
El president d’Israel, Benjamin Netanyahu [foto: NBC News].
RSF recorda que, en un any, les forces israelianes han assassinat més de 130 professionals de la informació a Gaza, dels quals almenys 32 mentre exercien la professió, segons investigacions de l’organització. A més, agrega, els bombardejos han obligat la majoria de periodistes a desplaçar-se en diverses ocasions, i els que han pogut exiliar-se no tenen perspectives de tornar.
En paral·lel, les autoritats israelianes continuen bloquejant l’accés a Gaza de periodistes estrangers, i els pocs que han aconseguit entrar-hi sempre ha estat sota “l’estricta vigilància” de l’Exèrcit.
“A tot això s’hi afegeix la destrucció d’oficines de mitjans, les detencions i les tortures de periodistes, i els talls constants d’internet i d’electricitat”, apunta RSF. A més, els reporters que continuen treballant a Gaza “s’enfronten a campanyes de propaganda constants que qüestionen la seva integritat, sent acusats de col·laborar amb combatents o fins i tot d’haver participat en els atemptats del 7 d’octubre”, rebla.
Impunitat
Reporters Sense Fronteres afirma que totes aquestes “vulneracions” es produeixen en un “clima d’impunitat generalitzada”. En aquest sentit, l’ONG ha presentat quatre denúncies davant del Tribunal Penal Internacional per crims de guerra d’Israel contra periodistes.
“Un any de guerra s’ha traduït en un nivell de violència sense precedents contra els professionals dels mitjans de comunicació. Els periodistes a Gaza han estat delmats, i als reporters estrangers se’ls continua negant l’accés a la Franja. Les forces israelianes han fet tot el possible per impedir la cobertura del que passa a Gaza, atacant sistemàticament periodistes que arrisquen les seves vides per complir la seva tasca informativa. Aquesta situació ha restringit l’accés a la informació sobre la guerra, un tema d’interès públic global”, denuncia Rebecca Vincent, directora de campanyes de RSF.
“Els periodistes tenen dret a exercir la seva professió i a informar sobre aquest conflicte, i la ciutadania té dret a conèixer el que està passant a Gaza. RSF exigeix amb la fermesa més gran que es posi fi immediatament a la violència contra els periodistes, que s’adoptin mesures concretes per posar fi a la impunitat dels crims ja comesos, i que es permeti sense demora l’accés als periodistes estrangers”, afegeix Vincent.
L’ONG també recorda que, en l’inici de la resposta a l’atac de Hamàs, les forces d’Israel van assassinar tres periodistes al Líban mentre treballaven. Ara, un any després, amb l’ofensiva contra Hezbollah, els periodistes libanesos “corren el risc de ser víctimes d’aquesta massacre”.
Les dificultats per informar des dels mitjans israelians
Reporters Sense Fronteres també denuncia que, des del 7 d’octubre de 2023, “les intimidacions i la censura” de l’Executiu de Benjamin Netanyahu contra els mitjans de comunicació israelians “no ha fet més que augmentar”, i que els periodistes que cobreixen el conflicte treballen “sota fortes pressions”.
“Qualsevol cobertura que es consideri crítica amb el Govern de Netanyahu, o fins i tot que simpatitzi amb les víctimes palestines, ha esdevingut terreny perillós”, alerta l’entitat. En aquest sentit, recorda que només a l’octubre de 2023 una quinzena de periodistes israelians van ser agredits o amenaçats per les forces de seguretat o per ciutadans.
L’ONG explica que la repressió ha reforçat entre els professionals de la informació israelians un “clima d’autocensura” aguditzat per les “draconianes” lleis aprovades el novembre del 2023 pel Parlament, que entre d’altres permet prohibir els mitjans internacionals considerats una “amenaça per a la seguretat nacional”.
Així, fruit de la nova normativa, el passat juny es van prohibir les emissions d’Al Jazeera a Israel. A més, al setembre, l’Exèrcit va clausurar la seu de la cadena a Ramala.
RSF denuncia que la “censura” per part d’Israel també afecta d’altres mitjans internacionals. Així, recorda que, al maig, l’Exèrcit va confiscar una càmera de l’agència Associated Press i va tallar la seva cobertura en viu durant vàries hores.
“Durant aquest any de violència sense precedents contra els mitjans a Gaza, el periodisme també s’ha vist afectat a Israel. Els periodistes israelians que intenten informar sobre la guerra s’han enfrontat a pressions i intimidacions cada cop més grans, i el Govern de Netanyahu ha portat a terme polítiques i pràctiques equiparables a una censura absoluta. Aquesta tendència alarmant està restringint greument el dret dels israelians a accedir a una informació completa sobre la guerra, i causarà estralls a llarg termini en la llibertat de premsa al país si no es reverteix immediatament”, alerta Rebecca Vincent.


