cultura21, el portal català del sector de la cultura

el portal català del sector de la cultura

icono twittericono facebookicono rss
linia 20 edicions de proximitat

NOTÍCIES

Anna Sánchez-Juárez | Actualitzat el 03 Juny 2016 a les 13:59

Davant d’un públic informat, altament tecnòleg i exigent com són els millennials, la publicitat en els festivals de música ja no es redueix a la presència del logo en espais i marxandatge. Ara les companyies han de ser més innovadores en les seves propostes i personalitzar al màxim les accions de màrqueting perquè el públic acabi enamorant-se de la marca. “La majoria d’empreses presents als festivals ja tenen notorietat, però hi continuen essent per generar o mantenir un vincle emocional, un compromís (engagement) de llarga durada, entre els millennials i les seves marques», explica Neus Soler, experta en màrqueting de la Universitat Oberta de Catalunya.

Aquests joves nascuts entre 1980 i el 2000 són grans consumidors de música, i com a tals, els festivals formen part de les seves destinacions de vacances. A través de la música les marques troben una via per arribar a aquests joves de forma distesa i seduir-los; però la tasca no és senzilla, com explica Soler: “La marca els ha d’aportar una experiència amb valor i significat, que estigui vinculada amb els seus gustos immediats: no se centren en què diu l’empresa sinó en què fa”. Així que les empreses, per connectar amb aquests joves, afegeix, “creen accions servint-se de tècniques pròpies del màrqueting emocional i el neuromàrqueting”.

Els millennials són molt sensibles i receptius a l’experiència. La clau és oferir contingut inesperat, creatiu i divertit que els provoqui una vivència positiva i, com a grans prescriptors socials que són, vulguin compartir-la a les xarxes socials. Per tant, no se’ls pot animar a fer difusió d’activitats o iniciatives, sinó que han de viure en la seva pròpia pell l’experiència per a després parlar-ne. “Si en gaudeixen es convertiran en grans aliats de la marca, perquè amb les seves aportacions i opinions sumaran valor a la marca”, explica l’experta en gestió de grans esdeveniments de la UOC, Alba Colombo.

Accions de màrqueting per a atrapar l’atenció dels ‘millennials’

A banda que les marques busquen l’atenció d’aquests joves donant nom als escenaris (hi ha escenaris del Primavera Sound que tenen noms com H&M, Ray-Ban o Heineken, entre altres), “també ho fan amb accions creatives com són els serveis atípics (zones de descans o de massatges), algun servei de transport entre escenaris o activitats divertides com la popular capsa d’Adidas, on el públic es vestia amb complements de la marca i feia algun ball, que després era publicat a Facebook per participar en un concurs”, apunta Soler.

El Festival Coachella (Califòrnia) és l’exemple per excel·lència sobre com els festivals es poden convertir en grans aparadors de marques de roba. Hi assisteixen celebritats, com les models Kendall Jenner o Alessandra Ambrosio, la cantant Taylor Swift o les blocaires o instragrameres Chiara Ferragni i l’espanyola Dulceida, que es fan fotos per després penjar-les a les xarxes socials fent referència a la marca de roba que porten.

Per involucrar el seu públic, Soler explica com els mateixos festivals s’alien amb plataformes de música com Spotify o Deezer. En el Primavera Sound, els assistents, mitjançant un compte de Spotify, poden elaborar llistes de música relacionades amb els grups que actuen en cada edició i permeten que altres usuaris les segueixin i les afegeixin a les llistes de reproducció preferides; o hi ha també el cas del Festival Cruïlla, que associat amb Deezer va crear una app per mantenir informat el públic en tot moment i incloïa un joc de preguntes i respostes sobre música que posava a prova el grau de coneixement dels usuaris sobre els artistes o grups que actuaven en el festival.

Diferents tipus de marques s’apunten al carro

Segons Colombo, generalment són presents dos tipus de marques: “aquelles que busquen el consum del propi producte, com poden ser marques de begudes que fan publicitat d’un producte perquè sigui consumit en el mateix esdeveniment, o aquelles que busquen notorietat en un mercat on l’esdeveniment incideix, com poden ser marques de moda, tecnologia, o de lifestyle.

Les marques de begudes són les que habitualment han tingut més presència als festivals. Tanmateix, el producte que les empreses anuncien ara ja no és la beguda, sinó l’esdeveniment en si: “El festival és el que transmet l’experiència de la marca i el que aconsegueix fer-se publicitat a gran escala (un exemple en són els concerts organitzats per Mahou)”, remarca Soler. I afegeix que “a Catalunya i Espanya les marques més propenses a invertir en publicitat són les marques de cervesa en primer lloc, i d’altres begudes alcohòliques en segon, i en canvi als Estats Units, per exemple, són marques de refresc (Coca-Cola, sobretot)”.

Altres marques que es fan publicitat ‒encara que no se les relacioni directament amb l’ambient de l’esdeveniment‒ són les relacionades amb la telefonia mòbil (Samsung, LG, Motorola, etc.) i els serveis tecnològics (Movistar, Vodafone, etc.). “En aquest sentit, darrerament, i potser seguint les pautes marcades als Estats Units, també s’estan començant a veure productes que aquí no eren habituals, com per exemple els bancaris (BBK patrocina el festival Bilbao BBK Live, i Visa el Festival Internacional de Benicàssim)”, conclou l’experta en màrqueting.

Anna Sánchez-Juárez (UOCNews)

Submit to FacebookSubmit to Google PlusSubmit to TwitterImprimirShere with friends

Escriure un comentari

Códi de seguretat
Actualitzar

+ NOTÍCIES

El Congrés proposa un Estatut de l'Artista amb millores tributàries i laborals

La comissió de cultura del Congrés dels Diputats votarà el proper dijous l'informe per a [...]

Convocats els ajuts a les sales privades d'exhibició d'arts escèniques

L'Institut Català de les Empreses Culturals ha obert la convocatòria per a la concessió de [...]

El centre de la imatge INSPAI estrena web

L'INSPAI - Centre de la Imatge de la Diputació de Girona ha renovat el seu web per tal de [...]

L'ICEC convoca els ajuts a projectes d'internacionalització d'empreses de videojocs

L'Institut Català de les Empreses Culturals ha obert la convocatòria per a la concessió de [...]

Clam per la llibertat d'expressió a Palma

Palma acull 3 dies per la llibertat d'expressió, la primera acció d'Acallar (Associació de [...]

L'ICUB licita l'atenció al públic del MUHBA i El Born CCM

L'Institut de Cultura de Barcelona ha obert sengles processos de licitació del servei [...]

José Guirao, nou ministre de Cultura

El gestor cultural José Guirao ha estat l'escollit per assumir la cartera del Ministeri de [...]

Màxim Huerta, el ministre més breu

El periodista Màxim Huerta ha dimitit com a ministre de Cultura i Esport sense haver [...]

Jordi Creus, nou president del Grup Som

El grup cooperatiu Som (antic Cultura 03) inicia una nova etapa amb un renovat consell rector [...]

El Sónar celebra 25 anys d'esperit innovador

El festival Sónar celebra el 25è aniversari amb tots els honors i fent gala dels seus trets [...]

EL + LLEGIT

EL + COMENTAT

Tota la informació de la ciutat de Barcelona i l'àrea metropolitana a un click.