Crític ha tancat el 2016 amb un benefici de 13.506 euros, amb 143.047 euros d’ingressos i 129.541 de despeses. D’aquesta manera, el mitjà ha aconseguit la viabilitat abans del previst: el pla d’empresa inicial contemplava assolir l’equilibri econòmic en quatre anys, i finalment ha estat en dos i mig, i amb un pressupost i un equip més ampli del previst.

De fet, la cooperativa editora va plantejar per al 2016 uns pressupostos que contemplaven unes pèrdues de 22.000 euros, ja que va iniciar l’any ampliant l’equip i els col·laboradors.

Ara, l’excedent obtingut servirà per eixugar les pèrdues de 2015 (uns 8.000 euros) i afrontar el 2017 amb “més força i solidesa”, segons explica Roger Palà, un dels tres socis fundadors. Per afermar el projecte, Crític ha incorporat tres noves periodistes: Laia Soldevila (com a cap de redacció), Laura Aznar i Mar Romero.

A més, aquest any el mitjà incidirà en el vessant audiovisual, consolidant el programa de televisió per internet La Klau Crítica (en col·laboració amb La Klau i Público) i començant a produir continguts audiovisual per completar l’oferta informativa.

Creixen els ingressos publicitaris

Pel que fa als 143.047 euros d’ingressos obtinguts el 2016, el 39,48% (56.478 euros) va correspondre a les subscripcions; el 27,35% (39.125 euros) a la publicitat; el 14,16% (20.254 euros) als projectes desenvolupats com a cooperativa per encàrrecs de tercers; el 8,74% (12.508 euros) per la producció de continguts amb patrocini; el 5,51% (7.882 euros) de la subvenció de la Generalitat, i el 4,75% (6.800 euros) pel patrocini de la revista impresa.

Els ingressos s’han incrementat en tots els àmbits, però destaca el camp publicitari, que ha passat de representar un 15,74% del total a fer-ho un 27,35%. Així, els ingressos provinents de les subscripcions van créixer un 23,09%; de la publicitat, un 185,29%; de projectes, un 10%, i dels continguts patrocinats un 71,41%. Per la seva part, l’import de la subvenció es va quintuplicar.

Pel que fa als 129.541 euros de despeses, el 57,05% (73.899 euros) es va destinar als salaris dels treballadors i el 12,52% (16.217 euros) als col·laboradors, mentre que un 15,71% (20.357 euros) va ser per a la infraestructura; el 8,63% (11.179 euros) per a la producció de la revista, i el 6,09% (7.889 euros) per a projectes.