El confinament i la necessitat d’informació sobre la crisi del coronavirus han fet que s’incrementi considerablement el consum de mitjans de comunicació. Però, al mateix temps, la paralització de l’activitat econòmica ha provocat que els ingressos que sustenten la gran majoria de mitjans, els de la publicitat, s’hagin reduït de forma dràstica.

Per això, algunes organitzacions ja han començat a reclamar al Govern espanyol mesures de suport específiques, ja que es tem que la factura de la pandèmia sigui més alta que la de la crisi de 2008, destruint més llocs de treball i tancant més mitjans.

“Després d’uns anys duríssims, que han vingut acompanyats d’expedients de regulació i d’ajustos derivats de la crisi [de 2008] i de la transformació digital, aquesta pandèmia global arriba en el moment en què començàvem a treure el cap. Arriba en el pitjor moment possible i posa en risc un servei públic al ciutadà com som els mitjans de comunicació, però també posa en risc milers de llocs de treball si no s’apliquen les mesures d’ajuda necessàries”, advertia Fernando de Yarza, president de l’Associació Mundial de Diaris i Editors de Notícies (WAN-IFRA), en declaracions a la Cadena SER.

“Ens cal, principalment, finançament a curt termini. Necessitem un pont que ens faci creuar aquest problema de liquiditat que tindrem en les properes setmanes. Això retratarà el compromís que tenen les administracions amb la llibertat de premsa i amb els mitjans de comunicació”, afegeix el també president d’Henneo. “Si no s’articulen ajudes serà un tsunami i una tragèdia per a la democràcia”, alerta De Yarza.

“Ens enfrontem a una cosa inèdita: el desplomament d’ingressos quan tenim menys capacitat financera que en l’anterior crisi”, afirma Antonio Fernández-Galiano, president de l’Associació de Mitjans d’Informació (AMI), segons recull El País. “La crisi de liquiditat pot carregar-se el sector. El pitjor que podria passar és que ens veiéssim abocats al tancament, a una feudalització del panorama informatiu”, afirma el president d’Unidad Editorial.

L’AMI ha traslladat a l’Executiu de Pedro Sánchez les seves propostes en un document on alerta que urgeix l’adopció “d’un pla específic que posi remei a la situació, mentre persisteixi la gairebé absència de publicitat en un moment d’emergència nacional”, en què les redaccions fan un “enorme esforç” per informar sobre el coronavirus i es baten rècords d’audiència en les edicions digitals gratuïtes. “El sector de mitjans no és tan gran, i menys el dels diaris. Si hi ha voluntat política, tampoc cal injectar moltíssims diners”, assegura Fernández-Galiano.

La Unió de Televisions Comercials en Obert (UTECA) també ha demanat al Govern espanyol l’adopció d’un “conjunt de mesures específiques que posin remei, ni que sigui parcialment, al daltabaix que es dibuixa en el sector en el present exercici i que permeti estabilitzar les plantilles en un moment tan crític”, diu en un comunicat.

Entre les mesures sol·licitades hi ha la realització de campanyes publicitàries per part del Govern espanyol, els autonòmics i de les institucions públiques; bonificacions en les quotes de la Seguretat Social, i ajuts per subvencionar part del cost del senyal de la TDT. A més, UTECA reclama l’exempció els dos propers trimestres de l’aportació al finançament de RTVE, i l’exempció del 50% del finançament anticipat d’obra europea per a cinema i sèries.

Per la seva part, l’Associació Espanyola de Radiodifusió Comercial (AERC) diu que les mesures econòmiques aprovades pel Govern de Sánchez “no donen resposta a la singularitat de la ràdio”, la qual cosa fa complicat que les emissores es puguin acollir als expedients de regulació temporal d’ocupació, assenyala en un comunicat.

L’entitat també reclama “un pla específic d’ajudes i incentius” per a les ràdios en la línia de l’AMI. En cas contrari, adverteix, la supervivència del mitjà quedaria “seriosament compromesa”. El president de l’AERC, Ramón Osorio, proposa ajuts condicionats a mantenir l’ocupació. “O l’Estat té interès en sostenir això o anirem a ajustos com els de la crisi de 2008”, vaticina.