Ares Escribà i Cruells (Lleida, 1974) és periodista de Lleida TV i directora del nou magazín de tarda de La Xarxa, Fet a mida. Llicenciada en Comunicació Audiovisual a la Universitat Autònoma de Barcelona, va treballar a Segre Ràdio i Cadena SER – Lleida abans d’incorporar-se a Lleida TV com a redactora i, posteriorment, com a cap d’informatius. Amb La Xarxa ha dirigit l’espai Km 0 i Connecticat. A Comunicació 21, Escribà assumeix amb il·lusió la nova aposta en la programació de La Xarxa i defensa la credibilitat dels mitjans d’àmbit local.

Tota una vida lligada a la premsa de proximitat.
La premsa de proximitat ho és tot per a mi, hi aposto fermament i em declaro una militant absoluta. Estic una mica tipa de sentir que els mitjans locals són una escola per formar periodistes, que també, però com qualsevol altre mitjà. Hi treballem professionals que majoritàriament som els primers que arribem al lloc dels fets, però no tenim el ressò que tenen els mitjans d’abast nacional.

La Xarxa és el gran aparador de la premsa de proximitat del país?
Indiscutiblement! Si cada mitjà local hagués de remar sol pel seu compte se sentiria més petit i aïllat. En canvi, La Xarxa ens dona l’oportunitat d’anar de bracet, de compartir perspectives entre tots plegats o dinàmiques de funcionament a l’hora de treballar que et fan veure que es poden canviar certes rutines. A banda d’això, també és rellevant l’intercanvi de coneixements, de continguts, de personatges, de professionals i del territori. La Xarxa té un paper indispensable per als mitjans locals.

Aquesta setmana s’ha estrenat Fet a mida, una de les apostes de la nova programació de La Xarxa. Calia repensar la programació?
Sempre és necessària una sacsejada, perquè d’una manera o altra fa que et mantinguis viu i no t’adormis. Quan no hi ha canvis, tothom s’acaba acomodant i no és bo per als professionals ni per als teleespectadors. Per tant, la renovació de la programació que s’ha plantejat des de la direcció de la casa ens l’agafem amb molta il·lusió.

“La premsa de proximitat ho és tot per a mi, hi aposto fermament i em declaro una militant absoluta”

Què hi podem veure a Fet a mida?
És un magazín d’actualitat que vol informar de l’actualitat de manera planera i didàctica. Més enllà de la informació, també aportarà entreteniment. Pretén ser un espai que no tingui necessàriament el mateix ordre en les prioritats temàtiques del magazín clàssic; així, per exemple, cada dia iniciem el programa amb una actuació musical reforçant el paper de la cultura. Hi haurà temàtiques que interessin a tothom, també als més joves.

En diuen un magazín descentralitzat.
Així és. Una de les essències de Fet a mida seran les connexions en directe i els reportatges elaborats per les diferents televisions locals. Serà a través dels professionals dels mitjans associats a La Xarxa, que ens aproparan l’actualitat i ho faran trepitjant el territori. Ells saben millor que ningú la realitat del seu poble o ciutat.

Aquesta fórmula no és desconeguda per a La Xarxa.
No, en altres espais com Km 0 o Connecticat, més recentment, on a cada programa s’emeten nou connexions en directe pel territori. Aquesta fórmula ens permet recórrer i trepitjar de punta a punta el país, allà on passen els fets, tot i que el plató és als estudis d’ETV Llobregat. I també aconseguim que el protagonisme sigui més repartit i coral. És cert que de portes endins té més complexitat, però per a l’espectador és molt més enriquidor.

Fet a mida vol ser una alternativa. La meva voluntat no és la de competir, sinó d’agradar i que el teleespectador s’identifiqui amb allò que fem”

Vanessa Raja (XAL) i Pere Puig (VOTV) són les cares visibles i els encarregats de pilotar el magazín.
Sí, tant Raja com Puig tenen molt recorregut televisiu i hi confio plenament. Vanessa ha estat fins ara més dedicada a la informació pura i dura, i està engrescada per endinsar-se també en l’entreteniment. Amb en Pere ja ens coneixem de treballar plegats a Connecticat. Són dos professionals molt versàtils i amb un ampli bagatge que serà clau per tal de fer créixer el programa, que serà, al cap i a la fi, un producte d’equip gran i divers.

Fet a mida es presenta coma alternativa als espais de tarda que ja s’emeten en altres televisions?
Sí, Fet a mida vol ser una alternativa. Hem de trobar el nostre caràcter, el nostre llenguatge i la nostra manera de ser. L’objectiu és que siguem capaços de demostrar que hi ha una altra manera de fer televisió. I amb això no vull dir que la nostra sigui la bona. La meva voluntat no és la de competir, sinó d’agradar i que el teleespectador s’identifiqui amb allò que fem.

Com a directora, quines expectatives tens d’aquest nou projecte?
Tinc molt respecte, però també em va la marxa! M’he adonat que aprenent cada dia és com més creixes en aquesta professió. I això és el que vull fer, també amb Fet a mida.

Que el Fet a mida sigui dirigit per una dona li dona una altra mirada?
Hi ha una manera de dirigir en femení, també als mitjans de comunicació. Tot i que encara hi ha molts comandaments de direcció que majoritàriament estan liderats per homes, crec que quan una dona comença a manar comet l’error d’imitar models, i són models masculins. I aquest és l’error que hem comès. Per tant, la prioritat passa per incorporar les nostres diferències i l’aportació de la dona ha de servir per enriquir-nos. No hi ha una sola manera de manar, i quan ho fa una dona s’està demostrant en molts àmbits professionals que la societat en surt guanyant. Aquest és el camí.