Víctor Costa (Sarrià, Barcelona, 1994) és periodista i director de VIA Empresa, una capçalera del grup Totmedia. Graduat en Economia per la Universitat Pompeu Fabra, va treballar a La Vanguardia i ElNacional.cat abans d’incorporar-se a VIA Empresa. En els dos anys que porta al capdavant, la capçalera ha fet un salt endavant, cosa que li ha permès rebre el reconeixement del sector amb tres guardons en molt poc temps: Premi Llengua Nacional, Premi Joan Sardà Dexeus i Premi Pime 2020. A Comunicació 21, Víctor Costa reivindica una altra manera d’explicar l’economia, més propera, més planera i feta en català.

L’especialització en economia és un valor afegit per liderar una capçalera com VIA Empresa?
Crec que sí, perquè et dona una mirada molt més àmplia. Després de trepitjar el carrer, veure les redaccions i descobrir el periodisme, l’economia et fa trencar una barrera. L’economia és present tots els dies, en les decisions diàries, perquè al capdavall l’economia és la gestió dels recursos en un temps finit. Per això dic que VIA Empresa és més que un diari d’economia, parlem de tot menys de política, i fem pedagogia de l’economia. Crec que hi ha un interès real per l’economia i la gent ha de tenir aquesta informació.

Quin és el tret d’identitat de VIA Empresa i què aporta en el periodisme econòmic del país?
El distintiu de VIA Empresa passa per la visió d’economia que tenim i per la manera de fer periodisme. Vivim un periodisme de fast food, de consum ràpid, de titulars pescaclics, i VIA Empresa escenifica una conversa, un instant diari, un moment de pausa i de reflexió, d’anàlisi. És un periodisme que neix del lideratge compartit, de pluja d’idees, de no quedar-nos només amb el titular, sinó que anem més enllà, i això és el més important. El nostre cor no és tant l’actualitat, sinó els temes en profunditat. I especialment, un periodisme optimista i responsable. Aquest és el nostre model, el portem a l’ADN.

Optimista i responsable?
Sí, VIA Empresa no cau en polèmiques ni confrontacions. El diari no és un agent passiu, sinó que ajuda a construir la realitat, i això passa per ser altaveu d’empreses i autònoms. El periodisme ha de fer el paper de denúncia, però també el d’explicar la realitat, l’actualitat. Un diari ha de ser més que un diari i ha d’explorar nous formats. VIA Empresa és un diari més aviat qualitatiu, no pas quantitatiu, perquè no volem anar a un públic de masses, anem a fidelitzar els lectors i que empatitzin amb les històries que expliquem cada dia. Tenim el feedback dels empresaris i VIA Empresa és diferent, el sector ens percep com un mateix actiu dins del sector.

Amb una clara aposta pel territori.
Així és. Aquesta és una gran aposta. VIA Empresa no s’entén només vivint a Barcelona, el territori té moltes més tonalitats. Ho fem amb un llenguatge molt determinat i amb una clara defensa del català dins el sector empresarial. Oferim conceptes tècnics als lectors, expliquem casos concrets, la realitat de les empreses, però amb llenguatge entenedor. Si no fos així, possiblement no arribaríem a la gent.

“Vivim un periodisme de fast food, de consum ràpid, de titulars, i VIA Empresa escenifica una conversa, un instant diari, un moment de pausa i de reflexió, d’anàlisi”

La llengua (catalana) és un distintiu de VIA Empresa. Actualment hi ha una edició en català i una altra castellà. És prevista una versió en anglès?
Hem introduït l’anglès en una secció, VIA Empresa in English, on expliquem alguns temes rellevants. Són traduccions puntuals que ens permeten més projecció internacional. Ara bé, una versió de tot el web en anglès seria una molt bona idea, ho tenim en compte.

VIA Empresa és una capçalera en format digital. És prevista una edició en paper?
VIA Empresa va néixer i ha crescut en format digital, però no descartem fer alguna edició de paper, tot i que no és una proposta que estigui sobre la taula. Per això dediquem tots els esforços en seguir consolidant el VIA Empresa digital.

Quins?
Volem potenciar la visió de l’economia que tenim i obrir nous fronts cap a la distribució de nous formats audiovisuals. Al mateix temps volem obrir noves seccions i fitxar nous opinadors. Constantment estem revisant el que fem, però la prioritat és el periodisme, oferir bons continguts als lectors. Ara hem tingut un creixement sostingut i volem seguir en aquesta línia.

Ser una capçalera temàtica fa que jugueu amb un cert desavantatge respecte dels mitjans generalistes?
VIA Empresa és un mitjà generalista dins un diari temàtic, perquè entenem l’economia d’una manera transversal i pluridisciplinària.

Quin és el perfil de lector de VIA Empresa?
És un públic molt igualitari, i em fa estar molt orgullós. La franja d’edat se situa entre 40 i 50 anys, tot i que estem fent una aposta a les universitats per fer pedagogia de l’economia i arribar a un potencial públic més jove. Generem continguts atractius, tot i que hem de millorar-ne la distribució. Aquí entra el debat de les xarxes socials, sobre com ho fem, i per això hem optat per la difusió de butlletins (dos diaris). Per a mi, les xarxes socials són com un quiosc, però la fidelització real és quan els lectors obren directament la finestra de VIA Empresa.

“Tenim el feedback dels empresaris i VIA Empresa és diferent, el sector ens percep com un mateix actiu dins del sector”

Sou un equip petit que vola alt.
Sí, som un equip on tothom juga un paper determinant. Jo que em sento molt cruyffista crec molt en el joc amb la pilota al peu. I aquest és l’estil de joc de VIA Empresa, en el qual tothom actua amb determinació des de la seva posició. Des dels col·laboradors, els periodistes, els corresponsals, els analistes, els professors d’universitats i els directius empresarials fins al consell editorial. Un equip petit amb la idea de joc clara i definida.

I prou distingida. El 2020 va ser l’any dels premis.
[Riu] Va ser una bogeria, però més enllà dels premis, el rerefons ens demostra que anem en la direcció correcta. El darrer premi –de la patronal PIMEC– ens va distingir, també, per haver donat veu a les pimes i autònoms afectats per la Covid-19. Això vol dir que parlem d’economia i que som al costat de la gent. La Direcció General de Política Lingüística va premiar-nos per la funció divulgativa del llenguatge econòmic en català, i el més personal, el Premi Joan Sardà Dexeus a la millor trajectòria personal en la difusió de l’economia, va ser atorgat pel Col·legi d’Economistes de Catalunya.

Jove i de trajectòria curta, no ha estat cap impediment per rebre el reconeixement del sector. Quina ha estat la teva aportació com a director de la capçalera en aquests dos anys?
Vaig heretar un llegat molt potent de la Laia Corbella i la Neus Navarro, però també dels pesos pesants de la casa: l’editor Ramon Grau, a més del director general Xavier Grau i el Carles Flo, qui ha sigut un gran mentor per a mi. Tots ells van posar la llavor perquè VIA Empresa sigui avui el que és. Des del primer dia com a director he volgut posar en valor que l’economia es pot explicar amb l’ADN VIA Empresa. He intentat anar més enllà amb la visió que l’economia ho és tot, i hem tocat temàtiques molt diverses amb l’economia com a fil conductor. La meva petjada a VIA Empresa és haver pogut mostrar la meva manera d’entendre el periodisme.

Ets un apassionat al futbol però et dediques professionalment al periodisme econòmic. Et sents còmode que t’etiquetin en aquest àmbit?
Soc molt feliç dirigint VIA Empresa, fent periodisme econòmic, però des de petit tinc un somni: crear el meu propi mitjà de comunicació. Des de que vaig acabar la carrera d’Economia, en el meu bloc de notes del mòbil hi vaig apuntant totes les idees que em venen al cap. No sé si mai podré fer realitat aquest somni, però mentrestant em serveix per fixar-me constantment en la manera de treballar d’altres mitjans, principalment internacionals, i només fer aquest exercici ja és un somni prou enriquidor.