La Corporació RTVE, juntament amb la Universitat Autònoma de Barcelona, la Universitat CEU San Pablo i ESADE, ha creat la plataforma d’investigació Observatori per a la Innovació dels Informatius a la Societat Digital (OI²) per tal de reflexionar i debatre sobre els constants canvis tecnològics al sector i la seva influència en els informatius.

Més concretament, l’OI² estudiarà com les noves tecnologies poden transformar les estructures narratives dels informatius, analitzant les conseqüències econòmiques i empresarials, i reflexionant sobre els nous models de negoci que s’obren amb les xarxes socials.

Els objectius de la plataforma, són:

  • Observar les narratives informatives en la societat digital i reflexionar sobre els suports, els formats i l’evolució de les tecnologies.
  • Analitzar les possibles implicacions socials, empresarials, industrials i econòmiques dels canvis.
  • Identificar les oportunitats que les noves tecnologies digitals ofereixen per a nous models de negoci innovadors en el sector.
  • Impulsar l’adaptació de RTVE a aquesta evolució.
  • Servir com a punt de trobada amb altres actors que propicien la innovació en els formats informatius, com universitats, escoles de negoci i empreses tecnològiques.
  • Traslladar aquestes reflexions a la societat i permetre que es visualitzi a RTVE com un actor i líder en innovació.

Jornada amb RAI News, France 24 i ZDK

La primera activitat de l’Observatori serà el 3 de novembre, a les 8.45 h, al centre de producció de Sant Cugat del Vallès, amb un seminari que té per objectiu intercanviar experiències entre professionals de TVE i altres televisions europees, així com de la universitat i el món de l’empresa.

En la jornada participaran Enrica Toninelli, vicedirectora de RAI News; Marc Saikali, director de France 24, i Thomas Heinrich, director de l’informatiu Heute de la cadena ZDF, els quals abordaran com s’han adaptat els seus respectius canals a una societat digital en constant canvi sense perdre la qualitat de la informació.

A més, la UAB presentarà una anàlisi del model audiovisual que utilitzen aquests canals, centrant-se en tractar els continguts, les estructures del programa i la presència en les xarxes socials, i analitzant si genera nous formats i nous llenguatges.

Per la seva part, la CEU San Pablo presentarà una anàlisi tecnològica sobre els diversos dispositius d’accés als continguts per plantejar si els periodistes utilitzen les xarxes socials en l’elaboració de les seves notícies i si la tecnologia pot condicionar la informació.

Finalment, ESADE reflexionarà sobre el model de negoci, els seus costos, i si són o no rendibles, i analitzarà des del punt de vista empresarial si aquests nous models presenten conflictes amb els mitjans tradicionals i com afecten a la cadena de producció i al consum a curt i mitjà termini.

L’Observatori per la Innovació dels Informatius a la Societat Digital té previst organitzar noves jornades i seminaris que serveixin de punt de trobada per intercanviar experiències, i promoure l’ús de sistemes de publicació, com blogs i fòrums d’opinió.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram