Gemma Peris (Tàrrega, 1977) és periodista, directora de Ràdio Tàrrega i secretària de la Federació de Mitjans de Comunicació Locals de Catalunya. Llicenciada en Periodisme a la UAB, va iniciar-se a RTVE Catalunya, que va alternar durant dues temporades d’estiu a Catalunya Ràdio i Catalunya Cultura. El 2008 va tornar a casa per liderar el nou projecte de l’emissora municipal, en una dècada en què Ràdio Tàrrega ha experimentat un punt d’inflexió amb l’estrena de noves instal·lacions. A Comunicació 21, Peris defensa la idoneïtat de Ràdio Tàrrega.

La teva carrera professional comença a Barcelona, no pas a Tàrrega.
En aquells temps era jove, autònoma i havia d’aprofitar totes les oportunitats que vinguessin. Va ser una etapa de conèixer molta gent que em va servir per créixer professionalment. Treballava els matins a Catalunya Ràdio i a les tardes a TVE, a Sant Cugat. Vaig sobreviure, vaig acabar esgotada, però vaig aprendre moltíssim. Així i tot, la jubilació de l’aleshores director Francesc Gasull i el fet de ser mare van provocar que acabés apostant per Ràdio Tàrrega.

De redactora en un mitjà d’àmbit nacional a un mitjà de proximitat. Com ho vas viure?
El canvi va ser bèstia. Tothom es pensa que és més senzill treballar en un mitjà local, però és ben el contrari. Tot i l’instint com a periodista que porto dins i les ganes de fer-ho el millor possible, els recursos justegen. Ara bé, no me’n penedeixo, soc feliç a Tàrrega, perquè m’estimo la ciutat i la feina. Sempre intento que això sigui un valor afegit.

Més d’una dècada al capdavant de Ràdio Tàrrega. Quina ha estat la teva aportació des de la direcció?
Quan vaig aterrar-hi, Ràdio Tàrrega comptava amb un equip força gran i la meva prioritat va ser rejovenir la plantilla. Una saba nova que ens ha permès mantenir la programació de l’FM gairebé idèntica, i també fer un salt tecnològic i digital. Hem passat d’un web estàtic a una plataforma de notícies, a més de l’aposta per la ràdio en línia, el podcast i les xarxes socials. L’escenari ha canviat radicalment en deu anys i encara ens queda molta feina per fer. Aquesta revolució digital, a vegades, crea vertigen.

Fa cinc anys Ràdio Tàrrega va estrenar nous estudis d’emissió.
Sí, era una necessitat. Ràdio Tàrrega té una història peculiar, amb una trajectòria de gairebé 70 anys. La van fundar uns apassionats a la ràdio, després va conviure amb el segell de RNE. Va ser RNE qui havia modernitzat els estudis de l’emissora feia 30 anys. Aquells estudis havien quedat obsolets, eren en règim de lloguer i visualment foscos.

Amb nous estudis, millor programació?
Els nous estudis, amb la titulació municipal, han permès que tot l’equip treballi amb molta més comoditat, sobretot oferint els continguts en línia. Prova d’això és que, una darrera enquesta adreçada als veïns i veïnes de la ciutat, assegurava que una bona part dels ciutadans s’informava a través de Ràdio Tàrrega. Des de 1954 té la mateixa denominació i això també ha estat un segell arrelat a la ciutat.

Més enllà de la informació de proximitat, quin és l’eix vertebrador de la programació?
L’essència de qualsevol emissora municipal és la informació de proximitat. A aquesta informació s’hi suma l’aportació dels col·laboradors, que cada dia són més joves. És evident que hi ha col·laboradors d’edat avançada que aporten el seu gra de sorra i als quals estem molt agraïts, però hem d’anar rejovenint les veus. A Tàrrega comptem amb una munió d’entitats que es veuen reflectides en els diferents espais que té la ràdio. Són aquestes veus les que donen vida a la ciutat i, de retruc, a la ràdio.

“Hem de dedicar més esforços a enfortir la presència de la ràdio a les xarxes socials que no pas a crear continguts propis per a la programació”

Una de les veus és FiraTàrrega. Aquest és el contingut més llaminer de la ràdio?
Tot i ser l’esdeveniment que ha situat Tàrrega en el mapa, des de l’emissora hi treballem plegats amb el desig que ni la ràdio ni la ciutat se’n quedin al marge, perquè com a mitjà local tenim la missió d’explicar-la. Per a la ràdio, la fira és molt rellevant. Per això, a Ràdio Tàrrega la fira de teatre de la ciutat hi és present tot l’any. El magazín de la ràdio hi té una secció mensual, hi parlem tot l’any. També hi col·laborem aportant continguts o gravacions per als seus espectacles. Hi tenim molt bona sintonia.

Ràdio Tàrrega és l’emissora oficial de la fira per a La Xarxa?
Sí, ho som! Compartim molts continguts amb La Xarxa. Continguts inèdits, i això passa perquè podem accedir fàcilment a l’equip directiu en qualsevol moment. La primícia la tenim assegurada! [Riu] Amb La Xarxa hem elaborat diferents reportatges que reforcen la fira arreu del territori. Com també ho som per a la Federació de Mitjans de Comunicació Locals.

Com s’està adaptant Ràdio Tàrrega a la revolució tecnològica i digital?
Després de consolidar la programació en línia, actualment estem treballant com fem arribar els continguts de l’emissora a través de les xarxes socials. Fent-ho així aconseguim dos objectius: apropar encara més la informació als ciutadans i a aquells qui no la reben a través de l’FM, sobretot els més joves, que consumeixen la ràdio diferent de la resta. Hem de dedicar més esforços a enfortir la presència de la ràdio a les xarxes socials que no pas a crear continguts propis per a la programació. És una feinada, però ens juguem la continuïtat de la ràdio.

Què t’ho fa pensar?
Perquè estem en un moment de transformació digital i cal adaptar-se a la nova realitat com més aviat millor. Ara bé, mentre les ràdios municipals ofereixin la informació de proximitat i compleixin la seva raó de ser, no moriran. Omplim una necessitat que té la població i som l’antídot a les fake news. I és així per la proximitat amb l’entorn més proper i per la relació de confiança que estableixes amb els veïns i veïnes de la ciutat.