La Comissió Nacional dels Mercats i de la Competència ha autoritzat l’entrada de Mediaset en l’accionariat d’Emissions Digitals de Catalunya, editora de 8tv. Ara queda per veure què decideix el Consell de l’Audiovisual de Catalunya sobre una operació avançada per Comunicació 21 en què Mediaset adquiriria un 40% d’EDC, i que implicaria capacitat de gestió sobre la televisió de Godó, a banda de la comercialització conjunta dels respectius canals.

La CNMC ha donat el vistiplau en primera fase al considerar que l’operació de concentració no queda subjecte al procediment de control per part de l’organisme, perquè no es dóna cap de les dues circumstàncies previstes en la Llei de Defensa de la Competència.

Per una banda, que com a conseqüència de la concentració s’adquireixi o s’incrementi una quota igual o superior al 30% del mercat en l’àmbit estatal o en un mercat geogràfic definit dins d’aquest. I per l’altra, que el volum de negocis global a Espanya de les diferents parts superi en el darrer exercici els 240 milions d’euros, però sempre que almenys dos d’ells realitzin individualment un volum superior als 60 milions (quantitat a la qual EDC no hi arriba).

Les implicacions de l’acord

Les converses es van iniciar després que l’editora de 8tv es quedés a les portes de gestionar els espais publicitaris de Televisió de Catalunya, arran de la marxa enrere de la cadena pública en el procés d’externalització obert. 

Per a Godó, el tancament de l’acord crearia sinergies amb un dels dos membres del duopoli publicitari televisiu (Mediaset i Atresmedia s’enduen gairebé el 90% del pastís); incrementaria els ingressos publicitaris de 8tv (que ha perdut 20 milions d’euros en cinc anys), i permetria incorporar nous continguts d’entreteniment per omplir els dèficits de la graella més enllà de 8 al dia i Arucitys.

Per a Mediaset, l’acord li permetria ampliar el camp d’acció i enfortir la seva posició en el mercat català, un territori on la seva presència no té tan de pes com a la resta de l’Estat.

En canvi, per a TV3 l’aliança suposaria un nou perill per a la seva estabilitat, ja que, en un moment de recuperació dels ingressos publicitaris, s’hauria d’enfrontar a una nova oferta comercial amb preus a la baixa i a uns continguts televisius més competitius.