El programa Sense ficció de TV3 arrenca la nova temporada aquest dimarts amb un documental de producció pròpia, Manipulats, el qual denuncia la desinformació i la manipulació que els poders polític i econòmic fan a través dels mitjans i les xarxes. Dirigit per Albert Elfa i Ricard Belis, el treball pren com a referents el procés independentista, el coronavirus i la comunicació política.

Quan fa tres anys del referèndum per la independència, el documental planteja diverses qüestions. Com va utilitzar l’Estat les seves eines per posicionar la població contra el procés? Com van fer costat els mitjans a les tesis de Madrid? A canvi de què? Com va aprofitar el poder aquell moment de debilitat de la premsa? Es van convertir en plataformes de l’odi, construint relats que s’allunyaven de la realitat?

I des de Catalunya, com va pressionar el Govern els mitjans i els corresponsals estrangers per vendre’ls la seva versió del procés? Com van respondre els mitjans públics i privats? Es van qüestionar prou les tesis independentistes?

Responen a aquestes preguntes els periodistes David Miró (Ara), Iñaki Gabilondo (Cadena SER), Neus Tomàs (elDiario.es), David Jiménez (exdirector d’El Mundo), Sandrine Morel (Le Monde) i Lluís Caelles (TV3), entre d’altres.

Per altra banda, Manipulats es fa ressò de com l’emergència de la pandèmia del coronavirus va sobrepassar tota l’actualitat política, però va alimentar la infodèmia, amb tractaments enganyosos sobre la malaltia i teories conspiratives.

Analistes, activistes socials i filòsofs com Joan Garcia del Muro, Daniel Innerarity, Carme Colomina o Simona Levi denuncien la manipulació i desinformació que rep la ciutadania des de les xarxes socials.

Finalment, el documental també aborda la desinformació que s’ha instal·lat en el món de l’estratègia i la consultoria política. El consultor Aleix Sanmartín explica en què consisteixen les campanyes electorals negatives per emfasitzar els aspectes negatius de l’adversari més que els aspectes positius propis.

Després de Manipulats, Sense ficció estrenarà el documental Trump: Com les xarxes socials van canviar la presidència. El treball investiga de quina manera l’ús de les xarxes socials, representades per Twitter, ha canviat la comunicació política als Estats Units i, en general, la manera de fer política arreu del món. Ho fa a través del testimoni i l’anàlisi d’una sèrie d’experts en política, sobretot nord-americans, i seguint el cas de la insòlita carrera política del president dels EUA, Donald Trump.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram