La primera remesa de dades del 2012 del Baròmetre, presentada aquest divendres Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura (FUNDACC), mostra com, després d’unes onades incrementant el nombre de lectors, els diaris n’han tornat ha perdre. En concret, respecte a l’anterior onada, la quarta del 2011, els diaris han baixat en 81.000 lectors fins als 2.801.000, caient també el percentatge de penetració entre la població del 44,8 a 43,5%. Números inferiors a les de la segona onada del 2011 presentada el 31 de maig.

Amb tot, les xifres d’aquesta primera remesa de dades del 2012 encara estan per sobre de les de fa un any; en concret, el consum de diaris ha augmentat en 48.000 lectors respecte a aleshores, quan hi havia un percentatge de penetració del 42,9%.

Ara, en les properes onades caldrà veure si es tracta d’un fet conjuntural (per la proximitat del Nadal i la davallada del consum en aquestes dates), o té una continuïtat per la baixada de vendes i/o la desaparició de capçaleres (ADN, Público).

Pel que fa al rànquing de diaris de Catalunya, continua encapçalat per La Vanguardia (l’edició en català no es reflecteix perquè no ha passat un any del seu llançament), ara amb 818.000 lectors, 23.000 menys que en l’anterior onada. La segueixen El Periódico amb 714.000 (-26.000) i El Mundo Deportivo amb 527.000 lectors (-11.000). En la quarta i cinquena posició de la classificació tornen a intercanviar-se l’Sport, que assoleix 428.000 lectors (-9.000), i el gratuït 20 Minutos, amb 412.000 (-29.000).

Tot seguit trobem Qué! amb 277.000 lectors (-28.000); Marca amb 263.000 (+5.000); El País amb 219.000 (-23.000), que supera El Punt Avui, que es queda amb 208.000 (-37.000). En el cas del diari d’Hermes, cal recordar que la fusió entre capçaleres es va produir a l’agost: com no fa un any mòbil de la unificació, la davallada actual i la possible de properes onades podria argumentar-se per la desaparició de duplicacions de lectors.

A continuació es troben l’As, amb 160.000 lectors (-9.000); Segre, amb 117.000 (-3.000); Diari de Tarragona, amb 113.000 (-3.000); l’Ara, amb 109.000 (+4.000); El Mundo amb 74.000 (-2.000); el gratuït Més Tarragona, Reus i Costa Daurada amb 63.000 (-6.000); Regió 7 amb 58.000 lectors (-1.000), i Diari de Girona amb 54.000 (-4.000).

Per la seva part, El 9 Esportiu baixa fins als 48.000 lectors (-14.000). En aquest cas hi influeix el fet que des de l’agost ja no s’encarta amb El Punt Avui, i es ven en solitari als quioscos.

Tot seguit hi ha un empat tècnic amb 38.000 lectors entre La Mañana (-2.000) i Diari de Sabadell (-4.000). Tanquen el rànquing Diari de Terrassa, amb 34.000 lectors (-9.000); el gratuït Bond Dia Lleida, amb 31.000 (es manté); Expansión, amb 28.000 (-4.000); La Razón, amb 27.000 (+1.000); El Economista, amb 22.000 (+2.000); ABC, amb 19.000 (-3.000); La Gaceta, amb 11.000 (-3.000), i Cinco Días, amb 9.000 (es manté).

Per províncies, a Barcelona La Vanguardia es manté per davant amb 645.000 lectors (12.000 mennys), seguida d’El Periódico amb 589.000 (-16.000) i 20 Minutos amb 410.000 (-28.000).

A Girona, El Punt Avui lidera el rànquing amb 108.000 lectors (-10.000), seguit de La Vanguardia amb 74.000 (-2.000) i el Diari de Girona amb 54.000 (-4.000).

A Lleida, el Segre en català (79.000, en guanya 3.000) i el Segre en castellà (38.000, en perd 6.000) continuen els primers. Després hi ha La Mañana amb 38.000 lectors (-2.000), i La Vanguardia amb 35.000 (-1.000).

A Tarragona, les tres primeres posicions es mantenen: Diari de Tarragona, amb 112.000 lectors (-4.000); Mundo Deportivo amb 67.000 lectors (-7.000), i La Vanguardia, amb 64.000 (-8.000).