tradicionals s’estan transformant, i la ràdio no n’és aliena; més aviat ens trobem davant del fenomen de l’explosió de l’àudio a través de cada cop més variats sistemes i canals de difusió i consum.

A l’escenari del Mercat Audiovisual de Catalunya de Granollers, el passat 1 de juny es va celebrar la segona Trobada del Podcàsting a Catalunya amb diversos debats al voltant de la presència femenina al podcàsting. Els pòdcasts realitzats per dones, el repte de la monetització i l’ús d’aquests formats sonors com a estratègia de marca van ser altres aspectes que van formar part de la programació.

El protagonisme femení es va fer especialment visible a la taula titulada El podcàsting té veu de dona, amb la participació de Mar Abad (periodista cofundadora del segell de pòdcasts El Extraordinario), Silvia del Río (cocreadora del pòdcast Patriahorcado), Laura Martín (cocreadora del pòdcast Patriahorcado) i María Santonja (directora de PodWoman). Va actuar com a moderadora Núria Lloret (directora de la plataforma Atenea: dones, art i tecnologia).

Així mateix i sota el títol El pòdcast, un format en femení, Luis Miguel Pedrero, catedràtic i investigador principal del grup Innomedia a la Universitat de Nebrija, va plantejar quina ha estat la visibilitat de la dona a la ràdio i com gràcies al pòdcast les dones han guanyat un espai i han aconseguit un reconeixement que no tenien a la ràdio tradicional. “Avui estan trobant un vehicle atractiu i efectiu per explicar allò que no podien”, va afirmar.

En la seva exposició va descriure les possibilitats d’una finestra digital que possibilita més canals, més propostes i creacions per a dones, més negoci i més consum femení. En aquest sentit, va assenyalar que es constata la febre dels pòdcasts creats i dirigits a dones, entre ells els de contingut específicament feminista. “Els pòdcasts permeten generar un vincle molt especial, i això posat al servei del reconeixement de les dones pot ser una manera per canviar aquest masclisme regnant”, va raonar. Com canviar aquest masclisme en el món de l’àudio? “Escoltant més dones”.

Per a Lourdes Moreno, productora executiva de la plataforma Podium Podcast (Prisa Audio), “només aquesta visió genuïna i un lideratge empoderant provoca connexions amb les ments i les veus més autèntiques que estan aconseguint inspirar l’audiència des d’un espai creatiu de llibertat. I no només amb pòdcasts presentats per dones, cada cop més el discurs masculí també hi ajuda. Un cas clar és la sèrie Solaris creada per Jorge Carrión”.

María Santonja, productora de pòdcasts i organitzadora a Espanya de l’esdeveniment PodWoman, que va deixar el 2016 la seva feina a l’agència de màrqueting per a emprendre, defensa que l’avantatge del pòdcast és “que no hi ha filtres”, a diferència dels mitjans tradicionals on una dona que presenti el telenotícies o un magazín dependrà d’una sèrie de persones que faran de filtre. El pòdcast permet prendre el control de tot el procés de producció.

L’auge del pòdcast

Es tracta d’un format d’àudio digital consumit a petició; és a dir, l’usuari tria què consumir, quan i on vol. Segons el III Estat de la veu i l’àudio a Espanya, que el passat mes de febrer van presentar les consultores Prodigioso Volcán i SEIM, l’àudio creix com a producte (el que es consumeix en pòdcasts i audiollibres) i com a eina (el que es fa servir en assistents de veu, interfícies i altaveus intel·ligents). En aquest escenari, Pedrero assenyala que “la ràdio ha d’aspirar a l’omnicanalitat, estar present a qualsevol dispositiu que pugui transmetre, des dels receptors portàtils analògics i digitals fins a les televisions intel·ligents (Smart TV)”.

El consum de pòdcast supera per primera vegada la meitat de la població internauta a Espanya: un 53% dels usuaris, fet que suposa un augment de nou punts percentuals des del 2019 (42%). Gairebé 18 milions de persones n’escolten algun. Spotify és la plataforma líder al nostre país en el consum de pòdcast (57%), seguida d’iVoox (22%). Les dones ja estan en paritat o fins i tot al davant (53% de l’audiència de pòdcasts a nivell estatal), segons el III Estat de la veu i l’àudio a Espanya (prop del 50% per a iVoox).

Els pòdcasts femenins, en augment

Tot i que no hi ha dades oficials sobre quin és el percentatge de dones creadores de pòdcasts a Espanya, s’observen xifres a l’alça. Fonts de la plataforma iVoox reconeixen que, tot i que la creació de pòdcasts continua estant liderada per homes, els darrers anys s’ha vist “un creixement de títols femenins impulsat per l’augment de l’audiència femenina. Així, el 2021 més de 27.600 pòdcasts van ser creats per dones, fet que suposa un 43%”. iVoox confirma que s’ha triplicat el nombre de dones podcàsters durant la darrera dècada.

L’any passat la plataforma Podimo va estrenar 250 títols exclusius. El 60% estaven creats i dirigits per dones i orientats al públic femení. Mentrestant, al portafolis de Podium, el 24% dels continguts estan dirigits i/o presentats per dones, “però els estem incrementant”, afirma Lourdes Moreno. Segons Moreno, entre els pòdcasts de dones més coneguts hi ha “El podcast de Cristina Mitre, que és una inspiració i referència per a totes les dones que ens dediquem a aquesta indústria; Nuria Pérez amb Gabinete de curiosidades ha creat un projecte molt particular i interessant narrativament. Ha estat l’any d’Estirando el chicle i Deforme semanal, i la periodista Marian Rojas està aconseguint una gran comunitat”.

En l’univers femení hi ha més varietat de continguts, amb un repertori ampli sobre educació, maternitat, psicologia, llar, sexisme, humor, actualitat, moda i tendències, societat i cor, cinema, TV i espectacles, i contes i infantil al costat d’un ampli ventall de gèneres. Segons Luis Miguel Pedrero, entre els pòdcasts de dones actualment de moda “el més popular és Estirando el chicle amb Carolina Iglesias i Victoria Martín, però també tenen una gran comunitat Saldremos mejores amb Inés Hernand i Nerea Perez de las Heras, 2 rubias muy legales amb Henar Álvarez i Raquel Córcoles (Moderna de Pueblo), i Las del grupo de Toni Acosta i Sílvia Abril, una producció d’El Terrat. Precisament, aquesta productora catalana ha rebut el Premi Ondas Globals del Pòdcast el 2022 per la seva trajectòria.

Pòdcasts amb perspectiva de gènere

Entre l’oferta liderada per dones, iVoox reconeix que alguns dels continguts altament seguits per elles a la seva plataforma són aquells amb perspectiva de gènere, entre els quals hi ha Radiojaputa, un pòdcast de feminisme radical; ¡Ai campaneras!, en què Lidia García divulga el folklore des d’una perspectiva de gènere; Fan Grrrl, un programa de cultura explicat en clau feminista; Hijas de Lilith feminista que difon notícies i curiositats del món a través dels ulls de la filosofia feminista; Sangre Fucsia, el fanzín sonor feminista d’Àgora Sol Radio, que des del 2013 lluita per la igualtat; o Club Malasmadres, que lluita per una conciliació real i una societat en igualtat.

 

Article publicat a l’agència de notícies amb visió de gènere La Independent.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram