Aquest dimecres s’ha posat en marxa la vuitena edició del programa La premsa a les escoles, impulsat pel Col·legi de Periodistes de Catalunya i l’Obra Social “la Caixa”, que durant tot el mes arribarà a prop de 3.500 alumnes de secundària de 70 centres d’ensenyament catalans.

Com l’any passat, a la demarcació de Barcelona participen en el programa 30 centres; a Girona, Lleida i Tarragona, deu en cada demarcació, i a les Terres de l’Ebre i la Catalunya Central cinc per territori. Les sessions les impartiran una vintena de col·legiats de totes les demarcacions del CPC.

El pressupost de la iniciativa és de 25.000 euros (aportats per l’entitat financera), la mateixa quantitat que en l’anterior edició, quan es va incrementar un 39%, permetent un augment proporcional del nombre de centres participants.

En cada sessió de La premsa a les escoles hi ha entre 40 i 80 alumnes, els quals tenen l’oportunitat d’analitzar, entre d’altres, les diferents visions de la realitat que aporten els mitjans de comunicació, així com de conèixer millor l’ofici dels periodistes, la seva funció i els seus valors. També es fan tallers per veure de forma pràctica com treballen els professionals de la comunicació.

Atenció a les xarxes socials

El Col·legi explica que, des de fa uns anys, els periodistes que realitzen aquestes xerrades han comprovat com les principals formes de comunicació i consum informatiu dels adolescents són les xarxes socials. Per això, s’incideix en recordar les diferències entre canals d’informació i mitjans de comunicació avalats per la feina dels professionals.

“Aquesta iniciativa és un pas més per incorporar i apropar el periodisme a les aules amb la idea que els més joves analitzin els mitjans de comunicació des de diferents vessants, per promoure i lluitar contra les desigualtats i els estereotips”, destaca la degana del CPC, Neus Bonet.

“El bon periodisme, rigorós, contrastat i plural és la millor garantia de llibertat. I la seva essència no ha canviat. És sempre la mateixa, independentment del canal informatiu i de l’evolució dels temps”, afirma el director general de la Fundació “la Caixa”, Jaume Giró. “Creiem que en un context en el que la sobreinformació sovint genera desinformació, mantenir aquesta essència i compartir-la amb els nostres joves de la mà de professionals, és una eina poderosa per a la construcció d’un futur millor”, afegeix.

Balanç satisfactori

La premsa a les escoles persegueix fomentar el coneixement dels mitjans de comunicació, promoure el respecte al pluralisme informatiu, i crear consciència del paper que exerceixen els mitjans en una societat democràtica, lliure i plural.

Per al Col·legi de Periodistes i l’Obra Social “la Caixa”, la iniciativa constitueix “avui més que mai, un recurs imprescindible de cara a conèixer i posicionar-se davant d’una realitat complexa, amb un alt grau de diversitat i en constant canvi”.

Segons explica el CPC, la valoració del programa per part d’alumnes, professors i periodistes sempre ha estat “molt positiva”. Així, en l’edició de l’any passat, la mitjana dels centres educatius participants van atorgar un “notable alt” a la iniciativa, i la majoria creu que els seus alumnes després tenen una millor comprensió de la funció social dels mitjans. Per la seva part, els professionals que hi van participar també van fer una valoració “molt satisfactòria”.

WhatsAppEmailTwitterFacebookTelegram