Rodatge de la sèrie ‘Mercado central’ (foto: Javier de Agustín / Diagonal TV).

Les productores audiovisuals han començat a comprovar les circumstàncies amb què hauran de rodar fins a nou avís, després de reprendre els primers rodatges de ficcions i documentals des de l’entrada a la fase 1 de la desescalada. Però no ha estat fins ben entrat el mes de juny quan algunes productores han pogut adaptar l’equip, el set i les mesures de seguretat per continuar les gravacions. Com Inicia Films, que ha reprès el documental La flota d’Índies, o Distinto Films, que ja ha culminat els retakes de la nova cinta de Neus Ballús, Sis dies corrents. Testos PCR a tot l’equip, modificar guions per evitar contacte físic, el mínim de gent possible al set o maquillatges individuals són algunes mesures marcades als protocols.

El documental històric La flota d’Índies, amb col·laboració de l’Institut Català de les Empreses Culturals, va reprendre a finals de juny el rodatge d’aquest llargmetratge dirigit per Antonio Pérez Molero sobre la pionera línia mercant que, protegida per l’Armada Espanyola, va connectar la metròpoli amb les seves colònies americanes.

Un esforç de caracterització i de poder gravar en un vaixell ambientat en el segle XVI, cosa que han aconseguit fer a Huelva durant tres dies adaptant-se a les noves directrius sanitàries. La productora executiva d’Inicia Films, Valérie Delpierre, ha constatat després dels primers dies de rodatge la necessitat d’introduir la figura d’una persona de perfil sanitari externa a la producció que es dediqui exclusivament a fer complir les mesures de seguretat. “De moment ha anat bé perquè és una localització exterior, amb un equip petit, mantenint les distàncies, i quan no, posant-se mascareta”, ha explicat a l’ACN Delpierre.

Altres produccions que han pogut continuar l’activitat són repeticions d’escenes ja rodades, com és el cas de la nova pel·lícula de Neus Ballús, Sis dies corrents. El fet de necessitar pocs dies i un equip reduït per fer uns retakes ha facilitat la represa. L’equip de Distinto Films ja ha finalitzat el rodatge d’aquesta cinta participada per TV3, TVE i Movistar+, en què un curiós equip de lampistes ha de fer front a una sèrie d’excèntrics clients. Aquestes escenes s’han rodat en localitzacions com Parets del Vallès, Cardedeu o Mollet del Vallès (Vallès Oriental).

La productora ha establert un protocol amb l’empresa de riscos laborals i ha invertit en equips de protecció personal. “Cada dia hem de seguir un registre, prendre la temperatura, donar el material de protecció abans d’entrar al set. Hem estat el mínim de gent possible al rodatge i que l’entrada de tots els membres fos molt justificada”, ha explicat el cap de producció de la pel·lícula, Bernat Rifé.

Les sèries Amar es para siempre (Antena 3) i Mercado central (TVE) van reprendre els rodatges a finals de maig, tant bon punt Madrid i Barcelona van entrar a la fase 1. Produïdes per l’empresa catalana Diagonal TV, han adaptat els guions per eliminar abraçades i petons, i han habilitat camerinos individuals, entre altres mesures.

El debut en llargmetratge de ficció de Carol Rodriguez Colás, Chavalas, també ha reprès el rodatge a Barcelona i a Cornellà de Llobregat.

Moltes altres produccions, en canvi, han decidit ajornar els rodatges, com la nova pel·lícula de Carla Simón, Alcarràs, que tenia previst començar la setmana passada i que finalment es gravarà el juny de 2021. Les restriccions d’equip, les distàncies marcades entre actors, o l’encariment del pressupost per la inversió necessària en protecció i higiene són alguns dels motius per cancel·lar temporalment produccions audiovisuals.

Protocols al set

El sector audiovisual ha elaborat múltiples protocols des del mes d’abril per tal de visualitzar l’escenari dels propers mesos. Primer, van ser productores de publicitat, després òrgans com la Spain Film Commission amb el document Rodar amb seguretat després de la covid-19, i posteriorment l’Agrupació d’Associacions de l’Audiovisual (AAA), que integra 13 entitats com l’Associació de Muntadores i Muntadors Audiovisuals de Catalunya.

El protocol difós per l’AAA cita com a primera mesura la realització de test PCR abans del contracte, i davant de la possibilitat que hi hagi falsos negatius, sosté fer-los més vegades a tot l’equip implicat en el rodatge. Especifica que els tests els haurien de fer les mútues. A partir d’ara, s’aconsella buscar localitzacions on hi hagi espai suficient per poder treballar amb les distàncies suficients de seguretat, i fer els càstings dels actors telemàticament.

Un cop en el rodatge, entregar un kit EPI diari, prendre la temperatura tres cops al dia, els equips de maquillatge i perruqueria individualitzats per a cada actor i actriu, i no barrejar el vestuari en els mateixos penjadors perquè la roba no es contamini, així com desinfectar-la amb esprais de teixits. A més, si és possible, s’aconsella l’ús de mascaretes transparents per a l’equip artístic o els figurants que no estiguin en primer pla, i que per tant, la càmera no els distingeixi.

En el set hi ha d’haver les “mínimes persones necessàries”, i la resta d’equip seguir la producció telemàticament. El càtering ha de ser individualitzat i protegit per vitrines, amb taules àmplies i per torns. En els desplaçaments amb vehicle, només es permet un passatger per cada fila.

Tot, seguint les regulacions establertes pel Ministeri de Sanitat a través del BOE pel que fa a la represa de l’activitat audiovisual. En referència a la distància entre els actors, assenyala que en els casos que “la naturalesa de la feina no permeti respectar la distància” ni l’ús de mascareta o guants, “s’atendrà a mesures de seguretat dissenyades pels responsables del rodatge, per a cada cas particular, a partir de les recomanacions de les autoritats sanitàries”.