Un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya constata que els informatius de TV3, TVE Catalunya i 8tv han millorat el tractament de la violència masclista en línies generals respecte als tres estudis anteriors. La conclusió principal és que les tres televisions han anat augmentant paulatinament el temps dedicat a informar i sensibilitzar sobre la violència masclista, però que en el darrer treball aquesta atenció s’ha multiplicat.

El document analitza els principals teleinformatius en el període març-maig de 2018: Telenotícies migdia i Telenotícies vespre de TV3; L’informatiu migdia de TVE Catalunya, i 8 al dia de 8tv. A més de les informacions que fan referència explícitament a la violència masclista, s’han tingut en compte aquelles que versen sobre la discriminació i les situacions de desigualtat de les dones, per constituir el marc generador.

Increment de la cobertura

L’estudi mostra que TV3 va dedicar a la violència masclista 4 hores i 24 minuts, el 3,17% del total de temps de notícia (2,1 punts més que en l’anterior, de 2016); TVE Catalunya hi va dedicar 54 minuts, el 2,46% del total (1,31 punts més); i a 8tv el tema va ocupar 58 minuts, el 4,54% del total (un increment de 3,25 punts). Cal recordar que els anteriors treballs cobrien el trimestre octubre-desembre.

El CAC argumenta que el creixement experimentat aquest 2018 es pot deure a dos factors, a banda del canvi de trimestre: un, per la coincidència amb el 8 de març, Dia Internacional de les Dones (malgrat els anteriors estudis ho feien amb el 25 de novembre, Dia Internacional per a l’Eliminació de la Violència contra les Dones), i l’altre per la sentència de l’Audiència de Navarra a l’abril que va condemnar els membres de ‘La Manada’ per abús sexual i no per violació.

Una segona dada destacada de l’informe és que les informacions amb elements de reflexió i sensibilització social creixen en les tres cadenes respecte a l’estudi de 2016, mentre que cauen les notícies sobre casos concrets (agressions, cròniques judicials i explotació sexual). Més concretament, les primeres a TV3 van representar el 60,8% de les informacions; a TVE Catalunya el 58,4%, i a 8tv el 48,2%.

Privadesa de les víctimes

Les dades registrades el 2018 pels tres canals en relació amb el respecte a la privadesa de les víctimes de violència masclista reflecteixen una millora en tots els paràmetres analitzats en comparació amb els anteriors anys. D’entrada, cap dels tres canals analitzats va identificar dones agredides, de manera que es contribueix a evitar una eventual victimització secundària.

En l’informe de 2018 s’observa que l’aparició de la imatge de víctimes va ser gairebé inexistent, que les informacions sobre dades personals (edat, tipus de relació amb l’agressor i nom i cognoms) va baixar per sota del 10%, i, finalment, que les notícies il·lustrades amb imatges dels llocs dels fets van decréixer també per sota de la desena part de les notícies sobre violència masclista.

A més també van disminuir els elements d’espectacularització a l’hora d’informar sobre la violència masclista. En concret, es van registrar en el 15,5% de les notícies analitzades a TV3; en el 16,3% de TVE Catalunya, i en el 19% de 8tv. Aquestes dades suposen un descens gradual i constant d’aquest tipus de recursos a TV3 des del 2010, una baixada de més de la meitat respecte als períodes analitzats amb anterioritat a 8tv, mentre que a TVE Catalunya es manté estable.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram