Ignasi Oliva (Arenys de Mar, 1981) és periodista i l’actual director de Ràdio Arenys. Fa tres mesos va rellevar Josep Gonzàlez Bayo a la direcció i va endegar la seva segona etapa a l’emissora. La primera va ser com a cap d’esports (2006-2009). També va treballar a Goal.com i DAZN (2015-2021), Zoomin.TV (2014-2015), Cadena SER (2010-2013), El Punt i L’Esportiu (2005-2010) i TV de Mataró (2002-2009). A Comunicació 21, Oliva defensa el llegat de Ràdio Arenys com a emissora degana i assegura que vol reformular l’estratègia adaptant-la a la nova realitat digital.

Vas viure una primera etapa a Ràdio Arenys que va acabar el 2009. Què ha canviat des d’aleshores?
Hi ha hagut canvis petits. El més rellevant ha estat disposar d’un estudi que té moltes possibilitats i que ha permès apropar els grups de música locals o les escoles del municipi, que es recuperarà quan hàgim superat la pandèmia. En el cas dels col·laboradors, hi ha hagut més rotació.

Sumes tres mesos com a director. Com estàs afrontant aquest nou repte professional?
El primer que em va empènyer a presentar-me com a candidat a dirigir Ràdio Arenys és per l’amor que sento per aquesta casa. Soc arenyenc i em sento molt orgullós que la nostra emissora municipal sigui la degana de Catalunya. La pandèmia ha posat en relleu que la informació de proximitat té més valor que mai i molt camí per recórrer.

Aterres en un moment d’excepcionalitat que ha obligat les institucions a estrènyer-se els cinturons.
Soc conscient que els mitjans de proximitat viuen una situació complexa, perquè la pandèmia ha provocat que els recursos públics es destinin a altres necessitats. Així i tot, aprofitant els recursos humans (12 professionals) que té l’emissora i amb ganes de tirar endavant tot allò que vull que sigui Ràdio Arenys.

Quina és la prioritat?
Apuntalar el valor social d’una informació honesta, pròxima i que sigui referencial en l’ús de les noves tecnologies per tal d’oferir continguts àgils i a mida de l’època que ens toca viure. I ho hem de fer aplicant la creativitat de tots els actors de la cadena informativa. La meva prioritat és modernitzar Ràdio Arenys.

“La pandèmia ha posat en relleu que la informació de proximitat té més valor que mai i molt camí per recórrer”

I com ho faràs?
Recollint el prestigi de l’emissora i de la feina feta pels treballadors en aquests darrers anys. Tot passa per fer-nos més presents a les xarxes socials, que ens permeti guanyar-nos la confiança de molts més oients i poder interactuar-hi. Per Sant Jordi vam posar en pràctica el que ha de convertir-se Ràdio Arenys a partir d’ara.

Com va ser Sant Jordi des de la ràdio municipal?
Vam sortir al carrer per emetre una programació en directe acompanyant-nos del suport visual des de diferents punts del municipi. És el mateix contingut de sempre, però adaptant-lo a la nova realitat digital. Així i tot, he de subratllar que, en els darrers anys, el món digital ha avançat molt en la qualitat d’imatge, però cal que faci el mateix en el so. Som una ràdio i cal potenciar l’àudio i els elements més radiofònics.

Què aporta La Xarxa a Ràdio Arenys?
És un gran ajut pels continguts que t’aporta. A més et dona facilitats per compartir informació i experiències d’altres emissores. La Xarxa emet informatius que van més enllà del que et poden oferir Catalunya Ràdio o RAC1. Per tant, formar part de La Xarxa és molt positiu per a una emissora com la nostra.

Després de treballar tants anys lluny d’Arenys, com respira la comunicació local?
La comunicació local és una factoria de talent impressionant. La majoria dels professionals que no viuen a Barcelona s’han format en mitjans locals. Per això, no acabo d’entendre el menysteniment que hi ha dins el sector.