Foto: Patricia J. Garcinuño

Angy Galvín (Palma, 1994) és periodista i des d’aquest mes de juny dirigeix la delegació d’elDiario.es a les Balears. Doctora cum laude en Periodisme per la Universitat Complutense de Madrid, va obtenir el grau a la Universitat Autònoma de Barcelona i un màster en Comunicació Política a la Complutense. Ha aterrat, de nou a ses Illes després de treballar durant cinc anys a la redacció d’elDiario.es a Madrid. Anteriorment havia exercit a les Illes Balears a COPE i Europa Press. A Comunicació 21, Galvín apel·la per una altra manera de visualitzar les Balears en els mitjans de comunicació.

Com s’ha gestat la delegació a les Balears d’elDiario.es?
Des de fa molt de temps, elDiario.es tenia la voluntat de posar en marxa aquesta delegació a les Balears, però mai s’acabava de dur a terme per diferents motius. Tot es va desencallar després d’una conversa amb el director, Ignacio Escobar, quan vaig dir-li les meves intencions de tornar a les Balears.

A Madrid ja havies complert una etapa?
A Madrid he viscut els millors anys de la meva vida. M’encanta la ciutat, vaig ser molt feliç i he deixat molts amics i companys de la redacció. Però després de cinc anys treballant-hi, tenia la necessitat de canviar d’aires. Tornar a casa.

Com s’està implantant elDiario.es en l’ecosistema comunicatiu balear?
No som un mitjà de comunicació estrictament balear, del mateix territori. Som una delegació d’una capçalera estatal i la nostra prioritat és fer arribar als lectors el més rellevant de les Illes Balears. Es tracta de trobar un equilibri entre allò que interessa a les Balears i a la resta de l’Estat.

elDiario.es aterra a les Balears per fer la competència a les principals capçaleres que tenen edició de paper com ara Diario de Mallorca i Última Hora?
No, perquè hi tenim moltes diferències. D’entrada, aquestes dues capçaleres compten amb plantilles molt àmplies i especialitzades en tots els àmbits d’actuació. A més, tenim un ritme diferent al de la resta de mitjans. No ens preocupa tant la immediatesa, sinó que la prioritat és posar-hi una mirada més profunda, amb més pausa, apostant pels reportatges en profunditat. Així i tot, sempre estem pendents del dia a dia.

“Apostar pel periodisme d’investigació és una qüestió de prioritats i de recursos”

El periodisme d’investigació és un dels segells d’elDiario.es. El sentit del periodisme passa cada cop més per aquí?
És una aposta molt identitària d’elDiario.es, perquè al cap a la fi, aquells mitjans que es dediquen exclusivament a l’actualitat, tots acaben publicant les mateixes notícies. I no és que sigui per voluntat dels mateixos periodistes. I tampoc és que això passi només a les Balears. Apostar pel periodisme d’investigació és una qüestió de prioritats i de recursos. elDiario.es aposta per aquest periodisme i crec que els lectors ho agraeixen.

En què es pot incidir periodísticament des de les Balears?
Tradicionalment, els mitjans de comunicació sempre associen les Balears al turisme massificat o de borratxera, és el que acaba tenint repercussió. Ara bé, com a mallorquina puc assegurar que les Balears són molt més que tot això, s’hi fan coses molt més interessants que un estranger sigui notícia per un cas de balconing. El periodisme ha d’anar més enllà.

Quines temàtiques hi tenen cabuda?
Tot allò relacionat amb la memòria històrica, el medi ambient i la crisi climàtica, la corrupció i el feminisme. Són els eixos fonamentals de la nostra cobertura mediàtica i és des d’aquí on volem marcar diferències respecte a la resta de mitjans a les Balears. Perquè hi ha moltes històries per explicar més enllà del turisme low cost.

Com abordareu la centralització informativa que té Mallorca respecte a les altres illes?
Des del primer dia hem abordat la informació prioritzant totes les illes. Sense anar més lluny, en un dels primers reportatges que hem publicat, sobre les dificultats de trobar un lloguer, els testimonis eren de Menorca i d’Eivissa. M’agrada visualitzar la visió més col·lectiva, així és com mostrarem el caràcter illenc.

“En un moment en el qual la majoria de mitjans estan aprimant les redaccions i desmantellant delegacions, elDiario.es fa tot el contrari”

Quin valor té la marca d’elDiario.es en l’àmbit del periodisme?
És una marca que s’associa al rigor i la veracitat. Però elDiario.es va néixer per denunciar a través del periodisme els casos de corrupció a l’Estat espanyol. És a dir, que forma part del seu ADN. No vull dir que la resta de mitjans no tinguin aquests mateixos distintius, perquè no som un mitjà que caiguem en la temptació del clic fàcil. I destacaria un altre valor.

Quin?
El periodisme de qualitat que es fa per tot l’Estat espanyol a través de les delegacions que té arreu del territori; en un moment en el qual la majoria de mitjans estan aprimant les redaccions i desmantellant delegacions, elDiario.es fa tot el contrari, hi aposta més que mai.

Serà viable una delegació del diari a les Balears?
Sí, i així ho demostrarem. Fins abans de l’obertura de la delegació comptàvem amb la periodista Esther Ballesteros com a freelance (ara s’ha integrat a la delegació), i jo mateixa escrivia reportatges des de la redacció de Madrid pel meu coneixement del territori. La consolidació de la delegació passa, també, perquè s’hi sumin nous associats.

Quina acollida ha tingut l’obertura de la delegació a ulls de la resta de col·legues i mitjans de comunicació?
[Somriu] Ja he parlat gairebé amb tothom i la rebuda ha estat molt bona. Soc una persona molt respectuosa amb tothom, no veig cap rivalitat amb la resta perquè, a més, som un territori molt petit on ens coneixem tots. Ara bé, se m’ha col·lapsat la bústia de missatges del correu electrònic de periodistes interessats a formar part de la delegació, que aniré responent de mica en mica.

Acabes de doctorar-te en Periodisme. En què ha consistit la teva tesi doctoral?
He abordat la regulació dels mitjans de comunicació en campanya electoral a França i a l’Estat espanyol. És una temàtica que a Catalunya, sense anar més lluny, sempre genera soroll entre el col·lectiu de periodistes, especialment en l’àmbit en els mitjans públics.

Què n’has tret, de tot plegat?
Que cal actualitzar sa normativa, perquè és la legislació amb què compten els mitjans de comunicació durant les campanyes electorals. Tenint en compte abans de l’era d’internet el paper fonamental que jugava la televisió per als ciutadans, ara cal actualitzar aquest marc normatiu, perquè les campanyes electorals tenen molta incidència en els espais d’internet, un àmbit que no està regularitzat. És necessari, a més, que s’imposin els criteris periodístics.