El Consell de Ministres ha aprovat l’Avantprojecte de llei que adaptarà l’ordenament jurídic de l’Estat al Reglament europeu de serveis digitals i el Reglament Europeu sobre la llibertat dels mitjans de comunicació.
El futur text recull canvis en tres normatives estatals ja existents. Per una banda, modifica la Llei de serveis de la societat de la informació i de comerç electrònic per designar la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència com a coordinadora dels serveis digitals, atorgant-li atribucions de control, supervisió, inspecció i sanció sobre les plataformes digitals. Per part seva, l’Agència Espanyola de Protecció de Dades serà la responsable de supervisar les disposicions relacionades amb la prohibició de publicitat basada en categories especials de dades personals o en el perfilat de menors.
D’aquesta manera, l’Executiu vol propiciar que els proveïdors de serveis d’internet hagin d’establir canals de denúncia de continguts il·lícits, exigir-los transparència sobre els criteris de recomanació de l’algorisme i sobre la publicitat present a les seves plataformes, i protegir els consumidors quan fan contractes en línia.
L’Avantprojecte estableix un règim sancionador per garantir el compliment de les obligacions en matèria de serveis digitals, amb multes que van des dels 30.000 euros per a infraccions lleus fins a un 6% del volum de negoci anual mundial per a infraccions molt greus.
Registre de mitjans estatal i autonòmics
La nova normativa també contempla la modificació de la Llei general de comunicació audiovisual per crear un registre estatal de prestadors de serveis de mitjans de comunicació de caràcter públic, dependent de la CNMC. En aquest registre de lliure accés, els mitjans d’àmbit estatal hauran d’inscriure i mantenir actualitzada informació sobre la seva estructura de propietat i ingressos derivats de la publicitat institucional.
En paral·lel, es crearan registres autonòmics, els quals estaran coordinats amb el registre estatal, on s’hauran d’inscriure els mitjans d’abast autonòmic.
El text també preveu l’establiment d’un nou procediment liderat per la CNMC per avaluar l’impacte sobre el pluralisme mediàtic de les operacions de concentració enl mercat dels mitjans, quan aquestes operacions involucren capçaleres que superin determinats llindars d’audiència o volum de negoci, que es fixaran reglamentàriament.
Finalment, l’Avantprojecte també preveu la modificació de la Llei de creació de la CNMC, per canviar l’estructura d’aquest organisme i adaptar-la a les noves responsabilitats que se li assignaran.
Les 10 mesures del Govern espanyol per als mitjans