21 mitjans francesos han unit forces en el programa Objectif Désinfox, per tal de contrarestar les informacions falses de cara a les eleccions presidencials de l’abril.

La iniciativa va ser impulsada al desembre per l’Agence France-Presse amb el suport de Google per lluitar contra la desinformació. Ara s’hi ha afegit 20 Minutes, Arte, BFMTV, Euronews, Fact & Furious, FactoScope, France24, Konbini, LCI, M6, Mediacités, Phosphore, Rue89 Bordeaux, Rue89 Strasbourg, RFI, Radio France Maghreb 2, RMC, RTL, TF1 i TV5 Monde. A aquesta coalició també s’hi suma l’Institut Nacional d’Estudis Demogràfics com a soci acadèmic.

“Dins d’aquesta coalició oberta al conjunt de les redaccions franceses, els mitjans associats uniran forces per lluitar contra les informacions falses, posaran en comú les seves verificacions per fer-les més visibles, i respondran a les demandes de verificació del públic en general”, expliquen en un comunicat.

Així doncs, el programa, coordinat per l’AFP, disposa d’un sistema de denúncia perquè el públic enviï per a la seva verificació declaracions polítiques (relatives a fets, no opinions), informacions que circulin a les xarxes o vídeos.

Els mitjans associats a Objectif Désinfox es comprometen a respectar tres principis bàsics: una cobertura de la informació imparcial, honesta i equilibrada; mètodes de treball transparents i accessibles als lectors; i correccions visibles i assumides.

“La missió de l’AFP és compartir la seva experiència com a líder en investigació digital, però la lluita contra la desinformació és un afer de totes la redacció. Per això fem tot el possible perquè aquesta agrupació sigui el més àmplia possible”, assenyala Fabrice Fries, president executiu de l’agència.