El jurat de la 18a edició dels Premis Nacionals de Comunicació ha decidit distingir la sèrie Merlí (en la categoria de televisió); el locutor Cinto Niqui (ràdio); el periodista Ramon Besa (premsa); el diari Crític (mitjans d’arrel digital); el Grup Segre (comunicació de proximitat), i Jaume Alemany (publicitat). A més, ha atorgat dues mencions honorífica d’honor: una al periodista Tomàs Alcoverro i l’altra a la productora Mediapro.

El lliurament dels guardons, que no tenen dotació econòmica, tindrà lloc el dimecres 13 de novembre en un acte al Palau de la Generalitat presidit pel president Quim Torra.

Enguany, en la categoria de televisió, el jurat ha premiat la sèrie Merlí, de la productora Veranda, emesa per TV3, en reconeixement a uns continguts i plantejaments que han interessat “especialment” al públic jove. “Les tres temporades emeses han estat un èxit rotund. Merlí ha estat de les primeres grans sèries catalanes que, sense renunciar a un exigent nivell de qualitat, ha obtingut grans audiències i difusió a nivell internacional”, destaca el veredicte.

Cinto Niqui és el director de L’altra ràdio, de Ràdio 4, que aquesta temporada compleix 40 anys en antena i suma més de 2.300 emissions. El magazín més longeu de la radiodifusió catalana “continua apostant per la divulgació de les noves tecnologies audiovisuals, la reflexió sobre el seu impacte a la societat i el coneixement de la història de les comunicacions”, destaca el jurat. “Cinto Niqui, amb un to divulgatiu i un llenguatge radiofònic senzill, reflexiona setmanalment sobre l’ús i l’impacte en la societat de les TIC”, afegeix.

El periodista Ramon Besa ha estat guardonat en la modalitat de premsa per la seva llarga i prolífica trajectòria en diversos mitjans. “Periodista esportiu diferent, amb registres redaccionals que van molt més enllà, ha esdevingut un referent de l’ofici pel seu caràcter independent, crític i ponderat, i la voluntat de posar-se al servei del lector”, assenyala el veredicte.

En la categoria de mitjans d’arrel digital s’ha distingit Crític pel seu periodisme alternatiu i de continguts informatius de profunditat i reflexió. “Basat en el model de subscripció i nascut mitjançant crowdfunding, Crític ha aconseguit donar visibilitat a temes silenciats per grans mitjans. En l’època en què la premsa s’ha de reinventar per sobreviure, han creat una cooperativa per fer periodisme d’investigació, reportatges, entrevistes, articles d’opinió i anàlisi amb profunditat, sobre aspectes de l’actualitat política, econòmica o social, i ara celebren el seu cinquè aniversari”, ressalta el jurat.

Per la seva part, el Grup Segre ha estat el premiat en la categoria de comunicació de proximitat. “El grup converteix la proximitat en un valor del periodisme, no tant per la proximitat geogràfica, que també, com per la proximitat amb els fets que s’expliquen”, indica el veredicte. “Des del seu naixement ha destacat per aquesta vocació de proximitat amb iniciatives confluents, com la promoció de noves emissores locals de ràdio. Cal destacar també la seva aposta per mantenir una completa xarxa de corresponsals al territori i adaptació als formats digitals”, afegeix.

Finalment, en la categoria de publicitat s’ha guardonat Jaume Alemany, director de màrqueting de Damm, “per la innovació, l’activisme de marca i el compromís social, aconseguint que la seva proposta comunicativa tingui alhora impacte empresarial i transcendència social”. El jurat destaca que “Damm ha aconseguit un posicionament de marca únic i diferencial gràcies a la construcció d’un territori de comunicació consistent al llarg d’una dècada amb un to fresc i proper, vinculant-lo a valors del territori, la cultura, la gastronomia, el paisatge i la sostenibilitat de Catalunya, apostant per la creativitat publicitària com a factor disruptiu i singular que ha permès construir aquest codi únic”.

A banda, Tomàs Alcoverro, corresponsal de La Vanguardia a l’Orient Mitjà, ha rebut una menció d’honor en reconeixement a la seva tasca com a “testimoni excepcional de les crisis i els canvis succeïts a la regió”. El jurat destaca que “ha estat l’únic català que durant més de 40 anys i de forma ininterrompuda, ha treballat per explicar-nos l’Orient Mitjà. I ho ha fet sempre des del terreny, quan no hi havia tantes finestres al món i ressaltant especialment aspectes positius, com la riquesa històrica i cultural dels seus països. Fugint d’estereotips que sovint estigmatitzen la zona. Periodisme amb contingut, anàlisi i reflexió”.

Pel que fa a la segona menció d’honor, per a Mediapro, es destaca que des de la seva fundació el 1994, la productora s’ha convertit en el grup empresarial català de comunicació més gran del país i líder en el sector audiovisual europeu. A més, destaca que la seva activitat integra continguts, producció i distribució audiovisual arreu del món, on el grup disposa de 58 seus, en 36 països de 4 continents.

El jurat dels Premis Nacionals de Comunicació de 2019 estava format per la consellera de la Presidència, Meritxell Budó, com presidenta; el secretari de Comunicació del Govern i Mitjans de Comunicació, Antoni Molons, com a vicepresident, i com a vocals Neus Bonet, degana del Col·legi de Periodistes de Catalunya; Maria José Recoder, degana de la Facultat de Ciències de la Comunicació de la Universitat Autònoma de Barcelona; Rosa Romà, degana del Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya; Marc Elena, vicedegà del Col·legi de Publicitaris i RRPP; Miquel Gamisans, secretari de Difusió i Atenció Ciutadana; Ignasi Genovès, director general de Mitjans de Comunicació; Ramon Grau, president de l’Associació de Mitjans d’Informació i Comunicació; Enric Jové, CEO de McCann Barcelona; Roger Loppacher, president del Consell Audiovisual de Catalunya; Miquel Miralles, president de l’Associació Catalana de Ràdio, i Marçal Sintes, director del Grau de Periodisme de la Facultat de Comunicació Blanquerna.