Josep Ritort i Andreu Casero (foto: AMIC Balears).

“Si els mitjans de comunicació de proximitat no fan ús del català a les xarxes socials, ho faran uns altres i en una altra llengua, que acabarà sent la que arrelarà a la comunitat. Per tant, han de fer aquest esforç per ser-hi”. Així va pronunciar-se Josep Ritort, secretari general de l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació, dilluns, en la Jornada de formació i innovació per a mitjans de proximitat que va tenir lloc a l’Arxiu del Regne de Mallorca a Palma. La sessió va promoure-la la Direcció General de Política Lingüística amb el suport d’AMIC Illes Balears.

La trobada va servir per detectar les mancances i oportunitats que genera el nou escenari digital. “Alguns dels mitjans de proximitat que són presents encara no han fet el salt al digital. I dels que són al digital, alguns no aprofiten les xarxes socials com caldria”, va assenyalar Ritort. A més s’hi suma el relleu generacional: “Hi ha la necessitat que en algunes capçaleres s’hi impliqui gent jove que s’adapti millor a la transformació digital”.

Per superar els esculls, Ritort recomana que hi hagi “més col·laboració entre els mitjans. L’estratègia d’anar per lliure no té continuïtat en els temps que corren. És l’única manera, cal una premsa de proximitat forta i moderna, que creï comunitat, que generi cohesió social entre els pobles i fomenti l’ús social de la llengua catalana”.

La jornada va comptar amb la presència d’una trentena d’editors i directors de capçaleres de les Illes Balears, tenint en compte les restriccions de l’aforament que marca la pandèmia. A més, s’hi van sumar una quarantena de representants de mitjans de comunicació de proximitat de Catalunya i el País Valencià de forma telemàtica.

Incertesa amb la pandèmia

A les dificultats que genera la transformació digital s’hi ha sumat, ara, la pandèmia.”La Covid-19 ha accelerat, encara més, la transformació digital en els mitjans de comunicació”, va dir. Segons Ritort, “els editors viuen amb incertesa els mesos de pandèmia i, sobretot, davant un possible rebrot del virus fins a la propera primavera. Hi ha un neguit evident per la situació econòmica”.

La jornada va constar de dues ponències a càrrec de la professora i investigadora de la UAB, Carmina Crusafon, i el catedràtic de Periodisme de la Universitat Jaume I de Castelló, Andreu Casero, a més d’una taula rodona.

En la seva intervenció, Crusafon va reconèixer que “en el centre de l’estratègia de mitjans de comunicació hi ha d’haver un telèfon mòbil”. La investigadora va analitzar les tendències dels mercats mediàtics internacionals sense perdre de vista la mirada balear.

D’altra banda, Casero va posar l’accent en els nous formats que ofereixen les xarxes socials, i va assegurar que el podcast “és una nova oportunitat per als mitjans, unes píndoles curtes, econòmicament rendibles, i que ofereixen un gran recorregut”. Casero va presentar Nous formats per al periodisme de proximitat a les xarxes socials, la proposta guanyadora del segon Premi de recerca en nous models de negoci per a empreses de periodisme de proximitat de l’AMIC.

“Aquestes jornades serveixen als editors sortir de la seva rutina i que se’ls ofereixin nous recursos per innovar”, va dir Ritort. L’AMIC té previst programar més sessions de treball i formació adreçats als mitjans de comunicació de proximitat. Abans de finals d’any és previst que promogui una jornada al País Valencià.