El Consell de l’Audiovisual de Catalunya ha posat en marxa la 22a edició dels Premis eduCAC (els antics Premis El CAC a l’escola). Com a novetat, per primer cop es reconeixerà la trajectòria dels centres que impulsen l’educació mediàtica. Així, a més de distingir alumnat i professorat, el CAC incorpora una modalitat per posar en valor els centres que ja han implantat de manera estructural l’ensenyament en aquest àmbit.
L’objectiu dels Premis eduCAC és fomentar l’alfabetització mediàtica i informacional als centres educatius i promocionar l’esperit crític en l’ús i el consum dels mitjans audiovisuals entre infants i joves.
Pinyol anima alumnes i centres a participar
“Els Premis eduCAC reconeixen la feina ben feta d’escoles, mestres i alumnes en una competència que no es pot donar per descomptada. L’aprenentatge en l’entorn digital i audiovisual és canviant i els Premis reflecteixen aquesta diversitat, per això encomanem als centres participar-hi activament”, assenyala la consellera del CAC responsable de l’àrea d’educació mediàtica, Laura Pinyol.
Per al CAC, la relació directa amb els centres escolars “és un privilegi, perquè ens permet conèixer quines són les inquietuds o els reptes immediats, i detectar com utilitzen eines noves, com la intel·ligència artificial o, per contra, com es desenvolupen en mitjans tan tradicionals com és la ràdio escolar per fomentar l’expressió oral o la cooperació entre l’alumnat”, ha dit Pinyol. “Sigui com sigui, estudiar les seves propostes és com posar una lupa a la seva mirada sobre el món”, ha reblat.
Les categories
La categoria A per a centres educatius compta amb les següent subcategories: segon cicle d’educació infantil i cicle inicial d’educació primària; cicles mitjà i superior d’educació primària; educació secundària obligatòria i cicles de formació professional bàsica; educació secundària postobligatòria (batxillerat, cicles formatius de grau mitjà i superior, PFI), i la nova modalitat de trajectòria de centre educatiu en la promoció de l’educació mediàtica (que substitueix la de treballs d’innovació en la integració de l’educació mediàtica al currículum sobre experiències de classe, cicle o centre).
Els treballs s’han de presentar en nom del centre al qual pertanyi l’alumnat que els hagi realitzat, i han de promoure l’educació mediàtica en qualsevol dels seus àmbits.
En total, en aquesta categoria s’atorgaran deu guardons, els diners dels quals es destinaran als centres: un primer premi de 1.000 euros per subcategoria i un segon de 500 euros.
La categoria B per a treballs de recerca de batxillerat es dirigeix a l’alumnat de secundària postobligatòria. Hi ha dues subcategories: treballs de recerca i produccions audiovisuals (realitzades en el marc del treball de recerca). En ambdós casos es poden presentar de manera individual o col·lectiva.
Els treballs de recerca han d’estar relacionats amb el món de l’audiovisual, des d’una perspectiva pràctica o d’anàlisi crítica, i poden incloure o no una creació audiovisual.
En aquesta categoria s’atorgaran quatre guardons, que es destinaran a l’alumnat: un primer premi de 1.000 euros per subcategoria i un segon de 500 euros.
Finalment, la categoria C per al professorat és per a treballs que promoguin l’educació mediàtica en qualsevol dels seus àmbits, abordats des de la perspectiva docent.
En aquesta categoria s’atorgarà un primer premi dotat amb 1.000 euros i un segon de 500 euros, que es destinaran als autors.
El termini per presentar treballs finalitzarà el 14 de febrer de 2025 si es fa via telemàtica i el 28 de febrer presencialment. El lliurament dels guardons tindrà lloc al maig o el juny.
Els 21ns Premis eduCAC distingeixen 15 treballs que fomenten l’educació en comunicació audiovisual