Miriam Garcia Liébana (Lleida, 1991) és periodista i la coordinadora de Lleida24.cat, la primera plataforma de pòdcasts 100% lleidatana que ha impulsat UA1 Lleida Ràdio, on és sotscap d’informatius. Graduada en Periodisme i Comunicació Audiovisual a la Universitat de Lleida, ha treballat sempre a UA1 Lleida Ràdio, que durant la pandèmia va complir el seu desè aniversari. A Comunicació 21, Garcia Liébana reivindica el format de pòdcast com a eina complementària a la ràdio convencional.

Com sorgeix el projecte d’impulsar una plataforma de pòdcasts?
Fruit d’una necessitat que vam detectar amb l’onada que hi ha hagut arreu amb un consum cada cop més elevat de pòdcast. És una eina que neix com un espai on difondre continguts de tota mena amb un punt de vista clarament lleidatà, feta des d’un prisma local, però adreçada a tot aquell qui vulgui escoltar-nos.

Quina és l’oferta actual de Lleida24.cat?
Compta amb continguts de proximitat que aborden temàtiques universals, cuinades a foc lent, i per consumir on i quan es vulgui. Lleida24.cat s’ha estrenat inicialment amb set programes de temàtiques diverses com esports amb Antoni Laso; economia amb Jordi Sebastià; hàbits saludables, cultura, història, crònica negra i natura amb Rosa Peroy; i de natura amb Francesc Balañá. En les setmanes vinents incorporarem noves propostes a la nostra oferta.

Quin valor té el format del pòdcast en l’entorn audiovisual?
Per a mi el valor que té és que s’adapta al consum de productes audiovisuals, que cada cop té més demanda. El pòdcast és transportar la plataforma de pel·lícules i sèries a la ràdio. Els oients ja no consumeixen tota una programació de ràdio, sinó que trien els continguts que els genera interès. I això ha fet que cada cop, especialment la gent jove, escolti menys la ràdio convencional i tingui més interès en el format del pòdcast.

Lleida24.cat és una estratègia per adaptar-se als nous temps?
Sí, però tampoc és allò de renovar-se o morir. Tot plegat amb l’objectiu d’obrir nous horitzons als nostres oients i apropar-los els continguts d’una manera innovadora i, sobretot, adaptada a les seves necessitats. I és que, en un context en què el consum d’entreteniment cada cop es fa més a la carta i de manera més globalitzada, correm el risc de perdre la visió de proximitat. I això és contra el que vol lluitar Lleida24.cat.

“Aquesta plataforma neix com un espai on difondre continguts de tota mena amb un punt de vista clarament lleidatà

El consum del pòdcast s’associa directament a la gent jove?
No, s’associa a aquells oients que consumeixen de forma diferent a la ràdio tradicional. Hi ha gent més gran que també consumeix pòdcast, i ho fa perquè li interessa una temàtica concreta. I fins i tot, la majoria de persones que elaboren els pòdcasts a Lleida24.cat no són joves, però sí que volem que sigui un format que ens hi apropi. I convidar tothom que ho vulgui a presentar la seva proposta de pòdcast.

Quin lligam té el projecte amb UA1 Ràdio Lleida?
Compartim dependències, tot i que hi ha un estudi exclusivament per a Lleida24.cat. El projecte va per separat, tenint en compte que ha nascut perquè al ventall de pòdcasts només s’hi tingui accés per la mateixa plataforma. És un aspecte que tenim clar des de l’inici. Els continguts dels pòdcasts són més atemporals i sense data de caducitat; en canvi, a UA1 Ràdio Lleida prima l’actualitat, té una altra programació i un altre ritme.

“El valor que té el pòdcast és que s’adapta al consum de productes audiovisuals, que cada cop més té més demanda”

Aquest projecte pot convertir-se, també, en una plataforma per captar nou talent a UA1 Lleida Ràdio?
No ens ho havíem plantejat així, i no és la voluntat inicial. No es pot dir mai que algú que elabori un pòdcast acabi formant part de la plantilla d’AU1 Lleida Ràdio. No hi ha res impossible, però aquesta no és la intenció.

Com t’imagines el projecte d’aquí a un any?
Que s’hagi consolidat i que mantingui l’interès que ha generat aquest primer mes des que el vam posar en marxa. Tenint en compte que és la primera vegada que s’impulsa un projecte d’aquestes característiques a la demarcació de Lleida, qualsevol dada serà positiva. La gran majoria d’emissores generalistes tenen plataformes de pòdcast, nosaltres som la primera ràdio local a fer-ho.

UA1 Lleida Ràdio ha celebrat el seu desè aniversari. És ja una eina molt arrelada en la demarcació?
Sí, i la pandèmia encara ens hi ha ajudat molt més a arrelar-nos-hi. Han estat uns mesos que hem guanyat audiència, tal com mostrava l’estudi que ha encarregat l’empresa. Aquesta dada i el guardó que ens va atorgar Ràdio Associació de Catalunya acaba sent un impuls per continuar creixent en aquest projecte radiofònic. Ens trobem en un moment dolç, amb una programació pròpia estable. I penso que és bo per al panorama comunicatiu lleidatà.

Què suposa l’aixopluc de La Xarxa?
La Xarxa et permet establir sinergies amb la resta d’emissores locals del país, i a partir d’aquí, la possibilitat d’incorporar nous continguts que reforcen la programació. Allà on no arribem, La Xarxa ens permet poder vestir de continguts informatius i d’entreteniment la graella d’UA1 Ràdio Lleida. I a la inversa, també aportem els nostres continguts per a la resta d’emissores de La Xarxa.