Irene Toca (Banyoles, 1978) és la directora de la revista L’Ham, que acaba de complir 35 anys des del llançament del seu primer número, el 1986. Llicenciada en Filologia Catalana a la Universitat de Barcelona, lidera una nova etapa de la revista de Banyoles i el Pla de l’Estany, després d’assumir-ne la propietat arran de la jubilació dels seus pares, que van impulsar-la. A Comunicació 21, Toca explica com la revista es prepara per al futur.

L’Ham s’ha convertit en la revista de Banyoles i el Pla de l’Estany.
Sí, tot i que L’Ham no és una publicació periodística, sinó una guia d’informació de serveis. Tot i que hi ha articles de col·laboradors, no fem periodisme. No hi ha cap periodista dins l’equip, per tant, la nostra prioritat és informar de les activitats que es fan al nostre territori. Cal destacar l’aportació que fan les entitats per donar més cobertura a les activitats.

La revista apareix el 1986 i s’ha publicat durant 35 anys de forma ininterrompuda.
Sí, excepte dos mesos, l’any passat, a causa de la pandèmia. L’Ham ha estat un projecte compartit dels meus pares que jo vaig heretar fa pocs anys. Va sorgir amb la necessitat d’informar sobre les activitats de Banyoles, i amb el pas dels anys ja s’ha convertit en una eina imprescindible. A tothom li agrada tenir la revista a casa, especialment a aquells qui encara ens agrada tocar el paper.

I als joves, que se senten més allunyats del model clàssic del paper, què els ofereix L’Ham?
Des de fa temps que estem intentant que els joves també hi tinguin cabuda. Per això hem incorporat tres col·laboradors joves que aporten continguts adreçats a aquesta franja d’edat. Una de les prioritats és atraure’ls, així serà una manera de garantir continuïtat del projecte.

Quin és el tiratge?
És de 7.000 exemplars mensuals, que es reparteixen entre Banyoles i el Pla de l’Estany, i un miler més de l’habitual per Nadal tenint en compte la campanya comercial. Tenint en compte el nombre d’habitants que té la comarca és un tiratge molt potent, arribem a tot arreu. Aquest és un valor afegit a l’hora de captar anunciants.

“Aquest model de revista gratuïta finançada pels anunciants cada cop és més difícil, perquè en el cas de L’Ham el petit comerç a Banyoles està desapareixent”

Com ha evolucionat la publicació?
Sempre s’ha mantingut amb el mateix format de quartilla, però va començar sent una publicació en blanc i negre i ara és a color. En els darrers anys s’ha fet un redisseny de la revista, cosa que l’ha feta més atractiva. Això ha fet que sigui més llaminera per als possibles anunciants, ja que no oblidem que vivim de la publicitat.

Com és la lluita per captar els anunciants?
Aquest model de revista gratuïta finançada pels anunciants cada cop és més difícil, perquè en el cas de L’Ham el petit comerç a Banyoles està desapareixent. Hi ha un Espai Gironès a tocar amb grans marques que està fent estralls en el petit comerç, però això serien figues d’un altre paner. Si li sumes que la majoria de botiguers ja en té prou anunciant-se en les seves pròpies xarxes socials, ho fa tot molt més difícil mantenir una publicació com la nostra.

Com s’està adaptant L’Ham a la nova revolució digital?
Des de fa tres anys disposem d’un portal web que acabem visualitzant tots els continguts que apareixen al paper amb tota la informació de la comarca (comerços, serveis, agenda diària, notícies locals, etc.).

Més enllà d’una aturada de dos mesos de l’edició de paper, què ha generat la pandèmia?
Ens ha anat prou bé, perquè els dos mesos en els quals no vam aparèixer en paper, els lectors van prendre’s l’hàbit de consultar el web. Ara ja hi ha anunciants que volen anunciar-se al web, així que estem evolucionant en positiu, sense oblidar-nos del format paper, que és el que fins ara ens dona sentit i ens ha fet arribar fins aquí.

El paper viu una crisi cada cop més forta, fins al punt que es pronostica la seva desaparició. L’Ham tindria continuïtat en el cas que només aparegués en format digital?
Sí, després de 35 anys, a la revista L’Ham estem preparats per viure del digital, ja que en paper no sobreviurà gaire més temps. Per això, aquest escenari digital el tenim contemplat. Estem dedicant tots els esforços a ampliar i dinamitzar el web. No només amb els continguts que han estat la base fins ara, sinó que hem apostat per noves col·laboracions, com ara un grup gastronòmic que crea una recepta amb productes comprats al Pla de l’Estany, a càrrec dels anunciants.

Més enllà del projecte editorial, a la seu de L’Ham s’hi exposa art i artesania local.
Soc una apassionada de l’art, i hem convertit l’oficina en una galeria d’art i artesania de la comarca. Així s’hi exposen les obres que fan per oferir la possibilitat de donar-los una oportunitat de donar-se a conèixer i que puguin vendre. La seu de L’Ham és un espai molt cèntric de Banyoles i hem volgut que no fos únicament una oficina, i així la dotem d’una ànima més artística.