Manel Carvajal (Barcelona, 1960) és el director gerent de Vallès Visió, la televisió pública del Consorci Teledigital Mollet. Llicenciat en Ciències de la Informació a la Universitat Autònoma de Barcelona, va ser editor dels informatius i cap de redacció de TVE Catalunya; cap de l’àrea d’informació del Telediario de TVE a Sant Cugat, i cap d’informatius a COMRàdio. Fa sis anys Carvajal es va incorporar a Vallès Visió on ha integrat les seves dues passions: el món local amb el periodisme audiovisual. A Comunicació 21 posa en relleu el paper de Vallès Visió com a mitjà de comunicació de qualitat, de proximitat i amb vocació de servei públic.

La teva carrera professional ha estat a la inversa: de dalt a baix.
Així és. Majoritàriament la progressió del periodista és de baix a dalt, però en el meu cas has estat a la inversa. Aquesta experiència adquirida durant més de 30 anys em serveix per marcar la diferència a l’hora de treballar des d’un mitjà local respecte als mitjans generalistes. I és important perquè hi ha una tendència entre els mitjans locals de voler assemblar-s’hi o, fins i tot, un intent de voler competir-hi que no té cap sentit. En tot cas, som complementaris.

Què has aportat a Vallès Visió?
Que tingui com a prioritat la qualitat i la informació de proximitat. L’aspiració és aquesta. Quant a la informació, és imprescindible l’emissió dels informatius en directe i no allargar els continguts, cosa que es feia amb anterioritat. Només així és com aconseguirem retenir l’atenció de l’espectador. Així i tot, assumim que en la informació política que es genera a les sessions plenàries dels ajuntaments no tothom hi surti representat. Però som un mitjà de comunicació i el que preval és l’interès periodístic.

El projecte, de titularitat pública, depèn dels ajuntaments que es troben sota el paraigües d’un consorci. Tots els municipis han remat sempre en la mateixa direcció?
No, hi ha hagut poblacions que s’han despenjat al llarg dels anys. La més recent va ser Parets del Vallès, que fruit d’un canvi de govern en les darreres eleccions municipals va prioritzar altres interessos per davant de la televisió. N’hi ha hagut d’altres com ara la Llagosta i Sant Fost de Campsentelles. Actualment el consorci de Vallès Visió l’integren Mollet, Montornès, Montmeló i Martorelles, que s’han mantingut en el consorci.

La pandèmia va impedir la celebració prevista del desè aniversari.
Sí, va coincidir amb el confinament. Teníem la festa preparada, però va ser impossible fer-ho. Com a contrapartida, durant el confinament i els primers mesos de la pandèmia vam doblar l’audiència. Més enllà d’això, ha estat un punt d’inflexió on hem redissenyat el logotip de la casa i hem enfortit els continguts del web i les xarxes socials. En aquest sentit, Vallès Visió vol seguir transformant-se en un mitjà multimèdia.

“Discrepo d’aquells mitjans locals que valoren més els continguts generalistes que els ofereix La Xarxa”

La producció d’informatius, programes i espais audiovisuals de producció pròpia de Vallès Visió són serveis externalitzats. És una peculiaritat de Vallès Visió?
Som l’única televisió local sense una plantilla de treballadors pròpia. Una dotzena de redactors i tècnics multimèdia de l’empresa Spurna Visual, del grup Lavinia, que és qui produeixen tots aquests continguts. La prioritat de Vallès Visió és la informació de proximitat i aquest és l’encàrrec que té aquesta productora externa. L’acord amb Spurna Visual ens permet tenir un seguit de serveis complementaris com ara l’adaptació de les notícies segons el format televisiu, web o xarxes socials. Amb tot plegat hem optimitzat molt millor els recursos i la immediatesa, dos aspectes rellevants per un mitjà local com Vallès Visió.

Fins i tot es van atrevir a produir una websèrie. Com va sorgir la iniciativa?
Va néixer fruit d’un estudi previ sobre l’audiència de Vallès Visió. Jo tenia la idea preconcebuda que el prototip d’espectador de televisió local era una persona d’edat avançada, i vam detectar que era un perfil de mitjana edat, tenint en compte que els més joves no miren la televisió. Aquesta websèrie va ser l’excusa per atraure aquesta bossa d’audiència amb la necessitat d’oferir uns continguts que generessin l’interès per seguir mirant la televisió. Un seguit de càpsules audiovisuals d’una durada aproximada de cinc minuts i protagonitzades per joves del territori, un fet que va tenir molt bona acollida.

L’estrena de Tu qui ets? va ser un èxit i tenien coll avall la producció d’una segona temporada. L’emetran?
Sí, ja havíem enregistrat una part de la segona temporada, però la pandèmia ens ho va estroncar inicialment. Tenint en compte que ara convivim amb mascareta i amb distància de seguretat, hem decidit tornar a enregistrar tota la segona temporada sencera. En principi l’emissió és prevista que comenci a finals de febrer. El més rellevant de l’experiència és com sumar nova audiència i, sobretot, un públic més jove que majoritàriament no coneix ni consumeix la televisió local.

Quin valor té comptar amb La Xarxa com a soci?
Aporta continguts i recursos que ens permeten oferir una programació més continuada afegint-hi aquells que elaborem pròpiament des de Vallès Visió. Discrepo d’aquells mitjans locals que valoren més els continguts generalistes que els ofereix La Xarxa. En canvi, jo soc més partidari d’aquells recursos que ens genera La Xarxa que ens permeten produir més continguts propis i de proximitat. Crec que aquesta hauria de ser la prioritat per no caure en la temptació de voler competir amb els mitjans generalistes.

Tenir presència en les noves plataformes de consum audiovisual és una prioritat compartida per totes les televisions locals del país.
Així és. Que el teleespectador consumeixi televisió per aquestes plataformes en detriment de la TDT serà més aviat del previst. Hi hem de ser i tant de bo sigui possible. Per tant, aquest és un dels grans reptes per a Vallès Visió. Ara bé, d’aquí a un any i mig hi haurà el pas a l’alta definició i aquest és un repte en el qual estem treballant des de fa temps. Amb previsió hem anat renovant el material tècnic perquè quan arribi el moment contenir la despesa. Som conscients que en plena pandèmia els ajuntaments han d’assumir despeses que abans no tenien previstes i que el mercat publicitari es troba en una situació delicada, cosa que ens ofereix un escenari complex a tots els mitjans, també a Vallès Visió.