El Palau de Pedralbes de Barcelona ha acollit aquest dijous al vespre el lliurament de la 19a edició dels Premis Nacionals de Comunicació en un acte presidit per la consellera de la Presidència, Meritxell Budó. “Val la pena lluitar plegats per assolir una xarxa de mitjans de comunicació catalans i en català sòlida, professional i econòmicament sostenible”, ha defensat la portaveu del Govern.

Enguany el jurat ha premiat Laia Servera i l’equip d’InfoK, de Televisió de Catalunya (en la categoria de televisió); Rosa Badia i l’equip del programa Tot és comèdia, de SER Catalunya (ràdio); el setmanari L’Eco de Sitges (premsa); el magazín La Mira (mitjans d’arrel digital); l’Associació Cultural Garriguenca de Comunicacions, editora de SomGarrigues (comunicació de proximitat), i l’empresa Adsmurai (publicitat). A més, s’han atorgat dues mencions honorífiques: a la periodista i corresponsal Rosa Maria Calaf i al publicista Robert Rodergas.

Paper “clau” durant la pandèmia

“Volem contribuir a consolidar un escenari futur” per al sector de la comunicació, que “el volem fort, potent, preparat i capaç de competir amb la pluralitat de plataformes i suports actuals i futurs”, ha afirmat Budó en la seva intervenció.

En aquesta línia, ha fet notar que, malgrat TV3 acumula 40 mesos consecutius liderant les audiències, l’oferta audiovisual en català “representa un percentatge molt petit, massa petit”, i encara  “més” amb l’aparició de les noves plataformes. Per aquest motiu, la consellera ha insistit en la necessitat que les noves lleis audiovisuals catalana i espanyola –que han d’adaptar-se per transposar la Directiva europea– “garanteixin la quota de productes audiovisuals en català”.

Meritxell Budó també ha ressaltat que, durant la pandèmia de la Covid-19, el paper dels mitjans “ha estat clau, i ho continua essent per transmetre la informació de servei que ens ha permès afrontar amb més garanties l’emergència sanitària i la postemergència, que també és econòmica i social”. En aquesta línia, la portaveu del Govern ha afegit que la pandèmia “ha consolidat un fet inqüestionable: la importància dels mitjans de comunicació com a activitat essencial”.

Guardonats

Enguany, en la categoria de televisió s’ha premiat Laia Servera i l’equip del programa InfoK per “oferir als infants i als joves del nostre país un informatiu produït especialment per a ells, amb temes del seu interès i amb un llenguatge clar i entenedor”. El jurat considera que el “valor social” de l’informatiu del Super3 és “incalculable”, i fa una menció especial a la seva tasca des de l’inici de la pandèmia de la Covid-19 per facilitar que infants i joves puguin accedir “a una informació clara i veraç, amb un gran èxit d’audiència”.

Per la seva part, Rosa Badia i l’equip del programa Tot és comèdia han rebut el Premi Nacional de Comunicació en la modalitat de radiodifusió per “haver-se convertit en un referent de l’activitat cultural al nostre país”. El veredicte subratlla que el magazín dels caps de setmana de la Cadena SER a Catalunya està dedicat a les arts escèniques, la música, la literatura, el cinema i l’actualitat del món de la cultura.

En premsa el jurat ha distingit L’Eco de Sitges, del qual destaca que es continua editant després de 134 anys “amb l’objectiu intacte de continuar fent periodisme”. El veredicte ressalta que el mitjà, fundat el 1886, ha superat algunes de les èpoques més difícils que han travessat tant Sitges com el país.

Del magazín La Mira, guardonat en la categoria de mitjans d’arrel digital, el jurat ha valorat l’esforç per explicar històries de no actualitat “amb un format i una qualitat excel·lents i amb una mirada diferent”. El veredicte també destaca el mitjà com a “exemple de periodisme que aborda les informacions amb gran profunditat i oferint un valuós context al lector”.

En la modalitat de comunicació de proximitat enguany s’ha premiat l’Associació Cultural Garriguenca de Comunicacions, entitat sense ànim de lucre que edita el periòdic quinzenal SomGarrigues, la revista mensual SomEsports i la publicació bimestral SomCanalla, a més dels digitals Somgarrigues.cat i Somesports.net. El veredicte ressalta que SomGarrigues compta ja amb 20 anys de trajectòria “amb una altíssima penetració i una àmplia base de subscriptors en una de les comarques menys poblades de Catalunya”.

Finalment, en publicitat s’ha distingit Adsmurai. El jurat assenyala que l’empresa creada el 2014 per Marc Elena, Otto Wüst i Juan Robles ha esdevingut “un referent de la indústria a nivell mundial gràcies al desenvolupament de la seva pròpia tecnologia”. En aquest sentit, es destaca que es tracta de l’única empresa catalana que ha aconseguit ser soci a nivell global de Facebook, Instagram o Pinterest, entre d’altres.

A banda, enguany el jurat ha concedit una menció d’honor a la periodista Rosa Maria Calaf per “la seva professionalitat i la seva valentia, i per haver estat mirall i inspiració per a les noves generacions de periodistes”. El veredicte recorda que des de 1970 ha estat en més de 160 països cobrint notícies, i que va ser la primera cap de programes de TV3. Tot plegat, subratlla, en uns temps en què “ser dona i periodista no era una tasca fàcil”.

La segona menció d’honor s’ha atorgat a Robert Rodergas, professional de llarga trajectòria en el sector de la publicitat, amb nombrosos premis de creativitat. El jurat n’ha valorat que ha estat capaç de “transmetre entusiasme per la seva professió”, i que “ha sabut obrir nous camins en la publicitat”.

El jurat dels Premis Nacionals de Comunicació de 2020 estava format la consellera de la Presidència, Meritxell Budó, com a presidenta; el secretari de Comunicació del Govern i Mitjans de Comunicació, Antoni Molons, en qualitat de vicepresident; el director general de Mitjans de Comunicació, Ignasi Genovès, com a secretari, i pels vocals Miquel Gamisans i Martín, secretari de Difusió i Atenció Ciutadana; José Ángel Abancéns Casorrán, president de l’Associació Empresarial de Publicitat; Francesc Fàbregas i Bonet, president de l’Associació Catalana de la Premsa Comarcal; Roger Loppacher i Crehuet, president del Consell de l’Audiovisual de Catalunya; Miquel Miralles i Fenoll, president de l’Associació Catalana de Ràdio; Joan Maria Morros, degà del Col·legi de Periodistes de Catalunya; Rosa Romà i Monfà, degana del Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya, i Marçal Sintes i Olivella, director de l’Institut de Recerca de la Facultat de Comunicació i Relacions Internacionals Blanquerna.