Foto: Línia
La Comissió d’Economia i Hisenda de l’Ajuntament de Barcelona ha aprovat definitivament el nou plec que regula el funcionament dels quioscos de premsa situats a la via pública, de manera que podran ampliar la seva oferta de productes i serveis. Amb tot, es manté com a activitat principal la venda de diaris, revistes, llibres o altres publicacions periòdiques.
La modificació de la regulació ha rebut el vot favorable de PSC i Junts, i l’abstenció de Barcelona en Comú, ERC, PP i Vox. La nova normativa entrarà en vigor un cop es publiqui al Butlletí Oficial de la Província.
El nou plec té vigència fins al 2030 i regula la concessió d’ús privatiu de domini públic dels quioscos de Barcelona, excepte els onze de la Rambla, que estan regulats per llicència.
Actualment, Barcelona compta amb 287 quioscos instal·lats a la via pública, 51 menys dels que existien el 2018. D’aquests 287 quioscos, 253 tenen una adjudicació vigent, 25 es troben vacants i 9 més formen part del projecte liderat per la cooperativa creada per l’Institut Municipal de Persones amb Discapacitat.
Les principals modificacions
El nou plec regulador modifica els percentatges d’exposició de productes. En concret, l’espai mínim d’exposició de diaris, revistes, llibres i altres publicacions es redueix del 80 al 51%, i la resta es pot dedicar a altres productes. Dins del 49% restant, es manté un màxim del 20% per a la venda de souvenirs, records i anàlegs.
La nova regulació també obre la porta a què els quioscos puguin comercialitzar nous productes, com ara cafè per emportar (de màquina), aigua i refrescos, i també menjar envasat que no requereixi cap manipulació.
La normativa estableix límits en l’espai per a la incorporació dels nous productes i serveis. En concret, no es podrà habilitar cap espai ni mobiliari o altres elements per al consum dels productes autoritzats, la qual cosa impossibilita, per exemple, la instal·lació de barres, cadires o taules.
Els canvis també flexibilitzen els horaris, i l’obligació d’obertura mínima s’estableix de 9 a 14 h per a tots els dies de la setmana (actualment és de 7 a 15 h de dilluns a dissabte i de 8 a 15 h els diumenges).
El nou plec entra a regular aspectes que fins ara no estaven definits, com per exemple la fixació d’un termini màxim de sis mesos pel que fa a la transmissió en cas de defunció de la titularitat del quiosc, així com la concreció de l’òrgan competent per tramitar penalitats en cas d’incompliment o per a l’extinció de concessions, entre d’altres, que serà l’Alcaldia o bé l’òrgan en qui delegui.
Alhora, s’ha formalitzat la possibilitat de realitzar altres activitats que ja havien estat autoritzades el setembre de 2022 (i que no requerien modificacions en el plec), com són la instal·lació de caixers automàtics, bústies d’última milla per a l’entrega de mercaderia o plafons informatius. Addicionalment, també s’autoritzen instal·lacions que permetin la participació en projectes d’interès social que estiguin impulsats per l’Ajuntament.