En la darrera campanya de Nadal, el 39,2% dels anuncis de joguines que van emetre les televisions catalanes contenien estereotips de gènere, segons un informe del Consell de l’Audiovisual de Catalunya (CAC). La xifra, però, és la més baixa des de la campanya 2001-2002, any en què l’ens regulador va començar a fer aquest estudi (de la 2006-2007 a la 2011-2012 no hi ha dades). Fins ara, les campanyes amb més sexisme en els anuncis de joguines han estat la del Nadal 2004-2005, amb un 50,4%, i la del 2012-2013, amb un 49,4% sobre el total d’anuncis.

L’informe del passat Nadal analitza la campanya publicitària de joguines emesa entre el 10 d’octubre i el 6 de gener a TV3, Super3/33 i 8tv. En total, el CAC va analitzar 166 anuncis, el 81,3% dels quals es van emetre al Super 3/33.

Majoria d’estereotips femenins

La majoria dels estereotips representants als anuncis de joguines són femenins, tot i que durant la darrera campanya es van reduir del 67,9 al 61,8% respecte la 2012-2013, mentre que els estereotips masculins van incrementar del 32,1 al 38,2%.

Els dos estereotips de gènere que més es repeteixen en la publicitat de joguines són nen que juga només amb altres nens i/o que no interacciona amb nenes en un pla igualitari (estereotip masculí), amb el 22,7% del total, i nena que juga amb una nina (estereotip femení), amb el 21,8% del total d’estereotips. L’informe destaca que, en la campanya 2012-2013, els dos estereotips que més es repetien eren femenins, mentre que en la passada un era masculí.

Els principals estereotips referits al gènere femení són nena que juga amb una nina i nena que juga només amb d’altres nenes i/o que no interacciona amb nens en un pla igualitari. Pel que fa als estereotips del gènere masculí, els que apareixen més són nen que juga només amb d’altres nens i/o que no interacciona amb nenes en un pla igualitari, nen que juga amb cotxes i nen que juga a jocs de guerra.

L’informe del CAC s’enviarà a la comissió d’igualtat de les Persones del Parlament; la comissió de control de l’actuació de la CCMA del Parlament; l’Institut Català de les Dones; l’Associació Empresarial de Publicitat; el Col·legi de Publicitaris i Relacions Públiques de Catalunya; l’Associació Espanyola de Fabricants de Joguines, la CCMA i 8tv.