Després de diversos acostaments de RAC1 a Catalunya Ràdio, sembla ser que, finalment, l’emissora pública ha trobat la fórmula per sumar més oients que la ràdio privada i ha aconseguit distanciar-se’n.

Segons la cinquena onada del 2010 del Baròmetre, presentat aquest dimarts per la Fundació Audiències de la Comunicació i la Cultura (FUNDACC), Catalunya Ràdio ha obtingut 512.000 oients diaris, 25.000 més que en l’anterior onada, mentre que RAC1 ha augmentat en 12.000 oients fins als 457.000.

Cal recordar que en la segona onada del 2010, feta pública el passat 31 de maig, la diferència havia passat de 82.000 a 41.000 oients, i que aquesta es mantenia en 42.000 oients en la quarta onada. Ara, en la cinquena, Catalunya Ràdio es distancia en 55.000 oients, tot i que RAC1 continua pujant.

En tercera posició continua la Cadena SER, que comptabilitza 378.000 oients, 10.000 més que en l’anterior onada, quan en va perdre 11.000. Per la seva part, COMRàdio manté la vuitena posició amb 45.000 oients, tornant-ne a sumar 2.000 més.

Per darrere, Ona FM ha fet una estirada i es situa en 31.000 oients, 8.000 més. Cal recordar que en les darreres onades Ona FM havia anat pujant gradualment l’audiència, després que fa poc més d’un any arribés als 10.000 oients.

Després es situen Ràdio 4 amb 17.000 oients (en torna a guanyar 1.000), Ràdio Olot amb 9.000 (es manté), i Ràdio Vilafranca amb 4.000 (també es manté).

Creixement de les ràdios musicals en català

En quant a les cadenes temàtiques, els tres primers llocs continuen com en les cinc onades anteriors: Los 40 Principales amb 515.000 oients diaris (en guanya 1.000), Flaix FM amb 351.000 (en puja 11.000 respecte a l’anterior, quan ja en va guanyar 13.000), i RAC105 amb 276.000 (en guanya 19.000, i en la darrera onada en va sumar 11.000).

En quarta posició, es consolida Ràdio Flaixbac 238.000, que guanya 24.000 oients, i ja n’ha sumat 66.000 en aquest 2010, pujant quatre posicions en el rànquing. Per darrere trobem Cadena Dial (233.000, en puja 21.000), Cadena 100 (222.000, en guanya 18.000), Europa FM (185.000, en suma 22.000) i Ràdio Tele-Taxi, que, amb 161.000 oients (en perd 8.000), torna a perdre una posició. Cal recordar que l’emissora de Justo Molinero ja ha perdut 127.000 oients en un any.

Per la seva part, iCat fm aconsegueix 52.000 oients (3.000 més), mentre que Catalunya Música n’obté 47.000, i recupera els 1.000 que va perdre en l’anterior onada.

Pel que fa a Catalunya Informació, obtén 120.000 oients (1.000 menys) i continua liderant amb diferència la ràdio de temàtica informativa.

Augmenta el consum radiofònic

La cinquena onada és la tercera consecutiva que els oients radiofònics augmenten, després de tres seguides baixant. Concretament, el mitjà assoleix els 3.477.000 oients, 24.000 més que en l’anterior onada, passant d’una penetració entre la població del 53,8% al 54,2.

Tot i així, es continua sense arribar a les xifres de fa un any, ja que respecte a aleshores s’han perdut 63.000 oients i s’ha passat d’una penetració del 55,8% al 54,2 actual.